Nu har grabbarna får Contrade i Ockelbo varit på besök och monterat ihop motorn till min King Cab.
Jag beställde ju delarna därifrån och då dom hade andra jobb att gör i Kiruna så kom dom upp med delarna och monterade även ihop det hela då allt redan var demonterat och rengjort.
Jag tänkte ju som att jag skulle hjälpa till men jag var mest i vägen för här gick det undan.
Drygt 3 timmar tog det för dom att montera ihop hela motorn som var totaldemonterad.
Raska gossar.

Var lite stressigt innan dom skulle komma då min kolvringskompressorn blev kvar i storgaraget ,men jag tänkte att det är ju bara att åka och köpa en ny. Dom hade nämligen inga egna verktyg med sig då jag medelat att allt fanns på plats och på firman dom var innan fanns oxå full verktygsuppsättning att tillgå.
Var runt på alla tänkbara affärer men ingen hade nån hemma, kollade med två bilverkstäder också men dom hade ingen att låna. Till slut fick jag tag på en hos en kille som jag känner lite grann och som dessutom skruvat en del med just Kingcab motorer, fick en kolv av honom tidigare i veckan då jag var en kort. Han fick även rycka ut med nått plastdrev till vacuumpumpen som Contrade killarna behövde till nån av dom andra bilarna dom fixade, halv elva på kvällen dessutom. Jag får väl för en flaska högoktanigt till honom då han inte ville ha nått betalt.

Nu sitter det iaf en ny vevaxel med förstärkta lager i motorn, viktjusterade kolvar och vevstakar, ny oljepump som ger 1,8 bar högre tryck än original pumpen, ny typ av hydraulisk kedjespännare, sätet för den värdelösa packningen i oljekanalen mellan block och tråg är modifierad och där sitter det nu en värmetålig oring istället.
Toppackning och alla andra packningar och tätningar är Nissan original och inga piratgrejer som satt där innan.
En hyllsa limmas fast i oljehålet och omsluts av en oring. Originaltätningen som ska sitta där brukar börja falska ganska snabbt, en dålig länk i kedjan åtgärdad.
Gammla oljepumpen, utgör en störe del av kamkedjekåpan.
Var en klar skillnad mellan original packningen och den piratpackning som satt i min motor, räcker med att ta dom i var sin hand så känner man skillnad. Monterade ju alla grejer i tron att det var bra kvalitet vid förra repet, så sa ju dom som sålde delarna...

Motor är inte riktigt klar för montering än då jag måste beställa lite smågrejer som jag söndrat, oljetryckgivare, pinnbultar till fläktvingen och en slangbit.
Sen så har EGR systemet pluggats för att eliminera sotbildning, det visade ju sig att min motor var farligt nära en sotskärning då en kolvring redan fastnat och det gick att peta lös delar från kolven för hand.
Motorn går bättre och blir lite piggare då man slipper den xtra uppvärmningen av insuget och det är ju alltid trevligt. Avgasvärdena ska inte vara några problem.
Det var även meningen att motor skulle förberedas för en xtra oljekylare men dom grejerna fanns inte med så det blir kanske att komplettera senare.
När nu motorn hittar ner i bilen får vi se, blir nog inte närmaste månaden iaf.
Har inte riktigt tid att avsätta till det just nu då det är lite halvstressigt med avverkningen, och sen ska markberedaren gås igenom.
Det är iaf skönt att motorn är hel igen.
Stort tack till Robban och Peter på Contrade Motorteknink AB för ett professionellt utfört arbete.
Färdig! Ja det ska ju på lite krimskrams runtikring oxå men det är fixat på en kafferast. ;)


3 kommentarer | Läst 4269 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av totte lör 21 apr 2012, 18:58
Det är alltid kul att se riktiga proffs jobba, men det kan vara lite besvärande för självkänslan ibland.
av Slurfi lör 21 apr 2012, 22:13
Lite mindre att oroa sig för, kan nog vara värt en slant.
av Kse ons 25 apr 2012, 11:13
totte skrev:Det är alltid kul att se riktiga proffs jobba, men det kan vara lite besvärande för självkänslan ibland.

Ja med tanke på att dom skruvat ihop en bit över 300 likadana motorer så klarade sig självkänslan. :wink: