Murphy's lag, lagen om all jävlighet.

Murphy's Law ("If anything can go wrong, it will") utrycket föddes 1949 på en flygplansbas i North Base, USA.
Det fick sitt namn efter kapten. Edward A. Murphy, en mekaniker som jobade på Air Force projekt MX981, projektet gick ut på att se hur mycket plötslig deceleration, alltså kraftig inbromsning en person klarar vid en krasch.
En dag hittades en felkoppling i konstruktionen, Murphy skyllde det hela på en av teknikerna och sa, "Om det finns ett sätt att göra det fel, så kommer han att hitta det."
Projektets ansvarige hade en lista med "lagar" och la till detta utryck och döpte den till Murphy's Law, vad han egentligen gjorde var att ta ett gammalt uttryck som funnits i åratal i en enklare form och gav det ett namn.
Kort efteråt gjorde Dr.John Paul Stapp ett åk i testriggen och klarade ett kraftigt stopp på 40 G, i presskonferensen efteråt sa han att det hela gjorts möjligt genom helt lita på Murph´s lag och göra allt för att kringgå den. Media plockade snabbt upp uttrycket och snart syntes det både i tidningar och nyheter.
Murphy's lag var född.
Uttrycket finns i flera varianter men meningen är den samma.

Kan nått jävlas så kommer det att göra det, och det är precis vad denna blogg kommer att handla om.
För jävlas det gör det ju hela tiden, saker går sönder och krånglar så ämnet är ju tillsynes outtömligt.
Så jag tänkte skriva lite om haverier, snödrev och annat djävulskap, och självklart hur vi löser problemen.
Om inte annat så kanske din egen vardag blir lättare av att läsa om mina problem.

Nu finns det ju dom vars grejer aldrig går sönder och allt flyter i en jämn och fin ström men inte här,
men det bjuder vi på

Vi kan börja med min fina lilla bil som det mest är frugan som kör, en vw Passat -07 2,0 FSI 4motion.
trevlig sak om det nu inte var för allt krångel som varit senaste tiden. Har varit diverse små fel och i vintras blev den stående 3 veckor på verkstaden efter att bilen plötsligt dog ute på gården, visade sig efter många om och men att det vara ett styrdon till bränslepumpen som krånglade. I fredags så blev frugan stående igen, med +28 i skuggan och en 2 åring och en bebis på 3 månader är det lätt att hålla sig för skratt. Fick göra en utryckning från skogen för att hjälpa till. Visade sig att batteriet var urladdat, bärgaren skulle ta med sig en hyrbil när den kommen var för tillfället i Narvik och meddelade att det skulle ta 7-8 timmar för honom att komma så det blev till att åka till Kiruna och hämta hyrbil, 12 mil enkelresa.


Fick då idag reda på att det var kamremmen som gått av och att det är en uppskattad repkostnad på ca 50000:-, lätt att hålla sig för skratt igen och hoppas att försäkringen täcker det hela vilket inte var glasklart när jag talade med försäkringsbolaget. :-s Bilen är helförsäkrad med full servicebok och har gått 14200 och bytesintervallen är 18000 mil. Det var ingen som hade hört talas om kammrems haveri på FSI motorn men nån måste ju vara den första

12 kommentarer | Läst 8752 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av totte tor 14 jul 2011, 15:30
Jamen hej, välkommen till bloggträsket! Som känt är så gillar alla forumister alla berättelser om hur det kan gå åt h-e, så jag utgår från att det här blir jättepopulärt :mrgreen:

Och det börjar ju bra med ett litet kamremshaveri, hurra för modern teknik och försäkringsbolag! Få hoppas det där bolaget inte klarara att krypa undan, men dom är jäkliga på att hitta kryphål för att slippa göra sin plikt.
av Mikael tor 14 jul 2011, 18:53
En klar konkurent till masterchiefs blogg. 8)
av Vesslan tor 14 jul 2011, 18:58
Tjenamors o välkommen till forumet!

Kan inte låta bli att kommentera din (mycket goda) beskrivning av Murphys lag!
Det benämns ofta som du skriver "If anything can go wrong, it will"!

Murphys ursprungliga formulering var: "Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon någongång att göra det på det sättet".

Lagen tillkom och ska i första hand ses, som en riktlinje för ingenjörer inom maskinteknik, datateknik med flera discipliner, att konstruera tekniska system så att felaktiga resultat blir uteslutna. Detta kallas defensiv design.
Ett system som är konstruerat på detta sätt medför en omöjlighet att göra något som leder till en katastrof!
Användarsäkert helt enkelt :grin:

Många använder uttrycket synonymt med Lagen om alltings jävlighet vilket då torde vara fel!

