Tänkte ju testköra motorn i förrgår efter att den läckande spridaren bytts ut, men då var det nån bonnafan som lämnat på huvudströmen i maskinen som redan hade halvtaskig laddning efter att ha stått hela vintern.
Batterierna skulle ändå laddas så det var iof skitsamma, var ju bara nyfiken på om felet var löst.
När spridarna blir rostangripna händer det att dom spricker just där dom två delarna av spridaren är hopskruvad, så var oxå fallet.

Rostangreppen syns rätt tydligt på spridaren till vänster, har en uppsättning fina och friska spridare från reservdelsmotorn så problemet var lättlöst.

Inget som syntes med ögat men när i spridaren bytes upphörde läckaget, första tanken var att spridaren inte tätade mot hylsan men tänker man ett varv till så borde det såklart hörts och märkts tydligt.
Nu kanske nån reagerar på att jag tidigare skrivit att samtliga spridare varit inne på testning, det stämmer oxå men då testar man kanske bara två duschar för att se att det är rätt tryck, ett läckage som detta där det kommer en droppe med några sekunders mellanrum upptäcker man alltså inte då.
Startade upp igår morse och nu var det torrt och tätt överallt, vattenläckaget upphörde oxå när en ny o-ring monterats.

O-ringen var rätt slut, ett "klämprov" resulterade i tre delar.
När jag demonterade spridaren kom jag på att jag glömt att montera det lilla gummiskydd som ska förhindra att fukt och väta kommer kommer ner runt spridaren.
Blev att demontera alla spridarrör ett varv till.

Nu ska dom nya lexan rutorna monteras, ny volt och tempmätare med ny givare ska in då dom är lite svajiga i värdena.
Ska svetsa på lite tänder i harvhjulen och fixa en del smågrejer, men annars så börjar den 32 punkter långa "att göra" listan ta slut.
Har ett rejält läckage i rotatorn oxå som måste åtgärdas, förra säsongen fuktade det bara lite men när jag startade upp maskinen i år så formligen rann det olja.
Är en gammal Indexator GV7B, den snurrar inte många varv per år men det hjälps ju inte.
Kan dock inte lyfta kranen inne i garaget så det blir ytterligare en sak att fixa där ute.

Förra året har den bara "svettats" men nu är det dax att byta tätningar.

Nu lovas det riktigt varmt väder med upp till 18 grader varmt nästa vecka så då kommer även snösmältningen igång rejält, det behövs för det ligger fortfarande mycket snö i skogen på vissa ställen och det är ovanligt sen snösmältning i år.
Skogsbilvägrna måste oxå bli snöfria så att dom hinner torka upp ordentligt, vi kör nog igång med markberedningen i slutet på nästa vecka förutsatt att alla grejer som beställts dyker upp i tid.

En dagsfärsk bild från ett regnigt Kiruna, för två dagar sen var det nästan 2 dm snö på gräsmattan. I stan smälter Snön fort då det är så mycket malmdamm överallt. Kör man en bit från stan är det betydligt mer snö.

Vi startar säsongen drygt 30 mil söderut och kör där nere tills tjälen släppt ordentligt och markerna torkat här uppe, husvagnen åker ner redan på tisdag då jag ska ner till Pite på utbildning.
Forn och kulturlämningar står på programmet, vet inte hur många sådana utbildningar och exkursioner jag varit på.
Men varje gång någon kör över nån kokgrop eller tjärdal så kräver länsstyrelsen att det ska utbildas på nytt då vi uppenbart inte lärt oss, så det blir med all säkerhet inte den sist gången man får lära sig.

6 kommentarer | Läst 4633 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av SkogsGotte lör 17 maj 2014, 22:46
Tjärdalar och kolbottnar är ju betydligt enklare att se efter, jämfört med före en markberedning.
Hur många omärkta forn och kulturlämningar träffar ni av per säsong med markberedaren?
av Kse sön 18 maj 2014, 08:22
Jo det märks om man kör över en kolbotten, är man osäker så är det ju väldig lätt att fastställa med hjälp av en sond.
Var ju nån som skrev i nån tråd att dom felaktigt fått en tjärdal bedömd som en fångstgrop, måste ju vara nån prao elev som gjort den bedömningen.
Kulturminnen är inte alls ovanligt att man upptäcker, speciellt hos privata markägare.
Ett fornminne upptäckte vi förra året, efter att det körts över.
Vi friades dock helt från ansvar då det inte fanns markerat varken på digital eller papperskartor, inga snitselband eller kulturstubbar i skogen och ingen övrig info från uppdragsgivaren.
En lång historia värd att berättas, kanske får ett eget inlägg nån gång
av Slurfi sön 18 maj 2014, 08:40
Värt att nämnas är ju det som kom upp i Aareavaara, kanske det är den du menar?
Hsh då hittades 10600 år gamla grejer efter markberedning, och den nya teorin om hur
inlandsisen smälte undan kunde befästas.
Den går ut på att isen smälte från alla håll och därför så finns lika gamla
fynd runt hela skandinavien både i Skåne och Nordnorge samt nu åxå i Tornedalen.
Isen var längst kvar i Östersund.
av Kse sön 18 maj 2014, 08:45
Nä vi körde över ett 300 årigt renstängsel.
av Slurfi sön 18 maj 2014, 12:22
Den historian vill jag gärna höra när du har möjlighet att skriva den.
av Kse sön 18 maj 2014, 18:33
Ja vi kanske får ta upp det vi tillfälle.