Murphy's lag
av Kse tor 14 jul 2011, 14:25
Murphy's lag, lagen om all jävlighet.
Murphy's Law ("If anything can go wrong, it will") utrycket föddes 1949 på en flygplansbas i North Base, USA.
Det fick sitt namn efter kapten. Edward A. Murphy, en mekaniker som jobade på Air Force projekt MX981, projektet gick ut på att se hur mycket plötslig deceleration, alltså kraftig inbromsning en person klarar vid en krasch.
En dag hittades en felkoppling i konstruktionen, Murphy skyllde det hela på en av teknikerna och sa, "Om det finns ett sätt att göra det fel, så kommer han att hitta det."
Projektets ansvarige hade en lista med "lagar" och la till detta utryck och döpte den till Murphy's Law, vad han egentligen gjorde var att ta ett gammalt uttryck som funnits i åratal i en enklare form och gav det ett namn.
Kort efteråt gjorde Dr.John Paul Stapp ett åk i testriggen och klarade ett kraftigt stopp på 40 G, i presskonferensen efteråt sa han att det hela gjorts möjligt genom helt lita på Murph´s lag och göra allt för att kringgå den. Media plockade snabbt upp uttrycket och snart syntes det både i tidningar och nyheter.
Murphy's lag var född.
Uttrycket finns i flera varianter men meningen är den samma.
Kan nått jävlas så kommer det att göra det, och det är precis vad denna blogg kommer att handla om.
För jävlas det gör det ju hela tiden, saker går sönder och krånglar så ämnet är ju tillsynes outtömligt.
Så jag tänkte skriva lite om haverier, snödrev och annat djävulskap, och självklart hur vi löser problemen.
Om inte annat så kanske din egen vardag blir lättare av att läsa om mina problem.
Nu finns det ju dom vars grejer aldrig går sönder och allt flyter i en jämn och fin ström men inte här,
men det bjuder vi på
Vi kan börja med min fina lilla bil som det mest är frugan som kör, en vw Passat -07 2,0 FSI 4motion.
trevlig sak om det nu inte var för allt krångel som varit senaste tiden. Har varit diverse små fel och i vintras blev den stående 3 veckor på verkstaden efter att bilen plötsligt dog ute på gården, visade sig efter många om och men att det vara ett styrdon till bränslepumpen som krånglade. I fredags så blev frugan stående igen, med +28 i skuggan och en 2 åring och en bebis på 3 månader är det lätt att hålla sig för skratt. Fick göra en utryckning från skogen för att hjälpa till. Visade sig att batteriet var urladdat, bärgaren skulle ta med sig en hyrbil när den kommen var för tillfället i Narvik och meddelade att det skulle ta 7-8 timmar för honom att komma så det blev till att åka till Kiruna och hämta hyrbil, 12 mil enkelresa.
Fick då idag reda på att det var kamremmen som gått av och att det är en uppskattad repkostnad på ca 50000:-, lätt att hålla sig för skratt igen och hoppas att försäkringen täcker det hela vilket inte var glasklart när jag talade med försäkringsbolaget. Bilen är helförsäkrad med full servicebok och har gått 14200 och bytesintervallen är 18000 mil. Det var ingen som hade hört talas om kammrems haveri på FSI motorn men nån måste ju vara den första
Murphy's Law ("If anything can go wrong, it will") utrycket föddes 1949 på en flygplansbas i North Base, USA.
Det fick sitt namn efter kapten. Edward A. Murphy, en mekaniker som jobade på Air Force projekt MX981, projektet gick ut på att se hur mycket plötslig deceleration, alltså kraftig inbromsning en person klarar vid en krasch.
En dag hittades en felkoppling i konstruktionen, Murphy skyllde det hela på en av teknikerna och sa, "Om det finns ett sätt att göra det fel, så kommer han att hitta det."
Projektets ansvarige hade en lista med "lagar" och la till detta utryck och döpte den till Murphy's Law, vad han egentligen gjorde var att ta ett gammalt uttryck som funnits i åratal i en enklare form och gav det ett namn.
Kort efteråt gjorde Dr.John Paul Stapp ett åk i testriggen och klarade ett kraftigt stopp på 40 G, i presskonferensen efteråt sa han att det hela gjorts möjligt genom helt lita på Murph´s lag och göra allt för att kringgå den. Media plockade snabbt upp uttrycket och snart syntes det både i tidningar och nyheter.
Murphy's lag var född.
Uttrycket finns i flera varianter men meningen är den samma.
Kan nått jävlas så kommer det att göra det, och det är precis vad denna blogg kommer att handla om.
För jävlas det gör det ju hela tiden, saker går sönder och krånglar så ämnet är ju tillsynes outtömligt.
Så jag tänkte skriva lite om haverier, snödrev och annat djävulskap, och självklart hur vi löser problemen.
Om inte annat så kanske din egen vardag blir lättare av att läsa om mina problem.
Nu finns det ju dom vars grejer aldrig går sönder och allt flyter i en jämn och fin ström men inte här,
men det bjuder vi på
Vi kan börja med min fina lilla bil som det mest är frugan som kör, en vw Passat -07 2,0 FSI 4motion.
trevlig sak om det nu inte var för allt krångel som varit senaste tiden. Har varit diverse små fel och i vintras blev den stående 3 veckor på verkstaden efter att bilen plötsligt dog ute på gården, visade sig efter många om och men att det vara ett styrdon till bränslepumpen som krånglade. I fredags så blev frugan stående igen, med +28 i skuggan och en 2 åring och en bebis på 3 månader är det lätt att hålla sig för skratt. Fick göra en utryckning från skogen för att hjälpa till. Visade sig att batteriet var urladdat, bärgaren skulle ta med sig en hyrbil när den kommen var för tillfället i Narvik och meddelade att det skulle ta 7-8 timmar för honom att komma så det blev till att åka till Kiruna och hämta hyrbil, 12 mil enkelresa.
Fick då idag reda på att det var kamremmen som gått av och att det är en uppskattad repkostnad på ca 50000:-, lätt att hålla sig för skratt igen och hoppas att försäkringen täcker det hela vilket inte var glasklart när jag talade med försäkringsbolaget. Bilen är helförsäkrad med full servicebok och har gått 14200 och bytesintervallen är 18000 mil. Det var ingen som hade hört talas om kammrems haveri på FSI motorn men nån måste ju vara den första
12 kommentarer | Läst 8752 ggr