Påsken har passerat utan större blessyrer, ganska späckat med aktiviteter som vanligt men det är ju vad man gör det till. Hembygdsföreningen i byn anordnar en pimpeltävling, Brohugget, varje påskafton och då man har ett finger med i spelet så brukar det vara en hel del att rodda med. Vi brukar göra dom mesta av förberedelserna redan dagen innan, ställa fram en hel del grejer och framför allt borra alla hålen.
Det är alltid lite stressigt på tävlingsmorgonen och så blev det även detta år, en bidragande orsak var att vi hade -25 under natten och hade 800 igenfrusna hål som skulle borras upp igen på morgonen. Självklar strulade två av dom tre motorisborrar vi har så vi fick skjuta på starten något för att kunna erbjuda färdigborrade hål som vi alltid gör. Annars flöt tävlingen på rätt bra förutom lite strul vid hopräkningen av fiskarna som man får beskylla den mänskliga faktorn för men så kan det bli ibland.
Mycket folk på isen
Även Polisen fanns på plats för att hålla koll på de ca 50 skoterekipage som kommit till tävlingen.

Tävlingen har vuxit lavinartat från att bara haft nån handfull bybor som deltagare vid första tillfället för nio år sedan till att idag ha mellan 500-600 deltagare och vinster på totalt närmare 200000:-. Men då vi är en lite förening så blir det som sagt en hel del jobb med att få ihop det hela.
Olla passade ju även på att fylla två år samma dag så det var kalas som gällde efter att allt var avstädat efter pimpeltävlingen.
Olle är förtjust i djur av alla de slag och speciellt hundar, en hundtårta var därför en självklarhet.


När tårtan var uppäten var det dags att svida om och göra sig i ordning för pubafton som vi anordnar, jag stod med andra ord på ”fel” sida om bardisken hela kvällen. Var väl en halvlyckad kväll med ca 40 gäster, blir ju inga jättevinster vilket inte heller är meningen men man vill ju iaf inte gå back på evenemangen. Hoppas på mer folk nästa gång.
Barchefen visar upp kvällens laddning. Om tre veckor har även jag full utbildning och får servera ensam i baren. Vi har alla tillstånd som krävs och alla gäster är välkomna.

Har som vanligt varit mycket korvgrillning och utflykter under påsken, skoteråkandet blev tyvärr något begränsat av naturliga orsaker. Ja har man en kälke med familjen där bak så blir det ju inga jättelånga turer och tempot blir ju också därefter.
Han iaf ta en ensamsväng till en polares stuga på måndagen och lyckadess spränga min första variatorrem på Renegaden. Var på väg hem i lugnt tempo längs älven då jag plötslig blev omkörd av en yngling som säkert gjorde en 140 knyck, instinktivt klev jag på full gas och då small det bara till vid vänsterfoten och man blev 1500:- fattigare. Ja det är ju inte som på gamla Ockelbo att man nöter ner remmen utan när den väl ger sig så fullständigt exploderar den, kevlar förstärkningen trasslade dock in sig ordentligt i variatorn. Av nån anledning fanns varken kniv eller avbitare med i verktygssatsen och jag fick till slut använda min hopfällbara såg för att få lös trasslet. Av okänd anledning så blev även telefonen kvar hemma så det finns tyvärr inga bilder på eländet. När jag skulle montera reservremmen noterade jag hur nära grenröret den är placerad, inte alls bra med tanke på värmeutvecklingen som blir där.
Funderade lite på alternativ placering av reservremmen tills jag bestämde mig för att värmeisolera grenröret.
Inte så mycket av motorn som syns när man lyfter på "huven"
Snyggare och kallare under huven. Reservremmen ska sitta vid aluminiumstaget ca 1 dm till vänster om grenröret. Avbrotten i lindningen beror på att där sitter fästen för en värmesköld framåt.
Brukar göra så i skogsmaskinerna för att minska risken för att barr och annat skit som kan lägga sig på grenröret antänds av värmen. Hade en rulle liggandes så det var bara att börja linda, trångt som Vanligt men nu blir det inte varmare än att man kan sätta handen på grenröret.

0 kommentarer | Läst 9212 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]