Skoterföret har varit suveränt och så även vädret, solskenet verkar ha fastnat över oss då det varit toppen de lux väder sen påsk. Börjar mer och mer tro på nått jag läste om ”långsamt väder” som en följd av klimatförändringen. Att vädret inte ändras lika snabbt och när det väl blir varm /kallt eller regn så förblir det så ett tag. Tycker som att det stämmer in rätt bra eller så är det bara som det alltid har varit.


Alaskan har iaf. fungerat utan problem, tappade ett plastbelag då ett styrstål gav upp så det blev att åka tillbaks några kilometer och leta. Lite rundjärn och svets i garaget så var det löst, passade även på att spänna mattan som kan kugga ibland om det går riktigt trögt.
Nya styrstål på G


Enkel men funktionell förarmiljö.
Tumgas
Dubbla bromsar, en för variatorn och en för mattan.
Två växlar fram och en bak.
Reglage för hel/halvljus, hantagsvärme och signalhorn!
Elstart, choke , dessutom extrautrustad med Primer för att underlätta kallstarter.
Hastighetsmätare och avgastemp, GPSen är inte original :)
Mekanisk bränslemätare i tanklocket.




Idag är ju en Alaska hopplöst omodern men då det begavs sig var detta top of the line.
Aluminiumschasie och slides boggie var inga dåliga grejor när tex Ockelbo vid samma tidpunkt körde med stålchassie och rull boggie. Ockelbo hade däremot många intressanta tekniska lösningar under sina sista verksamma år i branschen även om man på en del plan krampaktigt höll kvar i gamla lösningar,
Tex så hade ju alla Ockelbo modeller hydrauliska bromsar vilket inte hörde till vanligheterna på den tiden. Ockelbo Fighter som var den sista modellen som lanserades hade en rad intressanta lösningar, bland annat IBO hjulslideboggin och istället för ordinärt kedjehus satt en drivremslösning som man senare kunnat hitta på bland annat Snowhawk och som tillbehör till en del andra modeller.

”Femnian” däremot har inte alls gått bra, ingen tomgång och dålig ork när den blir varm.
Efter att ha kollat, bränslefilter, förgasare och bränslepump så körde jag det klassiska ”startgastricket” och när jag sprayade mot vevaxeln så gick plötsligt maskinen på tomgång. Alltså dags för vevaxeltätningsbyte. Hur mycket mer som behövs åtgärdas får vi se när vi river isär motorn.
Motorn har åkt ut.
Nya vevaxeltätningar.

Ingen fara på taket då det finns mer skotrar att tillgå, min ” andraskoter” fick agera stand-in i stället.
En Ski-doo 380 Touring, ingen lössnömaskin direkt men med bra före så funkade det ok.
Varmt och soligt väder har ju tyvärr den egenskapen att den smälter snö, så över en natt var det fina skoterföret som bortblåst och genomslaget totalt. Upp mot 12 plusgrader har vi haft och så lite regn på det, men nu lovar dom lite kallare nätter så en fin fin skare är att vänta. Hoppas på det iaf , annars är detfärdigmålat för den här gången.
Så här gick det några gånger, det gammla skoterspåret höll att köra på men en dm fel så skär det ut i snön. Här gick det bra att backa sig lös.


7 kommentarer | Läst 13185 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av lfq fre 19 apr 2013, 10:24
"Långsamt väder" har diskuterats som effekt av minskad is i Arktis och därmed svagare jetströmmar, kolla:
http://www.youtube.com/watch?v=4spEuh8vswE
av Uvskogen fre 19 apr 2013, 12:02
Vet inte om jag håller med om "långsamt väder", känns mer tvärsom. Först en period med 6 plus på dagen och -10 på natten. Sen nu blev det 10 på dagen, stormvindar och hällregn. Nä, tvära kast väder snarare.
av Kse fre 19 apr 2013, 14:34
Kallt hela sommaren, regn hela hösten och ihållande kyla till vintern, tja det är kanske som det brukar vara.
Det du drabbats av kallas väl aprilväder. :grin:
av tallen100 fre 19 apr 2013, 15:21
Men nu snart är det maj, och då kan vi se fram mot en regnig sommar;-)
av machonisti fre 19 apr 2013, 18:34
Tycker synd om dig KSE! Enda gången du sluppit från verkstaden kör du i diket.
av valmet862 fre 19 apr 2013, 20:31
Månne det har blivit en pilsner för mycket :lol:
av Kse lör 20 apr 2013, 07:29
Ja eller kanske lägge att ta en pilsner, sätta sig ner och ge upp. :wink:

Det lite jobbiga var att arbetsdagen just var slut och jag bara är ca 20 meter från E10:an där bilen står.
Hade gått bra om det inte var för den lilla björken som syns till vänster om skotern.