Borde stannat i sängen idag.
av Kse lör 28 jan 2012, 01:18
Idag var det en sån där dag när man inte borde ha klivit upp ur sängen.
Började jävlas direkt på morgonen då all belysning i skördaren bestämde sig för att slockna så fort man nuddade gasen. Blev alltså bäck svart, men så fort man släppte gasen så kom all belysning tillbaks. Funderade på om jag kommit åt nån knapp eller liknande kollade lite kablar och säkringar men utan resultat. Fick hänga på skotaren ut på hygget för att få lite ledljus men ledsnade efter en stund och började felsöka igen. Tog fram den ovärderliga säkringsprovaren och hittad till slut en 7,5 amp som var bränd, och problemet var löst. Måste kolla i boken vad den säkringen har för uppgift förutom att ställa till konstiga fel.
Flöt inte alls på bra då kedjan hoppade ur titt som tätt innan det kopplade att det var dax att byta gasfjäder till kedjesträckaren. Mitt H73 aggregat är begåvat med den lite ovanliga Sandviks sträckaren som gick att välja istället för hydraulisk sträckare. Bara en gascylinder typ som man har i bagageluckan fast lite kraftigare då.Varje gång svärdet går tillbaks så aktiveras spännaren.
Tycker det är kort livsläng på dessa gascylindrar, ca två per år enligt Ponsse men jag är inne på min tredje på ett år och då har maskinen stått still halva året. Hydraulisk spännare kostar runt 8000:- + moms och man borde köpt en sån på en gång då gasfjädrarna går lös på en tusenlapp st.
Nu påverkar kall väderlek iof hållbarheten, bytte till den kraftigare 1050 Nm varianten men jag tycker nästan att den dog fortare än den förra med 850 Nm
Kollade in ett läckage på skotarens fällgripsåg vid lunch. Tidigare i veckan så drogs bultarna till sågmotorn åt då dom vibrerat lös så pass mycket att det börjat läka. Då det nu var läckag igen så var det uppenbar risk för att den blåst oringarna. Bara att riva isär pumpen, visade sig dock att oringarna var i mycket bra skick och det som förmodligen orsakade läckaget var att schimsen som sitter mellan motorhalvorna hamnat lite på sned när bultarna drogs åt.
Demontera är ju lätt men att få in dom små pumpkolvarna i sina säten utan att demontera lager och allt från motoraxeln var ingen lek. Misstänkte att jag inte skulle får lös lagrena från axeln så därför ville jag inte gå den vägen. Efter timmar av skruvande och svärand kom till slut allt på plats och sågmotorn funkade fint igen. Blev dock inte mycket avverkat eller skotat idag.
Kom dessutom hem en timme försent till den planerade fin fredags middagen vilket var lagom populärt.
Nä nu behöver jag en whiskey och en god natts sömn.
Började jävlas direkt på morgonen då all belysning i skördaren bestämde sig för att slockna så fort man nuddade gasen. Blev alltså bäck svart, men så fort man släppte gasen så kom all belysning tillbaks. Funderade på om jag kommit åt nån knapp eller liknande kollade lite kablar och säkringar men utan resultat. Fick hänga på skotaren ut på hygget för att få lite ledljus men ledsnade efter en stund och började felsöka igen. Tog fram den ovärderliga säkringsprovaren och hittad till slut en 7,5 amp som var bränd, och problemet var löst. Måste kolla i boken vad den säkringen har för uppgift förutom att ställa till konstiga fel.
Flöt inte alls på bra då kedjan hoppade ur titt som tätt innan det kopplade att det var dax att byta gasfjäder till kedjesträckaren. Mitt H73 aggregat är begåvat med den lite ovanliga Sandviks sträckaren som gick att välja istället för hydraulisk sträckare. Bara en gascylinder typ som man har i bagageluckan fast lite kraftigare då.Varje gång svärdet går tillbaks så aktiveras spännaren.
Tycker det är kort livsläng på dessa gascylindrar, ca två per år enligt Ponsse men jag är inne på min tredje på ett år och då har maskinen stått still halva året. Hydraulisk spännare kostar runt 8000:- + moms och man borde köpt en sån på en gång då gasfjädrarna går lös på en tusenlapp st.
Nu påverkar kall väderlek iof hållbarheten, bytte till den kraftigare 1050 Nm varianten men jag tycker nästan att den dog fortare än den förra med 850 Nm
Kollade in ett läckage på skotarens fällgripsåg vid lunch. Tidigare i veckan så drogs bultarna till sågmotorn åt då dom vibrerat lös så pass mycket att det börjat läka. Då det nu var läckag igen så var det uppenbar risk för att den blåst oringarna. Bara att riva isär pumpen, visade sig dock att oringarna var i mycket bra skick och det som förmodligen orsakade läckaget var att schimsen som sitter mellan motorhalvorna hamnat lite på sned när bultarna drogs åt.
Demontera är ju lätt men att få in dom små pumpkolvarna i sina säten utan att demontera lager och allt från motoraxeln var ingen lek. Misstänkte att jag inte skulle får lös lagrena från axeln så därför ville jag inte gå den vägen. Efter timmar av skruvande och svärand kom till slut allt på plats och sågmotorn funkade fint igen. Blev dock inte mycket avverkat eller skotat idag.
Kom dessutom hem en timme försent till den planerade fin fredags middagen vilket var lagom populärt.
Nä nu behöver jag en whiskey och en god natts sömn.
7 kommentarer | Läst 5519 ggr