Återigen däckdax.
av Kse ons 14 okt 2015, 15:35
Minusnätter börjar bli mer regel än undantag här uppe, förra veckan bjöd på -8 som lägsta temperatur.
På dagarna orkar fortfarande kvicksilvret ta sig över nollan vilket gör väglaget minst sagt förrädiskt, det är med andra ord hög tid att skifta däck på fordonsflottan.
Passaten stod först på tur, den har nästan sprillansnya vinterdäck men däcken som demonterades var inte så vackra.
Helt ok mönster men insidan på framdäcken var nedslitna så korden syntes.
Den ska ju inpå verkstad för plåtskadorna i slutet på veckan så det blir nog en hjulinställning oxå.
Caddyn stod näst på tur, men här tog det ju stopp. Den minnesgode läsaren kommer ihåg att jag var in i en refug förra vintern, detta resulterade ju i en rejält skadad framfälg.
Hjulet balanserades så gott det gick och flyttades bak för att slippa skakningar i ratten, men det var påtagliga vibrationer i bilen.
Jag hade ju tänkt försöka fixa fram en likadan fälg under sommaren men tror ni man har kommit ihåg det?
Det blev inget byte än, ev. knycker jag däcken från servicebilen som har samma bultcirkel. Den rullar så pass lite så lite vibrationer går nog att leva med, så även att åka omkring med rostiga plåtisar på Caddyn ett tag.
Nummer tre var syrrans XC90 som mest står och samlar damm, men hon kommer ev. upp från Sthlm med kidsen till höstlovet om två veckor så då behöver hon vinterdäck på bilen.
Första däcket gick bra även om det var lite svårt att hitta alla grejer för däckbytet, finns en lucka i bagagerummets golv där man hittar en del grejer som behövs men inte allt.
Resten finns under en annan lucka inne i tidigare nämnda luckas golv.
Det är nog en och annan som ståt på nån mörk och regnig väg och svurit över hur fan Volvo tänkte när dom bara levererade hälften av grejerna. Även när jag hittat lönnfacket i det första fackets botten så hittade jag inte veven till domkraften, misstog den för en elkabel då den var klädd i ett svart plasthölje.
Första däcket gick utan problem, märkte att hylsan till den stöldskyddsmutter som sitter på varje däck ville som dra lite snett.
När andra däcket skulle lös sprack hylsan!
Ridå ner och totalt mörker, hur får man lös en fälgbult som är specialtillverkad för att den inte ska gå att få lös utan rätt hylsa?
Nå man är ju härdad av motgångar och jag har faktiskt varit med om detta förut, då var hylsan borttappad och det satt bara en mutter men problematiken var den samma.
Den gången besökte jag först dom två stora däckfirmorna i stan men dom gick bet på uppgiften, en svetsfirma lovade att göra ett försök men kunde inte ge några garantier.
En gammal svetslegend i trakten, Tage Spolander, tog sig an problemet.
En gång grundare av Kiruna Industrisvets men idag pensionär.
Han berättade en skräckhistoria där man till slut fått skära sönder fälgen för att kunna få lös den från bilen
Jag kan nästan med säkerhet säga att jag har hört historien om hur han en gång lagat en hörntand med svetsen, inga större problem bara han hittar rätt pinne, även om det gäller under-upp.
För att komma till poängen så besparar jag er historien om hur han tränats av Esab munkar i fjärran land, om hur han fått lära sig om den livsviktiga balansen mellan MIG och MAG, hur han i med förbundna ögon lärt sig känna igen en metallpulverfylld rörelektrod bara med hjälp av ljudet den ger ifrån sig när den faller.
Hur han i sömnen kan rabbla när det är lämpligast med ett jogglat eller ett heterogent svetsförband, intermitensfaktorer, pendlingsamplituder och kantförskjutning kommer som ett rinnande vatten.
En dubbelflänsad stumfog klara han av att göra i mörker med händerna bakom ryggen, likaså en laxstjärt.
Ja, jag är nästan säker på att jag även fått den historien berättad för mig....