Ett korollarium av Murphys andra lag finns i boken Liftarens guide till galaxen (Douglas Adams, 1979) och lyder;
"När någonting som inte kan gå sönder går sönder, så sker det på ett ställe som är omöjligt att komma åt för att reparera." :mrgreen: :mrgreen: :grin: :grin: :mrgreen: :mrgreen:

Förlåt om mitt inlägg verkar påhoppande (vilket absolut inte är avsikten) men jag tycker själv att uttrycket är kul samtidigt som det egentligen felanvänds. Fick själv lära mig om den "riktiga" betydelsen när jag läste på teknis (kth)!
Avsikten är således att ytterligare glädja alla konstiga människor här som likt mig själv läste ditt första blogginlägg med stort Nöje!

Ska bli intressant att följa din blogg!

Återigen Välkommen
Huberthus Vessla D:Y
AKA Vesslan
av Slurfi tor 14 jul 2011, 20:57
Jo den där känner man igen, stod så fint parkerad efter vägen.
av finskpinne tor 14 jul 2011, 21:40
Finns ingen tvekan om att herr Murphy var en vis man. Och han gör ju sig ständigt ihågkommen, också för mig. Så det är nog inte bara du Kse som drabbas, inte för att nu det är nån speciellt bra tröst. :lol:
av Kse fre 15 jul 2011, 00:42
Vesslan skrev:Tjenamors o välkommen till forumet!

Kan inte låta bli att kommentera din (mycket goda) beskrivning av Murphys lag!
Det benämns ofta som du skriver "If anything can go wrong, it will"!


Tackar för den mycket utförliga beskrivningen av Murphy´s lag, och jag som trodde jag var grundlig :grin:
av JD 2006 fre 15 jul 2011, 08:37
Intressant med lite bloggande från den nordligare delen av landet också :-bd

Det där med kamremmen så verkar det vara en del WW som inte håller ända till intervallet på servicen,
men det stämmer säkert att FSI motorn inte är vanligt förekommande :???: :sad:. Hade en TDI för ett tag sedan och den bytte jag tidigare än intervallet på för jag fick höra om ett par stycken som hade fått ras på motorn :surp: :surp: .....SURT

Hoppas allt löser sig för dig....och som sagt hoppas på fortsatt bloggande från NORR 8)
av mrlynx fre 15 jul 2011, 11:55
Det är nåt lurt med intervallet på kamremsbytena på VAG. Jag har en vw bora 1.6 och i serviceinstruktionerna står det att kamremmen ska inspekteras från 9000 mil vid varje service fram till 18000. Men den sitter ju lite illa till att komma åt att inspektera ordentligt så jag byter den i förebyggande syfte varje 10000 mil oavsett.
Det är lite djävligt att göra själv men det går bara man är noga och inte stressar.
av totte fre 15 jul 2011, 12:24
De flesta andra märken kör intervall 12000 mil för kamremsbyte.
av Kse lör 16 jul 2011, 09:51
Hade en -96 A4 1,9 tdi, där blev jag rekomenderad att byta vid 10000mil fast det var 12000mil som gäller så på de bilarna var det ett känt problem.
Kommer väl ihåg då jag han med hela 4 st kamremsbyten, köpte den vi 12000 mil och när jag till sist sålde stod det 47000 mil på mätaren och den gick utan att skryta som en ny bil.
Han oxå byta otaliga bromsok bak, framvagnsbussningar och en växelåda, men det var en bra bil , gammelaudin.
Bilagor
av D Brown lör 16 jul 2011, 14:54
Va ni kör, jag köpte en tio år gammal Volvo 240 Turbo 1991 som hade gått 6.400 mil, den lämnade jag omgående in för kamremsbyte.
2009 hade den gått 12.400 mil, då bytte jag vattenpump p.g.a läckage och bytte då samtidigt kamrem.
Förutom detta är huvudbromscylinder, koppling, 2 bussningar vid bakaxel, fjädertallrikar, en spindelled och ett avgassystem bytt, alla bromsok är renoverade en gång och batteriet är bytt två gånger, dock så är det tredje bytet nära förestående.

Turbon är vad jag kan förstå inte bytt, ej heller är stötdämpare bytt.
av Kse sön 21 aug 2011, 18:50
Ja nu rullar Passaten igen, 45000:- fattigare blev försäkringsbolaget.
Hella toppen byttes mot en ny.