Blev ombedd av ett Stängselföretag att räkna på ett jobb, en linjeröjning på 2,1 mil mellan Björkliden och Riksgränsen. Linjen skulle vara 6 m bred och allt virke skulle forslas bort, en till synes omöjlig uppgift i den elaka fjällterrängen. Anbudsunderlaget var inte helt glasklart och det blev en del telefonsamtal fram och tillbaka innan dom viktigaste bitarna började klarna, jag fick nämligen bara ett sammandrag av underlaget.
Efter kalkylerande fram och tillbaka började jag närma mig ett pris.
Boende åt gubbarna, all extra tidsåtgång för transport till och från spåret som ibland låg en timmes promenad från vägen. Även tidsåtgången på själva röjningen var lite besvärlig då mycket av röjningen låg i banvallen som lutar 30 grader. Där linjen passerade privat mark skulle gagnvirket transporteras ut till väg så att markägaren lätt kommer åt det.
Vissa delar ligger i naturreservat och det komplicerar arbetet ytterligare då inga maskiner får köra där, tex atv.
Allt röjningsvirke skulle rensas bort från linjen.
Många parametrar att räkna in, multiplicera med´Murphys lag så börjar man närma sig ett pris.
Branta backar

Blev helt enkelt till att åka upp och göra ett studiebesök, det visade sig att det var grövre stammar än jag tänkt mig och att motorsågen skulle få göra mycket av jobbet och att mängden virke att transportera ut ökade avsevärt.
Såg även att av bilvägar till spåret var starkt begränsad så det var bara att börja räkna igen.
Då sista anbudsdagen kom gjorde jag ett sista samtal till stängselfirman för lite info, hade nämligen inte fått något slutdatum på när jobbet skulle vara färdigt, att jobbet fick påbörjas 1:a februari visste jag vilket oxå var lite roligt.
Informerade om att det är utmärkt skoterföre i slutet på maj i området men vi skulle få hela sommaren 2012 på oss men saknade som sagt ett exakt slutdatum.
Finns lite snö kvar i backarna än
Blev uppringd efter ett tag och fick informationen om att slutbesiktningen skulle göras November 2011. OK då var det ju lugnt så.... vänta nu? 2012 menar du väl eller!?
Nej det var 2011 som gällde, stängselfirman hade helt enkelt läst fel i anbudet och var likna snopna som jag då dom upptäckte misstaget. Pinsamt!
Att få fram folk och rodda ihop allt och dessutom utföra jobbet i år med älgjakt på g var bara att glömma.
Allt räknande och bilkörande till ingen nytta.
Nåja det var ju tur att man inte han skriva några papper och förbinda sig att göra jobbet iaf.
Man lärde ju sig iaf att begära ut hela anbudsunderlaget även om man ska in som underentreprenör, kanske xtra viktigt om stängselfirman är från Jämtland.
Man kan ju inte klaga på utsikten, Lapporten var som synes öppen för tillfället.


8 kommentarer | Läst 6154 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Slurfi lör 20 aug 2011, 10:25
Oj, stort projekt om man inte är flera käcka gubbs. Hoppas du får upp priset och får jobbet nästa säsong.
av Kse lör 20 aug 2011, 11:51
Det var visst ute på räkning förra året men drogs tillbaks då det var för mkt oklarheter.
Var mkt dom inte tänkt på iår heller men då skulle jag få skriva in förbehåll för div saker i kontraktet,bla om spårvakt behövs eller inte, arbete inom spårområdet mm.
Får hoppas den kommer ut igen nästa år eller än bättre att man har nog med jobb ändå och inte behöver räkna på det.
av Uvskogen lör 20 aug 2011, 12:25
Låter väldigt fyrkantigt om du inte ens får ha småmaskiner till hjälp. Låter som en ATV eller ännu hellre en Alstor skulle varit perfekt.
av Slurfi lör 20 aug 2011, 17:06
Trafikverket, som det heter är inte att leka med. Enorm lust till administration är ett krav.
av Anonymous lör 20 aug 2011, 17:12
Känner du till skälet till kravet att bortforsla allt virke?

- Verkar onödigt om det är en minusaffär!
av Kse lör 20 aug 2011, 17:49
Breddade krafledningsgator åt Vattenfall för 10 år sedan utanför Pajala, då paserade vi genom ett reservat i Juppukka utanför Kaunisvaara och där fick allt virke ligga kvar, kanonfin tallskog. Slog en signal till naturvårdsverket (tror jag det var) för att kolla om det inte fanns nån möjlighet att köra ut virket då jag hade fått ta hand om det själv enligt Vattenfall.
Fanns ingen möjlighet, "Ta häst och vagn" skojade killen i andra ändan. Sen frågade han om vi inte kunde göra sånadär högstubbar av det vi skulle fälla med hjälp av stege och motorsåg, trodde att han skojade igen men det gjorde han inte. Känndes som om det var lite över min förmåga så det blev vanlig fällning.
Virket ligger nog kvar där än idag om ingen varit där och hämtat det i smyg vilket jag själv tänkte göra men avstod.

Varför virket skulle forslas bort vet jag inte, antar att det är för att underlätta för stängselbyggarna.
av D Brown lör 20 aug 2011, 22:18
Vad var anledningen till det hela, renstängsel eller?
av Kse sön 21 aug 2011, 18:42
Precis, viltstängsel för järnvägen.