Favorit i repris
av Kse mån 02 jun 2014, 20:38
Ja nu har äntligen markberedningssäsongen dragit igång och det är fullt ös från början då tidsplanen är tight.
Vi packade bil, släp och husvagn och begav oss ca 30 mil söderut för att börja köra.
Gick jättebra i ca ett dygn innan katastrofen var ett faktum, så pinsamt att man knappt törs ta upp det.
Det lossnade en boggilåda från markberedaren.
Den minnesgoda bloggläsaren kanske minns att just samma sak inträffade sent i höstas när det var som mest brått att bli klar innan vintern slog till ordentligt, och det var samma låda som lossnade igen.
blog/Kse/så-fick-vi-boggilådan-på-plats_b-5687.html
Var i full färd med att vända ekipaget när det small till bak i vagnen, när jag insåg vad som hänt uttalade jag en svordomsramsa innehållande en rad mer eller minder uppfinningsrika kombinationer mellan olika könsdelar och kroppsöppningar, sexuella läggningar, olika etniska grupper och skalliga politiker som förmodligen skulle resultera i långvarig avstängning från forumet om det presenterades i text.
Den nymonterade bakrutan i lexan blev utsatt för ett hållfasthetstest och klarade provet med galans, dock blev knogarna lite ömma.
Hoppade ut ur maskinen och kunde lätt förvånat konstatera att alla bultar var hela och att även gängorna verkade vara oskadda, nu var inte lådan helt lös som förra året men den hängde ordentligt på sned och det enda som hindrade den från att falla ner var den lätt sviktande insticksaxeln.
Klockan var mitt i natten och det var bara att släcka maskinen och gå och sova, dock med en lapp på dörren i husvagnen och en på ratten i bilen att inte köra mer med maskinen.
Farsan som var med mig ner och skulle ta morgonskiftet vaknade inte när jag kom in i husvagnen och hade förmodligen inte upptäck att boggilådan var lite lät på sned om han satt sig i maskinen på morgonen.
Dagen därpå kunde jag ganska snabbt konstatera vad som var problemet och det är här som det pinsamma kommer, detta haveri beror endast på ett amatörmässigt utförande av föregående reparatör.
Hade jag hört en liknande historia från annat håll så hade jag direkt dömt ut den reparatören som totalt oduglig, och om nu omständigheterna hade varit annorlunda hade jag sökt upp honom och trots att jag ytterst sällan brusar upp och blir arg gett honom en sån utskällning att han förmodligen hade fått dra tillbaka hårfästet från nacken för att återfå sitt ursprungliga utesedde.
Nu var det ju jag själv som monterade boggilådan förra året så någon utskällning blev inte av.
Boggilådan sitter monterad med 24 st M16 bultar med hållfasthetsklass 12.9 och en längd av 80 mm med en Nordlockbricka emellan, läget är tight och man får ligga raklång över vagnen med armarna nedsträckta i ramen för att komma åt.
Jag hade lyckats få specifikationerna ganska så rätt vid förra försöket och det diffade "bara" på 2 mm, det satt helt enkelt M14 bultar monterade och hur det har gått till är i sig en gåta.
Jag beställde bultarna från en firma här i stan med en av dom avbrutna originalbultarna som utgångspunkt, om jag sen beställt fel eller firman beställt fel dimension låter jag vara osagt.
Jag borde i vilket fall ha upptäckt det när jag fick dom eller iaf vid monteringen.
Grejen är dock den att M14 bultarna tog på gäng och gick att dra till önskat moment, maskinen kördes ett tag varpå en efterdragning gjordes.
När bultarna nu inspekterades såg man en metallremsa i ett hårstrås tjocklek runt bultarna, dom hade alltså just precis tagit på gäng men med lite sidobelastning så lossnade dom.
Det hela förefaller mycket märkligt.
Hjullastaren transporterades ner och lådan lyftas av, gängorna rensades med en gängtapp och lådan monterades åter på plats med rätt bultar.
Med vanan inne så gick det hela mycket snabbt och enkelt men tyvärr var insticksaxeln något stukad, ska in på en mek verkstad och se om den går att räta men utgår ifrån att det får bli en ny.
Kan ju vara sådant material att den inte går att rädda men vi får se.
