Allergisk mot äpplen
av Fredrik Reuter tor 19 mar 2015, 22:08
Ok, måste först börja med någon form av disclaimer eller vad vi ska kalla det; Jag har inget emot de människor som använder produkter från företaget Apple.
Nya appar för skogsforum är på gång. Forumappen för Android är ute sedan någon vecka.
Samtidigt hade jag motsvarande app klar för iPhone och iPad.
Den ligger fortfarande vilande som en zip-fil på min hårddisk. Tyvärr.
Nu till varför jag skrev en disclaimer ovan: Hur har Apple egentligen tänkt?
Vi tar det från början.
Android appen klar samtidigt som iPhone appen. Eftersom jag har Android själv så var det bara att skicka den som bilaga i ett mail till mig själv, öppna den med Androiden och testköra. Skickade även iväg några sk APK filer för andra som ville testa. OK.
Tänkte göra det samma med iPhone appen. Känner flera som har iPhone och det vore kanon om de ville testa innan. Nu blev det stopp. Apple kräver att testappar måste gå genom Developer Console hos Apple och varje testtelefon måste registreras där med UDID. UDID kan man ta fram om man har telefonen kopplad till AppStore och klickar sig in i några menyer.
Ok, Developer licens för Apple behöver jag så det ordnar jag direkt. $99 per år. Fine. Google tar $25 men det är summor man kan leva med. Betalar växelkurs hos Google (typ 213kr) och betalar 999SEK hos Apple. De har en egen växlingskurs alltså. Skitsamma, det är småsaker. Betalar båda och får omedelbar tillgång till Google Play Developer Console (laddar upp appen direkt och publicerar, fyra timmar senare har granskare godkänt appen och det är uppe).
Tillbaka till Apple. Developer kontot måste granskas. Du kommer få ett mail när det är gjort. Visst, typ samma som Google Play, jag väntar. Och väntar. Två dagar sedan skickar jag in en ticket till Apple, när granskar ni mitt konto? Får svar direkt. Apple kommer komma tillbaka till mig inom 24h med svar på ticketen.
26h senare får jag svar. Min profil har godkänts och jag kan gå vidare i proceduren.
Bland det första som står när jag loggar in på Apples Developer är; du måste ha en MAC med minst 10.8 OS om du ska göra något mer.
Jag har ingen MAC.
Letar med ljus och lykta och lyckas hitta en vänlig själ i Säffle som lånar ut sin MAC. Idag var den stora dagen, jag skulle få upp iPhone appen.
Skiter nu fullständigt i detta med att testköra appen innan, det ska fungera ändå! Men det går inte. Apple kräver en sk Ad-Hoc licens även om den inte ska användas. Hur gör jag nu? Jag har ingen iPhone och kommer troligtvis inte under dagen kunna få tag på någon som kopplar upp sin iPhone mot sin MAC, går in i AppStore och pillrar fram sin telefons UDID. Skit. Ska det falla på detta? Söker på nätet och ser att UDID är 40 tecken långt. Testar att skriva in 40 ettor och klickar på verifiera. Det fungerar! Fejkat UDID och AdHoc licensen är klar.
Om du redan nu tycker att det redan är för mycket tekniskt mungo jungo (troligtvis) så hoppar jag över att beskriva de 3h jag mixtrade med att ta fram ytterligare licenser för iPhone appen (Certificate Name, AppStore Provision File, AdHoc Provision File, Private Key, P12, P12 password och Push Notification File, PEM).
Nu är det snart dags att hämta på skolan.
Men allt började bli klart, lade upp info om appen på ItunesConnect och skulle nu ladda upp själva appen. Men tji fick jag. För att ladda upp appen måste man antingen har xCode eller Application Loader. Båda är mjukvaror som är för MAC. xCode, 2,36GB i nedladdning, nja på en lånad dator. Application Loader "bara" 248MB kändes bättre.
Laddade ner Application Loader och laddade upp appen med hjälp av den.
Hur gick detta tror ni?
Inte bra. Fick felmeddelande om att LIPO kräver xCode och att appen inte kunde laddas upp till iTunesConnect.
Nu var det dags att ta hand om ungarna.
Knäckt av ett äpple är bara förnamnet...
