Snart dax att börja markbereda.
av Kse lör 22 mar 2014, 09:53
Ja inte riktig än men markberedaren har iaf. kommit fram ur vinterdvala , den får inte parkeras i garaget riktigt än utan får nöja sig med "Carporten" på sidan om. Tyvärr saknades det en dm i frigång på ena sidan så det var bara motorn som kom under tak, har lite små fix att göra där.
När turbon byttes förra året blev infästningen till wastgaten lite annorlunda och tog i hyttväggen.
Fick göra om lite och justeringen av slaglängden blev inte optimal.
Motor är lite trög att bygga upp laddtryck, behöver öka förspänningen något men det går som sagt inte i dagsläget.
Sen ska topparna lös, vi avslutade ju säsongen med tryck i i kylsystemet då nått har uppenbarligen hänt.
Har två toppar som jag skickat in för totalrenovering, det blir provtryckning under arbetstemperarur, planslipning, ventilsätesslipning, nya spridarhylsorna och fräsning av nya rillor.
Rillorna är de infrästa spår som finns runt cylindrarna på en del motorer, toppackningen dka lägga sig i dessa rillor och på så sätt ytterligare öka hållbarheten.
Motorn infråga är en Volvo Penta TD61A.
Har letat länge efter en firma som klara alla dessa ingrep, framförallt provtryckning verkar vara en utdöende konstform.
Fick till slut tips om Snorres Maskin i Gävle, fö. samma företag som en gång i världen tillverkade lillskotaren Snorre RK 66 som slutade tillverkad 1992.
Alltid roligt att ha att göra med folk som är duktiga och faktiskt intresserade av att lösa ett problem, allt för ofta möts man med en axelryckning när man söker hjälp.
Står det inte i manualen så går det inta att lösa enligt en del.
Tiden går fort och rätt vad det är så ska säsongen rulla igång, vi börjar söderut och jobbar uppåt.
Räknar med att kunna köra igång i mitten på maj, vi börjar 30
mil söderut och kommer upp igen när markförhållanden tillåter.
Måste även in med datorskrot i maskinen för 25 papp för att få köra i år, ska tydligen bli bättre markberedning då.
Det är Forestlink som ska in och om inte annat så underlättar det ju all uppföljning som ska göras, det ska gå per automatik och om inget ändrats så går fakturan iväg i samma veva som man trycket på "färdig knappen".
Vi får väl utvärdera hur det funkar eftersom.
När turbon byttes förra året blev infästningen till wastgaten lite annorlunda och tog i hyttväggen.
Fick göra om lite och justeringen av slaglängden blev inte optimal.
Motor är lite trög att bygga upp laddtryck, behöver öka förspänningen något men det går som sagt inte i dagsläget.
Sen ska topparna lös, vi avslutade ju säsongen med tryck i i kylsystemet då nått har uppenbarligen hänt.
Har två toppar som jag skickat in för totalrenovering, det blir provtryckning under arbetstemperarur, planslipning, ventilsätesslipning, nya spridarhylsorna och fräsning av nya rillor.
Rillorna är de infrästa spår som finns runt cylindrarna på en del motorer, toppackningen dka lägga sig i dessa rillor och på så sätt ytterligare öka hållbarheten.
Motorn infråga är en Volvo Penta TD61A.
Har letat länge efter en firma som klara alla dessa ingrep, framförallt provtryckning verkar vara en utdöende konstform.
Fick till slut tips om Snorres Maskin i Gävle, fö. samma företag som en gång i världen tillverkade lillskotaren Snorre RK 66 som slutade tillverkad 1992.
Alltid roligt att ha att göra med folk som är duktiga och faktiskt intresserade av att lösa ett problem, allt för ofta möts man med en axelryckning när man söker hjälp.
Står det inte i manualen så går det inta att lösa enligt en del.
Tiden går fort och rätt vad det är så ska säsongen rulla igång, vi börjar söderut och jobbar uppåt.
Räknar med att kunna köra igång i mitten på maj, vi börjar 30
mil söderut och kommer upp igen när markförhållanden tillåter.
Måste även in med datorskrot i maskinen för 25 papp för att få köra i år, ska tydligen bli bättre markberedning då.
Det är Forestlink som ska in och om inte annat så underlättar det ju all uppföljning som ska göras, det ska gå per automatik och om inget ändrats så går fakturan iväg i samma veva som man trycket på "färdig knappen".
Vi får väl utvärdera hur det funkar eftersom.
4 kommentarer | Läst 2173 ggr