Visst hade säsongen kunnat börja bättre.
Vi packade bil, släp och husvagn och begav oss ca 30 mil söderut för att börja köra.
Gick jättebra i ca ett dygn innan katastrofen var ett faktum, så pinsamt att man knappt törs ta upp det.
Det lossnade en boggilåda från markberedaren.
Den minnesgoda bloggläsaren kanske minns att just samma sak inträffade sent i höstas när det var som mest brått att bli klar innan vintern slog till ordentligt, och det var samma låda som lossnade igen.
blog/Kse/så-fick-vi-boggilådan-på-plats_b-5687.html
Var i full färd med att vända ekipaget när det small till bak i vagnen, när jag insåg vad som hänt uttalade jag en svordomsramsa innehållande en rad mer eller minder uppfinningsrika kombinationer mellan olika könsdelar och kroppsöppningar, sexuella läggningar, olika etniska grupper och skalliga politiker som förmodligen skulle resultera i långvarig avstängning från forumet om det presenterades i text.
Den nymonterade bakrutan i lexan blev utsatt för ett hållfasthetstest och klarade provet med galans, dock blev knogarna lite ömma.
Hoppade ut ur maskinen och kunde lätt förvånat konstatera att alla bultar var hela och att även gängorna verkade vara oskadda, nu var inte lådan helt lös som förra året men den hängde ordentligt på sned och det enda som hindrade den från att falla ner var den lätt sviktande insticksaxeln.
Klockan var mitt i natten och det var bara att släcka maskinen och gå och sova, dock med en lapp på dörren i husvagnen och en på ratten i bilen att inte köra mer med maskinen.
Farsan som var med mig ner och skulle ta morgonskiftet vaknade inte när jag kom in i husvagnen och hade förmodligen inte upptäck att boggilådan var lite lät på sned om han satt sig i maskinen på morgonen.
Dagen därpå kunde jag ganska snabbt konstatera vad som var problemet och det är här som det pinsamma kommer, detta haveri beror endast på ett amatörmässigt utförande av föregående reparatör.
Hade jag hört en liknande historia från annat håll så hade jag direkt dömt ut den reparatören som totalt oduglig, och om nu omständigheterna hade varit annorlunda hade jag sökt upp honom och trots att jag ytterst sällan brusar upp och blir arg gett honom en sån utskällning att han förmodligen hade fått dra tillbaka hårfästet från nacken för att återfå sitt ursprungliga utesedde.
Nu var det ju jag själv som monterade boggilådan förra året så någon utskällning blev inte av.
Boggilådan sitter monterad med 24 st M16 bultar med hållfasthetsklass 12.9 och en längd av 80 mm med en Nordlockbricka emellan, läget är tight och man får ligga raklång över vagnen med armarna nedsträckta i ramen för att komma åt.
Jag hade lyckats få specifikationerna ganska så rätt vid förra försöket och det diffade "bara" på 2 mm, det satt helt enkelt M14 bultar monterade och hur det har gått till är i sig en gåta.
Jag beställde bultarna från en firma här i stan med en av dom avbrutna originalbultarna som utgångspunkt, om jag sen beställt fel eller firman beställt fel dimension låter jag vara osagt.
Jag borde i vilket fall ha upptäckt det när jag fick dom eller iaf vid monteringen.
Grejen är dock den att M14 bultarna tog på gäng och gick att dra till önskat moment, maskinen kördes ett tag varpå en efterdragning gjordes.
När bultarna nu inspekterades såg man en metallremsa i ett hårstrås tjocklek runt bultarna, dom hade alltså just precis tagit på gäng men med lite sidobelastning så lossnade dom.
Det hela förefaller mycket märkligt.
Hjullastaren transporterades ner och lådan lyftas av, gängorna rensades med en gängtapp och lådan monterades åter på plats med rätt bultar.
Med vanan inne så gick det hela mycket snabbt och enkelt men tyvärr var insticksaxeln något stukad, ska in på en mek verkstad och se om den går att räta men utgår ifrån att det får bli en ny.
Kan ju vara sådant material att den inte går att rädda men vi får se.
Visst hade säsongen kunnat börja bättre.
9 kommentarer | Läst 5714 ggr