Vinter kommer så småningom
av Kse lör 31 okt 2015, 20:22
Vintern verkar inte vara på väg riktigt än, vi har väl varit ner på en -12 i veckan men med plusgrader mellan varven så blir det ingen vinter.
Är lite av ett vågspel med vilka jobb man sätter igång med såhär års.
Bärigheten på skogsbilvägarna kan bli lite halvlömsk, en väg som normalt har bra bärighet och som har frusit under natten kan bli rena lervällingen när ytan börjar tina upp på dagen. Även en personbil kan göra onödiga skador och med en timmerbil blir det såklart värre.
Markberedningen är oxå lite från och till, det fryser till och man beslutar att avsluta.
Men så vänder det och lovas varmt väder en vecka så man fortsätter, sen fryser det på och man avslutar igen bara för att köra på veckan efter när det kommer lite snö och markytan tinar.
Har varit lite småstrul med markberedaren sista veckan, söndrade ett fönster för att jag var lite slarvig och körde med det på glänt.
Fick köra med byggplast ett skift innan jag fick rutan lagad, självklart körde jag med dubbla lager plats, safty first.
En av generatorena gav upp vilket medförde trasiga fläktremmar och stillestånd.
Inte helt utan varningssignaler förstås, laddningslampan glödde litegrann då och då och jag hörde ett svagt gnissel.
Bara en hektar kvar att köra och långt hemifrån, försökte ignorera oljudet och hålla tummarna för att det skulle hålla.
Plötsligt slutade maskinen att driva framåt, inte det nu oxå!
Förmodligen en spole som brunnit, den som ser till att framväxten hålls i, back och neutral fungerade fortfarande.
Spolen är lätt att komma åt när man lyfter hytten så jag bytte spolen, maskinen fick gå på tomgång med lamporna släckta medan jag bytte spolen då spänningen var lite låg.
Hade inte rätt spole men med lite najjtråd gick det att lösa.
Succé! Maskinen drar framåt igen och lite småstolt över att likt MacGyver löst problemet med det som funnits till hands kör jag vidare i ca 10 minuter.
Vid en vändning upptäcker jag att backen inte går att få i, lyckas komma runt ändå och siktar nu mot bilvägen.
Dax att sluta med dumheterna och inse att hygget inte blir klart idag, måste vara härdsmälta i nån kabelhärva som gör att spolarna brinner!
Ca 30 meter från bilvägen hoppar tvåans växel i och det går inte längre att få i friläge, i samma veva börjar remmarna till generator skrika och när det plötsligt blir helt tyst och laddningslampan lyser ilsket rött drar jag en lättnad suck.
Inte för att jag önskar livet ur remmarna eller för att jag tagit mig ut till vägen utan för att det nu går upp ett ljus för mig, felen hör såklart ihop och det är inge fel på spolarna som sköter växlingen.
Spänningen är helt enkelt för låg för att spolarna ska orka dra, varför första spolbytet funkade var helt enkelt för att maskinen fick stå och ladda med lamporna avstängda ett tag.
Demonterar generatorn i mobiltelefonens sken då pannlampan var död bara för att konstatera att den förmodligen är skrot, får det bekräftat dagen efter och en Bosch utbytesenhet monteras istället.
När den nya generatorn monterats är det bara att gasa på, maskinen startar tom. utan starthjälp även som voltmätaren bara visar på 21 volt.
Nästa objekt på 30,8 ha startas och halvvägs igenom blir det stopp igen.
Tappade drivningen på ena harvhjulet och läckage ur planetväxelns evakuering, förmodligen planeten som havererat.
Typiskt när det har gått bra hela säsongen så kommer allt på en gång.
Är lite av ett vågspel med vilka jobb man sätter igång med såhär års.
Bärigheten på skogsbilvägarna kan bli lite halvlömsk, en väg som normalt har bra bärighet och som har frusit under natten kan bli rena lervällingen när ytan börjar tina upp på dagen. Även en personbil kan göra onödiga skador och med en timmerbil blir det såklart värre.
Markberedningen är oxå lite från och till, det fryser till och man beslutar att avsluta.
Men så vänder det och lovas varmt väder en vecka så man fortsätter, sen fryser det på och man avslutar igen bara för att köra på veckan efter när det kommer lite snö och markytan tinar.
Har varit lite småstrul med markberedaren sista veckan, söndrade ett fönster för att jag var lite slarvig och körde med det på glänt.
Fick köra med byggplast ett skift innan jag fick rutan lagad, självklart körde jag med dubbla lager plats, safty first.
En av generatorena gav upp vilket medförde trasiga fläktremmar och stillestånd.
Inte helt utan varningssignaler förstås, laddningslampan glödde litegrann då och då och jag hörde ett svagt gnissel.
Bara en hektar kvar att köra och långt hemifrån, försökte ignorera oljudet och hålla tummarna för att det skulle hålla.
Plötsligt slutade maskinen att driva framåt, inte det nu oxå!
Förmodligen en spole som brunnit, den som ser till att framväxten hålls i, back och neutral fungerade fortfarande.
Spolen är lätt att komma åt när man lyfter hytten så jag bytte spolen, maskinen fick gå på tomgång med lamporna släckta medan jag bytte spolen då spänningen var lite låg.
Hade inte rätt spole men med lite najjtråd gick det att lösa.
Succé! Maskinen drar framåt igen och lite småstolt över att likt MacGyver löst problemet med det som funnits till hands kör jag vidare i ca 10 minuter.
Vid en vändning upptäcker jag att backen inte går att få i, lyckas komma runt ändå och siktar nu mot bilvägen.
Dax att sluta med dumheterna och inse att hygget inte blir klart idag, måste vara härdsmälta i nån kabelhärva som gör att spolarna brinner!
Ca 30 meter från bilvägen hoppar tvåans växel i och det går inte längre att få i friläge, i samma veva börjar remmarna till generator skrika och när det plötsligt blir helt tyst och laddningslampan lyser ilsket rött drar jag en lättnad suck.
Inte för att jag önskar livet ur remmarna eller för att jag tagit mig ut till vägen utan för att det nu går upp ett ljus för mig, felen hör såklart ihop och det är inge fel på spolarna som sköter växlingen.
Spänningen är helt enkelt för låg för att spolarna ska orka dra, varför första spolbytet funkade var helt enkelt för att maskinen fick stå och ladda med lamporna avstängda ett tag.
Demonterar generatorn i mobiltelefonens sken då pannlampan var död bara för att konstatera att den förmodligen är skrot, får det bekräftat dagen efter och en Bosch utbytesenhet monteras istället.
När den nya generatorn monterats är det bara att gasa på, maskinen startar tom. utan starthjälp även som voltmätaren bara visar på 21 volt.
Nästa objekt på 30,8 ha startas och halvvägs igenom blir det stopp igen.
Tappade drivningen på ena harvhjulet och läckage ur planetväxelns evakuering, förmodligen planeten som havererat.
Typiskt när det har gått bra hela säsongen så kommer allt på en gång.
5 kommentarer | Läst 4496 ggr