Kontorsdag.
av Kse fre 08 feb 2013, 23:20
Som sagt kontorsdag idag pga. kall väderlek, stoppade vid niotiden igår kväll när det började bli alldeles för kallt.
Skotaren hade redan gett upp tidigare men jag tänkte dra på ett sent kvälls skift för att hinna få lite försprång, men när tempen visade på -33 gav även jag upp. Blir att ligga ute i skogen då det är 23 mil att åka hem, lite drygt men å andra sidan blir det väldigt effektiva dagar. Man är uppe 06:00, tar en kaffe och hoppar i maskinen som står utanför dörren. Med två lite längre raster för lunch, middag och lite service så får man ut runt 12 timmar i maskinen per dag.
Har ju varit mycket ståtid senaste tiden men nu är det full körning som gäller så det är bra att man kan gasa på. Vi har ju inte bara stått och skruvat, tvärtom så har vi passat på att skruva för att vi har stått.
Där vi är och kör nu tas det bara ut energi, lätt körning och man behöver med andra ord inte tänka så mycket. Inge sortimentsval, längden och diameter är inte så exakt noga och kedja och kvistknivar behöver inte vara supervassa. Vi kör med öppna kvistknivar och topparna kvistas inte utan viks bara in i högen. Mycket gran som är runt 8 meter höga, dessa fälls bara i hög så sköter skotaren apteringen då vi har fällgripsågen på. Krokiga björkar får samma behandling då dom ändå bara bråkar om man ska köra dom genom aggregatet. Där det är lite tätare och grövre skog klarar skotaren själv avvekningen om så skulle behövas, en fördel med detta system är att man aldrig blir stående, går skördaren sönder klara skotaren eller E-veds drivaren som jag klarar den avverkningen själv.
Går skotaren sönder så eldar skördaren ju på som vanligt.
Enda man får tänka extra på är att hålla nere stubbhöjden då snödjupet är ganska ordentligt nu, området ska brännas till sommaren och då brukar ju stubbarna växa på höjden än mer. Samebyn klagade på lokalnyheterna att renarna svälter, snödjupet i februari har tydligen inte varit så djup på 40 år. Jag har inte mätt men det börjar nog närma sig metern på sina ställen och än mer i myrkanter där det har drivet, kan lova att det går tungt att tugga sig fram.
Har flutit på riktigt bra senaste två veckorna utan minsta avbrott på maskinerna förutom ett planerat byte av startmotorn i skördaren.
Den byttes på garanti då den börjat ”Klicka” och leva om vid kallstart, får se hur länge den nya håller.
Vi snöröjer ju våra egna objekt, detta är förutom en extra inkomstkälla en säkerhet att man kommer till och från jobbet. Det har hänt att man inte kommit till skogen på måndag morgon för att det har drivit och snöat igen under helgen, skogsbilvägar har ju inte första prioritet direkt när det gäller snöröjning. Förra veckan hade det varit spännande att ta sig hem om man inte kunnat ploga själv då det var full snöstorm och drev rejält på den 6 km långa vägen vi plogar. Hjularen började gå lite orent sista plogsvängen så misstänkte att det var dags för filterbyte. Mycket riktigt fruset i botten på ena filtret och det är ju inget bra tecken, fast letar man fel så är det ju ett bra tecken. Har faktiskt aldrig bytt bränslefiltrena på hjularen , har haft nya liggandes men det har som aldrig blivit av även om den har utsatts för omfattande renovering och service mellan varven. Nu är det iaf bytt och 846:an spinner som en katt igen.
Skotaren hade redan gett upp tidigare men jag tänkte dra på ett sent kvälls skift för att hinna få lite försprång, men när tempen visade på -33 gav även jag upp. Blir att ligga ute i skogen då det är 23 mil att åka hem, lite drygt men å andra sidan blir det väldigt effektiva dagar. Man är uppe 06:00, tar en kaffe och hoppar i maskinen som står utanför dörren. Med två lite längre raster för lunch, middag och lite service så får man ut runt 12 timmar i maskinen per dag.
Har ju varit mycket ståtid senaste tiden men nu är det full körning som gäller så det är bra att man kan gasa på. Vi har ju inte bara stått och skruvat, tvärtom så har vi passat på att skruva för att vi har stått.
Där vi är och kör nu tas det bara ut energi, lätt körning och man behöver med andra ord inte tänka så mycket. Inge sortimentsval, längden och diameter är inte så exakt noga och kedja och kvistknivar behöver inte vara supervassa. Vi kör med öppna kvistknivar och topparna kvistas inte utan viks bara in i högen. Mycket gran som är runt 8 meter höga, dessa fälls bara i hög så sköter skotaren apteringen då vi har fällgripsågen på. Krokiga björkar får samma behandling då dom ändå bara bråkar om man ska köra dom genom aggregatet. Där det är lite tätare och grövre skog klarar skotaren själv avvekningen om så skulle behövas, en fördel med detta system är att man aldrig blir stående, går skördaren sönder klara skotaren eller E-veds drivaren som jag klarar den avverkningen själv.
Går skotaren sönder så eldar skördaren ju på som vanligt.
Enda man får tänka extra på är att hålla nere stubbhöjden då snödjupet är ganska ordentligt nu, området ska brännas till sommaren och då brukar ju stubbarna växa på höjden än mer. Samebyn klagade på lokalnyheterna att renarna svälter, snödjupet i februari har tydligen inte varit så djup på 40 år. Jag har inte mätt men det börjar nog närma sig metern på sina ställen och än mer i myrkanter där det har drivet, kan lova att det går tungt att tugga sig fram.
Har flutit på riktigt bra senaste två veckorna utan minsta avbrott på maskinerna förutom ett planerat byte av startmotorn i skördaren.
Den byttes på garanti då den börjat ”Klicka” och leva om vid kallstart, får se hur länge den nya håller.
Vi snöröjer ju våra egna objekt, detta är förutom en extra inkomstkälla en säkerhet att man kommer till och från jobbet. Det har hänt att man inte kommit till skogen på måndag morgon för att det har drivit och snöat igen under helgen, skogsbilvägar har ju inte första prioritet direkt när det gäller snöröjning. Förra veckan hade det varit spännande att ta sig hem om man inte kunnat ploga själv då det var full snöstorm och drev rejält på den 6 km långa vägen vi plogar. Hjularen började gå lite orent sista plogsvängen så misstänkte att det var dags för filterbyte. Mycket riktigt fruset i botten på ena filtret och det är ju inget bra tecken, fast letar man fel så är det ju ett bra tecken. Har faktiskt aldrig bytt bränslefiltrena på hjularen , har haft nya liggandes men det har som aldrig blivit av även om den har utsatts för omfattande renovering och service mellan varven. Nu är det iaf bytt och 846:an spinner som en katt igen.
11 kommentarer | Läst 18108 ggr