Som sagt kontorsdag idag pga. kall väderlek, stoppade vid niotiden igår kväll när det började bli alldeles för kallt.
Skotaren hade redan gett upp tidigare men jag tänkte dra på ett sent kvälls skift för att hinna få lite försprång, men när tempen visade på -33 gav även jag upp. Blir att ligga ute i skogen då det är 23 mil att åka hem, lite drygt men å andra sidan blir det väldigt effektiva dagar. Man är uppe 06:00, tar en kaffe och hoppar i maskinen som står utanför dörren. Med två lite längre raster för lunch, middag och lite service så får man ut runt 12 timmar i maskinen per dag.
Han sjunka en grad till innan det var dax för hemfärd.

Har ju varit mycket ståtid senaste tiden men nu är det full körning som gäller så det är bra att man kan gasa på. Vi har ju inte bara stått och skruvat, tvärtom så har vi passat på att skruva för att vi har stått.
Där vi är och kör nu tas det bara ut energi, lätt körning och man behöver med andra ord inte tänka så mycket. Inge sortimentsval, längden och diameter är inte så exakt noga och kedja och kvistknivar behöver inte vara supervassa. Vi kör med öppna kvistknivar och topparna kvistas inte utan viks bara in i högen. Mycket gran som är runt 8 meter höga, dessa fälls bara i hög så sköter skotaren apteringen då vi har fällgripsågen på. Krokiga björkar får samma behandling då dom ändå bara bråkar om man ska köra dom genom aggregatet. Där det är lite tätare och grövre skog klarar skotaren själv avvekningen om så skulle behövas, en fördel med detta system är att man aldrig blir stående, går skördaren sönder klara skotaren eller E-veds drivaren som jag klarar den avverkningen själv.
Går skotaren sönder så eldar skördaren ju på som vanligt.
Montering pågår, därför avsaknaden av slangar till rotatorn.


Enda man får tänka extra på är att hålla nere stubbhöjden då snödjupet är ganska ordentligt nu, området ska brännas till sommaren och då brukar ju stubbarna växa på höjden än mer. Samebyn klagade på lokalnyheterna att renarna svälter, snödjupet i februari har tydligen inte varit så djup på 40 år. Jag har inte mätt men det börjar nog närma sig metern på sina ställen och än mer i myrkanter där det har drivet, kan lova att det går tungt att tugga sig fram.
Det är inte bara på marken det är gott om snö, gäller att lägga an agregatet försiktigt för annars börjar det snöa.


Har flutit på riktigt bra senaste två veckorna utan minsta avbrott på maskinerna förutom ett planerat byte av startmotorn i skördaren.
Den byttes på garanti då den börjat ”Klicka” och leva om vid kallstart, får se hur länge den nya håller.
Inte så svårt att se vad felet är när startmotorn väl var lös, otroligt att den har drivit alls. Det tråkiga var att den gjort lite skada på startkransen oxå. Detta är alltså en helt ny startmotor som bara suttit i maskinen några hundra timmar.


Vi snöröjer ju våra egna objekt, detta är förutom en extra inkomstkälla en säkerhet att man kommer till och från jobbet. Det har hänt att man inte kommit till skogen på måndag morgon för att det har drivit och snöat igen under helgen, skogsbilvägar har ju inte första prioritet direkt när det gäller snöröjning. Förra veckan hade det varit spännande att ta sig hem om man inte kunnat ploga själv då det var full snöstorm och drev rejält på den 6 km långa vägen vi plogar. Hjularen började gå lite orent sista plogsvängen så misstänkte att det var dags för filterbyte.
Mycket riktigt fruset i botten på ena filtret och det är ju inget bra tecken, fast letar man fel så är det ju ett bra tecken. :grin: Har faktiskt aldrig bytt bränslefiltrena på hjularen :oops: , har haft nya liggandes men det har som aldrig blivit av även om den har utsatts för omfattande renovering och service mellan varven. Nu är det iaf bytt och 846:an spinner som en katt igen.

11 kommentarer | Läst 18108 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Lindroth lör 09 feb 2013, 00:46
Skärmarna på 846:an, är det nå som finns att köpa färdigt?
av Kse lör 09 feb 2013, 00:57
Ja det är ju inte original direkt, kolla med Swecon.
Här är en lite bättre bild.
Bilagor
av halvproffs lör 09 feb 2013, 08:15
Tror det var vintern2009-2010 som vi hade stora snödjup. Frågade då grannen som har skördare hur det gick att ta sig fram. Jo,det går men det är ett tuggande i snön svarade han. Dom fick 10:- extra kubiken av Bergvik skog för att det var så besvärligt.
Har ni något tillägg för snön för ni får ju så det räcker och blir över?
av Mangan lör 09 feb 2013, 10:23
Här trodde man att det skulle bli intressant inblick i din bokföring, men så är det bara massa skogs- och maskinbilder!
av Slurfi lör 09 feb 2013, 11:41
Är det inte rätt så halkigt med hjularen?
av Lindroth lör 09 feb 2013, 13:42
Kse skrev:Ja det är ju inte original direkt, kolla med Swecon.
Här är en lite bättre bild.
IMG_0787.JPG


Jo, att det inte var modellanpassat hade jag räknat ut. Det blir ju helt klart ett lyft motför orginal, ska sätta på en 4300.
av Kse lör 09 feb 2013, 15:56
Slurfi skrev:Är det inte rätt så halkigt med hjularen?

Du tänker på entreprenaddäcken?
Faktiskt inte i närheten så halkiga som jag trott, vi underhållsplogar ju bara och då saknas aldrig fästet.
Ska man däremot öppna en oplogad väg i februari så krävs det bättre fäste och större maskin.
Nästa objekt vi ska till är helt oplogat men då kommer den en bandare med spetsplog och öppnar.
av Uvskogen lör 09 feb 2013, 16:25
Vad är vitsen med att ha skärmarna sådär nära däcken? Ska de skrapa av skit eller vad?
av Kse lör 09 feb 2013, 19:01
Uvskogen skrev:Vad är vitsen med att ha skärmarna sådär nära däcken? Ska de skrapa av skit eller vad?

Ja riktigt så nära sitter dom inte men jag hade nog valt att montera dom lite längre upp, dom monterades av förra ägaren. Dom är dock lätta att plock bort om man tex. vill ha kedjor på maskinen.
av Kse lör 09 feb 2013, 22:32
Läger in en lite plogningsfilm från november, inte så jättemycket snö men den är blöt och tung.
Spetsplog och så provkör jag min lilla extravinge som är monterad på höger sida för att trycka ut snön lite mer.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nOfcHmIRCwQ[/youtube]
av johaniskogen lör 09 feb 2013, 22:39
roligt att se bilder från norröver... o roligt att det håller igång bloggandet ;)