-8 i natt så jag passade på att köra ut lite virke som jag skotat ihop, ligger just utanför byn på en grusväg så man får passa på att köra när det är fruset.
Kör bara med bilen då det inte går att vända med släp och det är bara 2 km från flisplanen, ingen panik med virket så det går och köra ut när vägen torkat oxå.
Blev en hel del ris, klippt från ängskanter.

Fast vägen är lite fuktig på ytan så håller det för en timmerbil om man kör där man ska köra, men när det kommer till grusvägar på våren så är det alltid nån idiot som ska köra med ett däck i mitten och förstöra vägen.
Kör man där man ska köra så håller det för det mesta, där är ytan trampad genom åren och håller även om det kan sjukan lite.
Att lägga ena hjulet i mitten i tron att man räddar vägen är bara dumt, man kör upp ett rejält spår i mitten och ett på sidan.
Nästa gubbe kommer och gör likadant och till slut ser det för jävligt ut.
Bara ett spår än så länge men snart kommer en till som tänker att det kanske håller för honom ändå.

Vid lunchtid började det bli för blött så jag vände hemåt för att fortsätta med soppbilsprojektet.

Skarvade en luftslang som jag skar av igår och demonterade elen från skyltbelysning och arbetsbelysning, finns en jäkla massa el, luft och oljeledningar att ta hänsyn till.
Hoff, allt här måste bort.

Skulle vara lätt att bara dra av allt med skärbrännaren men hydraulfunktionerna är till viss del beroende av varandra och jag är lite osäker på vilka funktioner jag vill ha kvar, bättre att ta det lugnt och metodiskt.
Bara att bränna på

Sådärja, tog sin tid. Prototyp steg ett.

Gick bra att få hål i taket, nu ska jag bara plugga några hydraulrör så kan jag provlasta.

11 kommentarer | Läst 5665 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Fredrik Reuter tis 19 apr 2016, 07:13
Jo, det krävs lite teknik.
Jag brukar inte tänka så mycket på det och det brukar se ut ung:
Bild
av Kse tis 19 apr 2016, 07:20
:grin: Hoff, blir lätt illamående och får ont i njurarna bara man tittar några varv på den där filmen.
av Fredrik Reuter tis 19 apr 2016, 07:35
Tyckte det kändes så vissa vårar när man körde skördare. Laddade för hårt på vägar som liksom ändrat karaktär i tjällossningens spår... :wink:
av Kse tis 19 apr 2016, 07:56
Kanske testa lågväxeln. :wink:
av totte tis 19 apr 2016, 17:17
Dags att ta fram spypåsen, när vägen ser ut så.

Blir intressant att se hur fortsättningen blir för sopflisbilen.
av Slurfi tis 19 apr 2016, 20:08
Fränt projekt, undras om den heter WOCHITOVE-WOod CHIp TranspOrt VehiclE eller DERUBÅSSE-DEt RUllande BlÅa Stora SkåpEt ?
av Blivande snickare tis 19 apr 2016, 20:10
totte skrev:Blir intressant att se hur fortsättningen blir för sopflisbilen.

Håller med!
Hoppas den kan sopa in mycket flis i plånboken åt Fredrik! :grin:
av Kse tis 19 apr 2016, 20:40
Slurfi skrev:Fränt projekt, undras om den heter WOCHITOVE-WOod CHIp TranspOrt VehiclE eller DERUBÅSSE-DEt RUllande BlÅa Stora SkåpEt ?

:grin: Inga prisvinnande namnförslag, vi kör på sopbilen ett tag till.
av Göt tis 19 apr 2016, 21:11
Gamla Bettan är väl ett bättre namnförslag :grin:
av Kse tis 19 apr 2016, 21:55
Göt skrev:Gamla Bettan är väl ett bättre namnförslag :grin:

Förvisso, men kanske lite fantasilöst.
av Uvskogen ons 20 apr 2016, 07:01
Ligger något djupt meningsfullt i det faktum att du bygger om en sopbil från "allt i en hög" eran till en bil för kretsloppsenergileverans. Gillar det och projektet borde få ett namn som anspelar på det, tycker jag.