Lite slutspurt på markberedningen nu, inte för säsongen eller objekten är slut, tvärtom.
Nä, det är ju snart dax för lite ledighet i form av älgjakt.
Gäller bara att tajma in så att jag har ett avslutat område när jakten börjar, blir jakt några dagar och sen ska jag iväg på en turné runt Norrbotten och göra provytor åt skogforsk.
En hektar, sen vidare 15 mil för nästa osv.
Blir en lång dag från tidig morgon till sen kväll, men man kommer ju just från årets semesterveckaså det ska väl gå bra.

Markberedaren fick ju punktering tidigare i veckan men vi var igång redan samma kväll, jag var 1,5 km
ut på hygget när jag upptäckte att det var tomt på luft.



Iom att det var ett reservdäck och helt utan mönster så bestämde jag mig för att försöka ta mig till vägen, att köra så långt på ett lufttomt däck är i stort sett en garanti för allvarliga skador som inte går att laga.

Men jag kom till vägen genom att backa mig fram...
Att köra framåt med framhjulspunktering i en skogsmaskin utan boggi är inte så lätt, bakåt går det mycket bättre.
Jag var för tillfället mitt inne i Masungsbyn och körde och närmsta väg ut från hygget var till fotbollsplanen, det var även där som vi tidigare hade lastat av maskinen.

Framme vid fotbollsplan.


Det går att byta framdäcket med hjälp av maskinens egen kran men det är ganska besvärligt då kranen inte riktigt räcker ända fram, men det går som sagt.
Men nu när jag var vid farbar väg så ringde jag in lite lyfthjälp, slog en signal till Slurfi som kunde ställa upp på kort varsel, tack för det.

Först av med det gammal däcket

Gammeldäcket får åka hem igen.

Och med en New Holland till hands så gick det utan problem.
Det punkterade däcket får gå till skroten, ja eller rättare sagt till stora däckhögen.
Har ett tiotal mer eller mindre utslitna skogsmaskinsdäck som ligger och skräpar, och det är visst inge vidare sug efter stommar att regumera när det gäller skogsdäck heller.

Skönt med ett rejält schaktblad, det går att tycka upp så framdäcket är nästan en halvmeter i luften. Bra vid däckbyte och fastkörning.

Sådär, nöjd och glad maskin.


När man köper nytt så får man såklart lämna sitt gammal däck till däckverkstan, men kommer med ett lastbilsflak fullt med skogsmaskinsdäck så får man nog betala en slant för att bli av med det.
Nu lär man ju få göra det i alla fall tidsnog om man inte hittar ett vettigt användningsätt för dom.
Var en här i byn som ville ha ett däck till trädgården att plantera blommor i, växer visst så att det knakar.

Nåväl, nu blir det jakt och kanske tom. lite tid över till att blogga.

5 kommentarer | Läst 3908 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Uvskogen lör 30 aug 2014, 20:27
Skitjakt på dig! Ta en massa kort på era monstertjurar!
av Tosca lör 30 aug 2014, 22:20
Men däcken är väl redan återvinningsavgiften betald för?
av Kse sön 31 aug 2014, 01:16
Tosca skrev:Men däcken är väl redan återvinningsavgiften betald för?

Köper man nytt så är det som sagt inga problem, men tror inte dom tar emot gratis om man kommer med en hel trave gammal däck.
Vet ärligt tala inte hur det funkar, men har fått för mig att det nya däcketd miljöavgift löser in det gamla?
Någon som vet bättre?
av Tosca sön 31 aug 2014, 07:18
Nej, rimligtvis gäller miljöavgiften det däck man köper.
Däremot ställer direktimport till det och jag tror att det är pga detta som verkstäderna är tveksamma att ta emot däck med okänd historik.
av Slurfi ons 03 sep 2014, 20:46
Det var skoj att få hjälpa två slipade mekproffs i skarpt läge, tveka inte att ringa igen.