Äntligen!
av Kse lör 21 apr 2012, 17:09
Nu har grabbarna får Contrade i Ockelbo varit på besök och monterat ihop motorn till min King Cab.
Jag beställde ju delarna därifrån och då dom hade andra jobb att gör i Kiruna så kom dom upp med delarna och monterade även ihop det hela då allt redan var demonterat och rengjort.
Jag tänkte ju som att jag skulle hjälpa till men jag var mest i vägen för här gick det undan.
Drygt 3 timmar tog det för dom att montera ihop hela motorn som var totaldemonterad.
Var lite stressigt innan dom skulle komma då min kolvringskompressorn blev kvar i storgaraget ,men jag tänkte att det är ju bara att åka och köpa en ny. Dom hade nämligen inga egna verktyg med sig då jag medelat att allt fanns på plats och på firman dom var innan fanns oxå full verktygsuppsättning att tillgå.
Var runt på alla tänkbara affärer men ingen hade nån hemma, kollade med två bilverkstäder också men dom hade ingen att låna. Till slut fick jag tag på en hos en kille som jag känner lite grann och som dessutom skruvat en del med just Kingcab motorer, fick en kolv av honom tidigare i veckan då jag var en kort. Han fick även rycka ut med nått plastdrev till vacuumpumpen som Contrade killarna behövde till nån av dom andra bilarna dom fixade, halv elva på kvällen dessutom. Jag får väl för en flaska högoktanigt till honom då han inte ville ha nått betalt.
Nu sitter det iaf en ny vevaxel med förstärkta lager i motorn, viktjusterade kolvar och vevstakar, ny oljepump som ger 1,8 bar högre tryck än original pumpen, ny typ av hydraulisk kedjespännare, sätet för den värdelösa packningen i oljekanalen mellan block och tråg är modifierad och där sitter det nu en värmetålig oring istället.
Toppackning och alla andra packningar och tätningar är Nissan original och inga piratgrejer som satt där innan.
Motor är inte riktigt klar för montering än då jag måste beställa lite smågrejer som jag söndrat, oljetryckgivare, pinnbultar till fläktvingen och en slangbit.
Sen så har EGR systemet pluggats för att eliminera sotbildning, det visade ju sig att min motor var farligt nära en sotskärning då en kolvring redan fastnat och det gick att peta lös delar från kolven för hand.
Motorn går bättre och blir lite piggare då man slipper den xtra uppvärmningen av insuget och det är ju alltid trevligt. Avgasvärdena ska inte vara några problem.
Det var även meningen att motor skulle förberedas för en xtra oljekylare men dom grejerna fanns inte med så det blir kanske att komplettera senare.
När nu motorn hittar ner i bilen får vi se, blir nog inte närmaste månaden iaf.
Har inte riktigt tid att avsätta till det just nu då det är lite halvstressigt med avverkningen, och sen ska markberedaren gås igenom.
Det är iaf skönt att motorn är hel igen.
Stort tack till Robban och Peter på Contrade Motorteknink AB för ett professionellt utfört arbete.
Jag beställde ju delarna därifrån och då dom hade andra jobb att gör i Kiruna så kom dom upp med delarna och monterade även ihop det hela då allt redan var demonterat och rengjort.
Jag tänkte ju som att jag skulle hjälpa till men jag var mest i vägen för här gick det undan.
Drygt 3 timmar tog det för dom att montera ihop hela motorn som var totaldemonterad.
Var lite stressigt innan dom skulle komma då min kolvringskompressorn blev kvar i storgaraget ,men jag tänkte att det är ju bara att åka och köpa en ny. Dom hade nämligen inga egna verktyg med sig då jag medelat att allt fanns på plats och på firman dom var innan fanns oxå full verktygsuppsättning att tillgå.
Var runt på alla tänkbara affärer men ingen hade nån hemma, kollade med två bilverkstäder också men dom hade ingen att låna. Till slut fick jag tag på en hos en kille som jag känner lite grann och som dessutom skruvat en del med just Kingcab motorer, fick en kolv av honom tidigare i veckan då jag var en kort. Han fick även rycka ut med nått plastdrev till vacuumpumpen som Contrade killarna behövde till nån av dom andra bilarna dom fixade, halv elva på kvällen dessutom. Jag får väl för en flaska högoktanigt till honom då han inte ville ha nått betalt.
Nu sitter det iaf en ny vevaxel med förstärkta lager i motorn, viktjusterade kolvar och vevstakar, ny oljepump som ger 1,8 bar högre tryck än original pumpen, ny typ av hydraulisk kedjespännare, sätet för den värdelösa packningen i oljekanalen mellan block och tråg är modifierad och där sitter det nu en värmetålig oring istället.
Toppackning och alla andra packningar och tätningar är Nissan original och inga piratgrejer som satt där innan.
Motor är inte riktigt klar för montering än då jag måste beställa lite smågrejer som jag söndrat, oljetryckgivare, pinnbultar till fläktvingen och en slangbit.
Sen så har EGR systemet pluggats för att eliminera sotbildning, det visade ju sig att min motor var farligt nära en sotskärning då en kolvring redan fastnat och det gick att peta lös delar från kolven för hand.
Motorn går bättre och blir lite piggare då man slipper den xtra uppvärmningen av insuget och det är ju alltid trevligt. Avgasvärdena ska inte vara några problem.
Det var även meningen att motor skulle förberedas för en xtra oljekylare men dom grejerna fanns inte med så det blir kanske att komplettera senare.
När nu motorn hittar ner i bilen får vi se, blir nog inte närmaste månaden iaf.
Har inte riktigt tid att avsätta till det just nu då det är lite halvstressigt med avverkningen, och sen ska markberedaren gås igenom.
Det är iaf skönt att motorn är hel igen.
Stort tack till Robban och Peter på Contrade Motorteknink AB för ett professionellt utfört arbete.
3 kommentarer | Läst 4269 ggr