Nu är det vår.
av Kse lör 17 maj 2014, 10:36
Tänkte ju testköra motorn i förrgår efter att den läckande spridaren bytts ut, men då var det nån bonnafan som lämnat på huvudströmen i maskinen som redan hade halvtaskig laddning efter att ha stått hela vintern.
Batterierna skulle ändå laddas så det var iof skitsamma, var ju bara nyfiken på om felet var löst.
När spridarna blir rostangripna händer det att dom spricker just där dom två delarna av spridaren är hopskruvad, så var oxå fallet.
Inget som syntes med ögat men när i spridaren bytes upphörde läckaget, första tanken var att spridaren inte tätade mot hylsan men tänker man ett varv till så borde det såklart hörts och märkts tydligt.
Nu kanske nån reagerar på att jag tidigare skrivit att samtliga spridare varit inne på testning, det stämmer oxå men då testar man kanske bara två duschar för att se att det är rätt tryck, ett läckage som detta där det kommer en droppe med några sekunders mellanrum upptäcker man alltså inte då.
Startade upp igår morse och nu var det torrt och tätt överallt, vattenläckaget upphörde oxå när en ny o-ring monterats.
Nu ska dom nya lexan rutorna monteras, ny volt och tempmätare med ny givare ska in då dom är lite svajiga i värdena.
Ska svetsa på lite tänder i harvhjulen och fixa en del smågrejer, men annars så börjar den 32 punkter långa "att göra" listan ta slut.
Har ett rejält läckage i rotatorn oxå som måste åtgärdas, förra säsongen fuktade det bara lite men när jag startade upp maskinen i år så formligen rann det olja.
Är en gammal Indexator GV7B, den snurrar inte många varv per år men det hjälps ju inte.
Kan dock inte lyfta kranen inne i garaget så det blir ytterligare en sak att fixa där ute.
Nu lovas det riktigt varmt väder med upp till 18 grader varmt nästa vecka så då kommer även snösmältningen igång rejält, det behövs för det ligger fortfarande mycket snö i skogen på vissa ställen och det är ovanligt sen snösmältning i år.
Skogsbilvägrna måste oxå bli snöfria så att dom hinner torka upp ordentligt, vi kör nog igång med markberedningen i slutet på nästa vecka förutsatt att alla grejer som beställts dyker upp i tid.
Vi startar säsongen drygt 30 mil söderut och kör där nere tills tjälen släppt ordentligt och markerna torkat här uppe, husvagnen åker ner redan på tisdag då jag ska ner till Pite på utbildning.
Forn och kulturlämningar står på programmet, vet inte hur många sådana utbildningar och exkursioner jag varit på.
Men varje gång någon kör över nån kokgrop eller tjärdal så kräver länsstyrelsen att det ska utbildas på nytt då vi uppenbart inte lärt oss, så det blir med all säkerhet inte den sist gången man får lära sig.
Batterierna skulle ändå laddas så det var iof skitsamma, var ju bara nyfiken på om felet var löst.
När spridarna blir rostangripna händer det att dom spricker just där dom två delarna av spridaren är hopskruvad, så var oxå fallet.
Inget som syntes med ögat men när i spridaren bytes upphörde läckaget, första tanken var att spridaren inte tätade mot hylsan men tänker man ett varv till så borde det såklart hörts och märkts tydligt.
Nu kanske nån reagerar på att jag tidigare skrivit att samtliga spridare varit inne på testning, det stämmer oxå men då testar man kanske bara två duschar för att se att det är rätt tryck, ett läckage som detta där det kommer en droppe med några sekunders mellanrum upptäcker man alltså inte då.
Startade upp igår morse och nu var det torrt och tätt överallt, vattenläckaget upphörde oxå när en ny o-ring monterats.
Nu ska dom nya lexan rutorna monteras, ny volt och tempmätare med ny givare ska in då dom är lite svajiga i värdena.
Ska svetsa på lite tänder i harvhjulen och fixa en del smågrejer, men annars så börjar den 32 punkter långa "att göra" listan ta slut.
Har ett rejält läckage i rotatorn oxå som måste åtgärdas, förra säsongen fuktade det bara lite men när jag startade upp maskinen i år så formligen rann det olja.
Är en gammal Indexator GV7B, den snurrar inte många varv per år men det hjälps ju inte.
Kan dock inte lyfta kranen inne i garaget så det blir ytterligare en sak att fixa där ute.
Nu lovas det riktigt varmt väder med upp till 18 grader varmt nästa vecka så då kommer även snösmältningen igång rejält, det behövs för det ligger fortfarande mycket snö i skogen på vissa ställen och det är ovanligt sen snösmältning i år.
Skogsbilvägrna måste oxå bli snöfria så att dom hinner torka upp ordentligt, vi kör nog igång med markberedningen i slutet på nästa vecka förutsatt att alla grejer som beställts dyker upp i tid.
Vi startar säsongen drygt 30 mil söderut och kör där nere tills tjälen släppt ordentligt och markerna torkat här uppe, husvagnen åker ner redan på tisdag då jag ska ner till Pite på utbildning.
Forn och kulturlämningar står på programmet, vet inte hur många sådana utbildningar och exkursioner jag varit på.
Men varje gång någon kör över nån kokgrop eller tjärdal så kräver länsstyrelsen att det ska utbildas på nytt då vi uppenbart inte lärt oss, så det blir med all säkerhet inte den sist gången man får lära sig.
6 kommentarer | Läst 4633 ggr