Nya tag imorgon. Det ska gå om jag så ska krypa till korset, gräva ett större hål ur plånboken och investera i en MAC (jag gissar att det är dit Apple vill ta mig).
Nya appar för skogsforum är på gång. Forumappen för Android är ute sedan någon vecka.
Samtidigt hade jag motsvarande app klar för iPhone och iPad.
Den ligger fortfarande vilande som en zip-fil på min hårddisk. Tyvärr.
Nu till varför jag skrev en disclaimer ovan: Hur har Apple egentligen tänkt?
Vi tar det från början.
Android appen klar samtidigt som iPhone appen. Eftersom jag har Android själv så var det bara att skicka den som bilaga i ett mail till mig själv, öppna den med Androiden och testköra. Skickade även iväg några sk APK filer för andra som ville testa. OK.
Tänkte göra det samma med iPhone appen. Känner flera som har iPhone och det vore kanon om de ville testa innan. Nu blev det stopp. Apple kräver att testappar måste gå genom Developer Console hos Apple och varje testtelefon måste registreras där med UDID. UDID kan man ta fram om man har telefonen kopplad till AppStore och klickar sig in i några menyer.
Ok, Developer licens för Apple behöver jag så det ordnar jag direkt. $99 per år. Fine. Google tar $25 men det är summor man kan leva med. Betalar växelkurs hos Google (typ 213kr) och betalar 999SEK hos Apple. De har en egen växlingskurs alltså. Skitsamma, det är småsaker. Betalar båda och får omedelbar tillgång till Google Play Developer Console (laddar upp appen direkt och publicerar, fyra timmar senare har granskare godkänt appen och det är uppe).
Tillbaka till Apple. Developer kontot måste granskas. Du kommer få ett mail när det är gjort. Visst, typ samma som Google Play, jag väntar. Och väntar. Två dagar sedan skickar jag in en ticket till Apple, när granskar ni mitt konto? Får svar direkt. Apple kommer komma tillbaka till mig inom 24h med svar på ticketen.
26h senare får jag svar. Min profil har godkänts och jag kan gå vidare i proceduren.
Bland det första som står när jag loggar in på Apples Developer är; du måste ha en MAC med minst 10.8 OS om du ska göra något mer.
Jag har ingen MAC.
Letar med ljus och lykta och lyckas hitta en vänlig själ i Säffle som lånar ut sin MAC. Idag var den stora dagen, jag skulle få upp iPhone appen.
Skiter nu fullständigt i detta med att testköra appen innan, det ska fungera ändå! Men det går inte. Apple kräver en sk Ad-Hoc licens även om den inte ska användas. Hur gör jag nu? Jag har ingen iPhone och kommer troligtvis inte under dagen kunna få tag på någon som kopplar upp sin iPhone mot sin MAC, går in i AppStore och pillrar fram sin telefons UDID. Skit. Ska det falla på detta? Söker på nätet och ser att UDID är 40 tecken långt. Testar att skriva in 40 ettor och klickar på verifiera. Det fungerar! Fejkat UDID och AdHoc licensen är klar.
Om du redan nu tycker att det redan är för mycket tekniskt mungo jungo (troligtvis) så hoppar jag över att beskriva de 3h jag mixtrade med att ta fram ytterligare licenser för iPhone appen (Certificate Name, AppStore Provision File, AdHoc Provision File, Private Key, P12, P12 password och Push Notification File, PEM).
Nu är det snart dags att hämta på skolan.
Men allt började bli klart, lade upp info om appen på ItunesConnect och skulle nu ladda upp själva appen. Men tji fick jag. För att ladda upp appen måste man antingen har xCode eller Application Loader. Båda är mjukvaror som är för MAC. xCode, 2,36GB i nedladdning, nja på en lånad dator. Application Loader "bara" 248MB kändes bättre.
Laddade ner Application Loader och laddade upp appen med hjälp av den.
Hur gick detta tror ni?
Inte bra. Fick felmeddelande om att LIPO kräver xCode och att appen inte kunde laddas upp till iTunesConnect.
Nu var det dags att ta hand om ungarna.
Knäckt av ett äpple är bara förnamnet...
Nya tag imorgon. Det ska gå om jag så ska krypa till korset, gräva ett större hål ur plånboken och investera i en MAC (jag gissar att det är dit Apple vill ta mig).
15 kommentarer | Läst 10149 ggr