Ja inte riktig än men markberedaren har iaf. kommit fram ur vinterdvala , den får inte parkeras i garaget riktigt än utan får nöja sig med "Carporten" på sidan om. Tyvärr saknades det en dm i frigång på ena sidan så det var bara motorn som kom under tak, har lite små fix att göra där.

Utrymmet är normalt till för vedförvaring, men såhär på vårkanten när det börjar bli tomt kan man ju ha det som maskinförvaring.


När turbon byttes förra året blev infästningen till wastgaten lite annorlunda och tog i hyttväggen.
Fick göra om lite och justeringen av slaglängden blev inte optimal.
Motor är lite trög att bygga upp laddtryck, behöver öka förspänningen något men det går som sagt inte i dagsläget.
Sen ska topparna lös, vi avslutade ju säsongen med tryck i i kylsystemet då nått har uppenbarligen hänt.
Har två toppar som jag skickat in för totalrenovering, det blir provtryckning under arbetstemperarur, planslipning, ventilsätesslipning, nya spridarhylsorna och fräsning av nya rillor.
Rillorna är de infrästa spår som finns runt cylindrarna på en del motorer, toppackningen dka lägga sig i dessa rillor och på så sätt ytterligare öka hållbarheten.

Donator motorn som fått släppa till sig topparna. Det är den motorn som att i maskinen när jag köpte den, var enligt tidigare ägare helrenoverad men drog 1 lite olja per skift och började även den att skicka tryck i kylsystemet första säsongen.
Risken finns med andra ord att nån av topparna är kass, isf demonterar jag dom som nu sitter i maskinen och renoverar dom så man vet att båda topparna är justa inan man börjar köra.


Motorn infråga är en Volvo Penta TD61A.
Har letat länge efter en firma som klara alla dessa ingrep, framförallt provtryckning verkar vara en utdöende konstform.
Fick till slut tips om Snorres Maskin i Gävle, fö. samma företag som en gång i världen tillverkade lillskotaren Snorre RK 66 som slutade tillverkad 1992.

Alltid roligt att ha att göra med folk som är duktiga och faktiskt intresserade av att lösa ett problem, allt för ofta möts man med en axelryckning när man söker hjälp.
Står det inte i manualen så går det inta att lösa enligt en del.

Tiden går fort och rätt vad det är så ska säsongen rulla igång, vi börjar söderut och jobbar uppåt.
Räknar med att kunna köra igång i mitten på maj, vi börjar 30
mil söderut och kommer upp igen när markförhållanden tillåter.

Måste även in med datorskrot i maskinen för 25 papp för att få köra i år, ska tydligen bli bättre markberedning då.
Det är Forestlink som ska in och om inte annat så underlättar det ju all uppföljning som ska göras, det ska gå per automatik och om inget ändrats så går fakturan iväg i samma veva som man trycket på "färdig knappen".
Vi får väl utvärdera hur det funkar eftersom.

4 kommentarer | Läst 2172 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av bodaedet lör 22 mar 2014, 10:32
Vi ska börja med forestlink i skördaren och skotaren här ock. Vi har ju visserligen datorskrot i maskinerna, men det var en månadsavgift på 1000 papp+m per maskin, som jag ser svårigheter med att köra in. Annars verkar det bra om nu uppdragsgivarna lägger upp trakterna på webben som de ska.
av tallen100 lör 22 mar 2014, 15:13
Brukar ni dra igång redan i maj däruppe, eller är det tidigare i år pga frånvarande tjäle?
av Kse lör 22 mar 2014, 17:14
Jag har ju klarat mig från maskindator i markberedaren, bara gps för att hålla koll på gränser och logga linjer har krävts och det har man ju löst rätt enkelt.
Har kollat lite olika modeller som klarar systemkraven och hittat en vad jag tror är en bra modell.
Själva datordelen kan man enkelt gömma undan på lämpligt ställe medans skärmen med touch funktion är löstagbar och lätt kan tas med från maskinen.
Har kollat på lösningar med surfplatta som jag tror skulle funka utan problem och dessutom varit betydligt billigare, kollade med företaget som levererar programvaran och man kunde inte garantera problemfri drift med surfplattor. När vi var på utbildning i höstas lät det däremot som att det inte skulle vara några problem med surfplatta, ska ev dubbelköra bara för att se hur det funkar.


Normalt kör vi igång i början på juni, i år tror jag vi kan börja tidigare.
Nu kör vi som sagt igång runt Luleåtrakten så det blir i vilket fall tidigare start, säsongen är oftast slut i skarven okt/nov men det kan skilja tre till fyra veckor från år till år beroende på när det fryser.
av mrhakan sön 23 mar 2014, 18:50
Ett tips annars på motor renoverare är TA motorslip i örnsköldsvik, vet dock inte om dom klarar av provtryckningen.