Nåväl, det blir en vända till Industrisvets för att se om dom kan hjälpa mig, dom kanske klarar av det även om Tage Inte är där.
På dagarna orkar fortfarande kvicksilvret ta sig över nollan vilket gör väglaget minst sagt förrädiskt, det är med andra ord hög tid att skifta däck på fordonsflottan.
Passaten stod först på tur, den har nästan sprillansnya vinterdäck men däcken som demonterades var inte så vackra.
Helt ok mönster men insidan på framdäcken var nedslitna så korden syntes.
Den ska ju inpå verkstad för plåtskadorna i slutet på veckan så det blir nog en hjulinställning oxå.
Caddyn stod näst på tur, men här tog det ju stopp. Den minnesgode läsaren kommer ihåg att jag var in i en refug förra vintern, detta resulterade ju i en rejält skadad framfälg.
Hjulet balanserades så gott det gick och flyttades bak för att slippa skakningar i ratten, men det var påtagliga vibrationer i bilen.
Jag hade ju tänkt försöka fixa fram en likadan fälg under sommaren men tror ni man har kommit ihåg det?
Det blev inget byte än, ev. knycker jag däcken från servicebilen som har samma bultcirkel. Den rullar så pass lite så lite vibrationer går nog att leva med, så även att åka omkring med rostiga plåtisar på Caddyn ett tag.
Nummer tre var syrrans XC90 som mest står och samlar damm, men hon kommer ev. upp från Sthlm med kidsen till höstlovet om två veckor så då behöver hon vinterdäck på bilen.
Första däcket gick bra även om det var lite svårt att hitta alla grejer för däckbytet, finns en lucka i bagagerummets golv där man hittar en del grejer som behövs men inte allt.
Resten finns under en annan lucka inne i tidigare nämnda luckas golv.
Det är nog en och annan som ståt på nån mörk och regnig väg och svurit över hur fan Volvo tänkte när dom bara levererade hälften av grejerna. Även när jag hittat lönnfacket i det första fackets botten så hittade jag inte veven till domkraften, misstog den för en elkabel då den var klädd i ett svart plasthölje.
Första däcket gick utan problem, märkte att hylsan till den stöldskyddsmutter som sitter på varje däck ville som dra lite snett.
När andra däcket skulle lös sprack hylsan!
Ridå ner och totalt mörker, hur får man lös en fälgbult som är specialtillverkad för att den inte ska gå att få lös utan rätt hylsa?
Nå man är ju härdad av motgångar och jag har faktiskt varit med om detta förut, då var hylsan borttappad och det satt bara en mutter men problematiken var den samma.
Den gången besökte jag först dom två stora däckfirmorna i stan men dom gick bet på uppgiften, en svetsfirma lovade att göra ett försök men kunde inte ge några garantier.
En gammal svetslegend i trakten, Tage Spolander, tog sig an problemet.
En gång grundare av Kiruna Industrisvets men idag pensionär.
Han berättade en skräckhistoria där man till slut fått skära sönder fälgen för att kunna få lös den från bilen
Jag kan nästan med säkerhet säga att jag har hört historien om hur han en gång lagat en hörntand med svetsen, inga större problem bara han hittar rätt pinne, även om det gäller under-upp.
För att komma till poängen så besparar jag er historien om hur han tränats av Esab munkar i fjärran land, om hur han fått lära sig om den livsviktiga balansen mellan MIG och MAG, hur han i med förbundna ögon lärt sig känna igen en metallpulverfylld rörelektrod bara med hjälp av ljudet den ger ifrån sig när den faller.
Hur han i sömnen kan rabbla när det är lämpligast med ett jogglat eller ett heterogent svetsförband, intermitensfaktorer, pendlingsamplituder och kantförskjutning kommer som ett rinnande vatten.
En dubbelflänsad stumfog klara han av att göra i mörker med händerna bakom ryggen, likaså en laxstjärt.
Ja, jag är nästan säker på att jag även fått den historien berättad för mig....
Nåväl, det blir en vända till Industrisvets för att se om dom kan hjälpa mig, dom kanske klarar av det även om Tage Inte är där.
5 kommentarer | Läst 4769 ggr