Ja nu har äntligen markberedningssäsongen dragit igång och det är fullt ös från början då tidsplanen är tight.
Vi packade bil, släp och husvagn och begav oss ca 30 mil söderut för att börja köra.
Gick jättebra i ca ett dygn innan katastrofen var ett faktum, så pinsamt att man knappt törs ta upp det.
Det lossnade en boggilåda från markberedaren. :oops:

Ja si där står hon igen.

Den minnesgoda bloggläsaren kanske minns att just samma sak inträffade sent i höstas när det var som mest brått att bli klar innan vintern slog till ordentligt, och det var samma låda som lossnade igen.

blog/Kse/så-fick-vi-boggilådan-på-plats_b-5687.html

Var i full färd med att vända ekipaget när det small till bak i vagnen, när jag insåg vad som hänt uttalade jag en svordomsramsa innehållande en rad mer eller minder uppfinningsrika kombinationer mellan olika könsdelar och kroppsöppningar, sexuella läggningar, olika etniska grupper och skalliga politiker som förmodligen skulle resultera i långvarig avstängning från forumet om det presenterades i text. ~x( :twisted: :(( :ymdevil: :)) 8-}
Den nymonterade bakrutan i lexan blev utsatt för ett hållfasthetstest och klarade provet med galans, dock blev knogarna lite ömma.

846:an fick rycka ut igen, är dock på jakt efter nyare maskin så det är kanske dax för gamlingen att vandra vidare.

Hoppade ut ur maskinen och kunde lätt förvånat konstatera att alla bultar var hela och att även gängorna verkade vara oskadda, nu var inte lådan helt lös som förra året men den hängde ordentligt på sned och det enda som hindrade den från att falla ner var den lätt sviktande insticksaxeln.
Klockan var mitt i natten och det var bara att släcka maskinen och gå och sova, dock med en lapp på dörren i husvagnen och en på ratten i bilen att inte köra mer med maskinen.
Farsan som var med mig ner och skulle ta morgonskiftet vaknade inte när jag kom in i husvagnen och hade förmodligen inte upptäck att boggilådan var lite lät på sned om han satt sig i maskinen på morgonen.
Dagen därpå kunde jag ganska snabbt konstatera vad som var problemet och det är här som det pinsamma kommer, detta haveri beror endast på ett amatörmässigt utförande av föregående reparatör.
Hade jag hört en liknande historia från annat håll så hade jag direkt dömt ut den reparatören som totalt oduglig, och om nu omständigheterna hade varit annorlunda hade jag sökt upp honom och trots att jag ytterst sällan brusar upp och blir arg gett honom en sån utskällning att han förmodligen hade fått dra tillbaka hårfästet från nacken för att återfå sitt ursprungliga utesedde.
Nu var det ju jag själv som monterade boggilådan förra året så någon utskällning blev inte av.

För att få boggilådan rakt på plats fick underlaget justeras något, fick offra en kedja i motorsågen och såga av rötterna på en stor stubbe. Sen drog vi lös resten med en kedja fäst i hjullastaren.

Boggilådan sitter monterad med 24 st M16 bultar med hållfasthetsklass 12.9 och en längd av 80 mm med en Nordlockbricka emellan, läget är tight och man får ligga raklång över vagnen med armarna nedsträckta i ramen för att komma åt.
Jag hade lyckats få specifikationerna ganska så rätt vid förra försöket och det diffade "bara" på 2 mm, det satt helt enkelt M14 bultar monterade och hur det har gått till är i sig en gåta. :?:

Jag beställde bultarna från en firma här i stan med en av dom avbrutna originalbultarna som utgångspunkt, om jag sen beställt fel eller firman beställt fel dimension låter jag vara osagt.
Jag borde i vilket fall ha upptäckt det när jag fick dom eller iaf vid monteringen.
Grejen är dock den att M14 bultarna tog på gäng och gick att dra till önskat moment, maskinen kördes ett tag varpå en efterdragning gjordes.
När bultarna nu inspekterades såg man en metallremsa i ett hårstrås tjocklek runt bultarna, dom hade alltså just precis tagit på gäng men med lite sidobelastning så lossnade dom.
Det hela förefaller mycket märkligt.

Hjullastaren transporterades ner och lådan lyftas av, gängorna rensades med en gängtapp och lådan monterades åter på plats med rätt bultar.
Med vanan inne så gick det hela mycket snabbt och enkelt men tyvärr var insticksaxeln något stukad, ska in på en mek verkstad och se om den går att räta men utgår ifrån att det får bli en ny.
Kan ju vara sådant material att den inte går att rädda men vi får se.

Inte så mycket sned men tillräckligt.

Visst hade säsongen kunnat börja bättre.

9 kommentarer | Läst 5714 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av k_h mån 02 jun 2014, 20:51
Ja, ska man skratta eller gråta när man läser detta? Kan inte låta bli att dra på munnen samtidigt som jag lider med dig och missade värdefulla timmar.
av Slurfi mån 02 jun 2014, 22:32
Ja det var värre.
av skördaren 2 mån 02 jun 2014, 23:20
Du får öka tomgången lite o köra i kapp :) hörde att en till markberedare fick ett ägare relaterat problem så ni är inte ensamma med problem :)
av Kse mån 02 jun 2014, 23:35
Jo nog blir det haveri lite på alla håll förr eller senare, vi har redan varit och fröat manuellt efter ett gäng som hade problem med såddaggreratet i markberedaren.
Dom löste problemet men idag fick jag reda på att vi måste fröa efter dom igen då sådden åter strulat.

Kommer en axel med express i morgon bitti så vi är nog igång igen vid lunchtid om allt går bra, jag menar, vad kan gå fel? ;)

Nog kan du skrata gott k_h, hade jag varit rädd för det hade jag bara skrivit "Och idag gick allt bra som vanligt" och döpt om bloggen till "Livet leker" :lol:
av Mangan tis 03 jun 2014, 07:55
Så en M14 tar gäng i M16-hål? Ja, då har man lärt sig något nytt. Tack för lektionen, även om den blev dyr. :)

Vilket moment skulle du dra med, standard för den skruven är över 300 Nm, men det har jag svårt att tro att den kombinationen skulle hålla för.
av Mikael tis 03 jun 2014, 16:56
Ja jäklar så det kan bli. :-o
av Valmet 890 ons 18 jun 2014, 07:54
Hur går det? Har hört rykten om att ni är och kör nåt av våra hyggen där det fanns lite sten :P
av Kse mån 30 jun 2014, 00:44
Valmet 890 skrev:Hur går det? Har hört rykten om att ni är och kör nåt av våra hyggen där det fanns lite sten :P

Jo jag vet nog vilket område du menar, rapport kommer.
av Tosca mån 07 jul 2014, 23:23
Vad blev det för dator till gis-programmet?
Det börjar komma krav på att vi ska ha någon med oss också, och Iqan är inte kompatibel tror jag...