Flyttade till ett nytt objekt med markberedaren och det sas att det var lite fuktigt på nått ställe för att ta sig ut till hygget. Dagens underdrift skulle det visa sig då det var tre passager som det var riktigt dålig bärighet på.
Brukar oftast kolla hyggerna innan jag åker ut med maskinen då uppfattningen om vad som menas med bra bärighet skiftar ganska mycket. "Jag har kört över med fyrhjulingen flera gånger, så det håller " är en av uppfattningarna om bra bärighet jag fått från skogsägare.
Nu var det en erfaren virkesuppköpare som sa det till mig så jag dubbelkollade aldrig, visade sig att han hade andrahandsuppgifter från markägaren.
Första överfarten
Andra överfarten
Tredje överfarten




Gick igenom och testade med järnspettet och det visade sig att det var ganska mycket sten i botten men ändå lite av en chansning, men med 50 ha slätt och fint hygge som hägrade på andra sidan så körde jag på.
Överfartena höll men själva hygget har en sjö i ena ändan och en stor myr i den andra så det bäddar för spännande vändningar.
Även om det är blöta marker så håller det för det mesta med en överfart, men när det är dax att vända och man måste köra över sina egna spår så brukar det snabbt slå igenom.

Nåja överfartena höll som sagt så det var inte det som vad dagens jäkelskap.
Det var en liten björk som letade sig in i motorutrymmet och pressade en vattenslang mot en av generatorerna.
Effekten uteblev inte utan hela hytten bäddades in i ett moln av glykol dimma, första tanken var givetvis att nått hade tryckt ett hål i kylaren så det blev en positiv överraskning att det bara var en slang.
En rörbit och två slangklämmor löste problemet men då jag bara hade en 4 litersdunk med glykol med mig och det var den dubbla mängden som försvann så var det bara att avsluta för dagen och återkomma med mer klylarvätska.


4 kommentarer | Läst 3920 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Tosca lör 13 aug 2011, 05:00
Gamla spår är bland det värsta som finns, vattnet blöttar upp dem och luckrar slammet i botten medans mittsträngen är hård torr och fin fortfarande. I många fall hade det inte behövt bli så illa om skotaren dragit med sig några gripar ris och lagt i vid varje utkörning. Krattar man ihop två gripar och lägger på tvären på virket så kan man lägga en tredje ovanpå som man håller kvar i gripen.
av D Brown lör 13 aug 2011, 06:22
Där hade Kalhyggets skiftbyteskanot kommit väl till pass.
av Slurfi lör 13 aug 2011, 10:36
Ojoj, har det hunnit bli så blött ute i markerna, det har ju inte regnat mkt under sommaren.
av Kse lör 13 aug 2011, 22:08
Är inte så blött överlag men vi har haft några rejäla åskskurar förra veckan.
Gammla hjulspår som dessa är ju nästan alltid vattenfylda och kan som sagt vara besvärliga.