Vi kör en liten bildillustration.


Pumpen är isär.


Vi börjar med att inspektera efter skador, kolvarna ser iaf ut att vara i fint skick. Samma sak med "cylindrarna"


Här syns iaf skador. Klar värmeanlöpning i mitten, en skrapkant längsmed sidan. Finns även lite repor mellan cylindrarna där mejseln pekar, får man ett läckage därimellan så får man pullseringar i systemet.


Även här syns skador, där mejseln pekar finns nötningsskador, detta är trycksidan. Mitt emot är retursidan så där är läckage inte så farligt.


Här syns samma skada på motsvarande sida i pumpgaveln, fortfarande trycksidan.


Efter timmar av polerande så är det nästan spegelblanka ytor, här går det faktiskt bra att slipa in ytorna på samma sätt som man slipar in en ventil i ett ventilsäte iom. att dom är fjäderbelastade.


Här hjälper det inte med slippasta utan man måste gå på med slipen. Rätt kraftiga kavitationsskador.


När allt går lätt är det dax att montera igen, här har just en ny packning knackats fram.


Sen är det "bara" att få kolvarna på plats och montera ihop allt igen.


Ja om just detta moment frågade jag min hydraulguru Sven, om det gick att få i kolvarna utan att behöva demontera hela bakre halvan av pumpen med lager och allt.
”Det går inte” fick jag till svar, ”försök få i 7 ledade kolvar samtidigt i hålet du”.
Jag försökte och efter lite trixande och funderande så gick det faktiskt, har gjort samma procedur med Volvo flygmotorpumpar men då är det lite lättare grejer att handskas med. Här väger pumphalvan säkert 40 kg så det är inget man håller hängandes i luften medans man underifrån försöker styra in kolvarna.

Sven som är närmare 80 än 70 håller fortfarande i utbildningar åt LKAB, för att lite bättre förklara hans storhet så var han under sin verksamma tid den enda i Sverige som fick öppna Bosch hydraulpumpar med garanti för att konstatera fel.
Han är rätt cool när han kommer glidandes i sin klarblå Morris minor, kliver ut och stoppar pipan i mungipan innan han frågar hur hydrauliken spelar.

Nåja nu funkar väl hydraulpumpen som ny då?

Nä tyvärr så var det inte riktigt så enkelt, hade inte räknat med det heller men det var värt ett försök.
Pulseringarna tycktes avta helt men utvinklingen fastnar fortfarande, den släpper dock direkt man ger lite gas men det är inte bra nog. Skulle kanske gå att fintrimma lite till men jag låter det vara så länge, en ny pump var redan beställd innan den gamla började demonteras.
Nu gick inte heller den resan helt smärtfritt men det tar vi en annan gång.

6 kommentarer | Läst 3338 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av machonisti tis 01 okt 2013, 14:20
I princip blev det samma fel som hände mig, beskriven i din första blogg angående ärendet. Mejseln visar i princip skillnaden mellan tryck och sug i din axialkolvpump.

En synnerligen billig åtgärd ifall lite putsning åtgärdar problemet!
av Slurfi tis 01 okt 2013, 15:54
Riktigt kul att se att nån ännu gör sånt här själv, man har börjat vänja sig att alla
bara köper nytt eller lämnar bort. Mkt värt för många här på forat antar jag.
av valmet862 tis 01 okt 2013, 17:18
ja det är "bara" att sätta dit kolvarna :) men visst går det.....men...
av ulfgustav ons 02 okt 2013, 06:26
Hej
"Kraftiga kavitationsskador" det låter inte bra, mitt förslag är att du ser över dimensionering och hur installationen av sugledningen är annars så kommer den nya pumpen att gå samma öde till mötes.
För klena sugledningar är tyvärr alltför vanligt i system för variabla pumpar.
av Kse ons 02 okt 2013, 12:28
Nu vet jag inte hur grova ledningar det bör vara till denna pump men det känns som om dimensionen är väl tilltagen, ca 3 tum
Tror skadorna har uppkommit iom att förtrycket har varit för lågt ställt, 0,2 kg istället för 0,8 kg.
Bilagor
av machonisti ons 02 okt 2013, 19:31
Det är en stor pump så 3 tum verkar ok. Har aldrig räknat på dylikt men med tanke på dimensionerna det brukar vara verkar det gå i linje.

Tryckskillnaden mellan 0,2 till 0,8 är stor.