The båtten is nådd..
av Engstrand sön 20 jan 2013, 16:44
Hoppas att det inte blir som timbuktus låt att vi nåt båtten ute på avverkningen. Matade ner ett träd 12 m utan att det tog stopp. Så når vi den båtten så blir det nog problem.
En slutavverkning där vi ställer nån form högskärm av björk,sen gränsar den mot SVO huggning (i folkmun även kallat "hackspettshuggning") Allt barr huggs bort och björken sparas i största möjliga mån.
Trots de förutsättningarna flyter det på riktigt bra. Vi började att köra upp basvägar i SVO huggningen när vi började som fått lega och stelna ihop lite. Sen har vi huggit av slutavverkningen,14 ha som jag gjorde klart i fredags. Tror mandomsprovet blir svo huggningen. Blir inte alls lika mycket ris,sen får man snirkla lite mer för att inte plocka om onödigt mycket löv. Dock är ju inte 1910an anpassad att snirkla sig fram.
Provade 1910an ett skift på föregående objekt. Helt underbart med snurrhytten!!
Lades på nya clarkband,en hel del mer järn på den nya modellen...
Sen har vi haft 8500 h service på skördaren...
Beroende på hur mycket vi kan ta i svo huggningen bör vi bli klar i början på veckan. Sen har vi 2 små avverkningar runt möklinta på 900 m3 vardera.
Om banverket fått klart för sig hur det ska bli med huggningen efter järnvägen tar vi väl den posten sen som det verkar. Har vart o kikat och är väl en del träd som inte är alltför roliga. Ska man putta på med skördaren lär man nästan stå upp mot banvallen,vilket inte känns helt oproblematiskt..
Har även börjat med lite dikesrensining,var riktigt kämpigt att ta sig fram i snödjupet som var på hygget. De skulle ut med en ec140 som de la ner på väg ut. Så bobcaten passa perfekt för jobbet.
Återkommer med lite mer bilder sen.
Hej så länge...
En slutavverkning där vi ställer nån form högskärm av björk,sen gränsar den mot SVO huggning (i folkmun även kallat "hackspettshuggning") Allt barr huggs bort och björken sparas i största möjliga mån.
Trots de förutsättningarna flyter det på riktigt bra. Vi började att köra upp basvägar i SVO huggningen när vi började som fått lega och stelna ihop lite. Sen har vi huggit av slutavverkningen,14 ha som jag gjorde klart i fredags. Tror mandomsprovet blir svo huggningen. Blir inte alls lika mycket ris,sen får man snirkla lite mer för att inte plocka om onödigt mycket löv. Dock är ju inte 1910an anpassad att snirkla sig fram.
Provade 1910an ett skift på föregående objekt. Helt underbart med snurrhytten!!
Lades på nya clarkband,en hel del mer järn på den nya modellen...
Sen har vi haft 8500 h service på skördaren...
Beroende på hur mycket vi kan ta i svo huggningen bör vi bli klar i början på veckan. Sen har vi 2 små avverkningar runt möklinta på 900 m3 vardera.
Om banverket fått klart för sig hur det ska bli med huggningen efter järnvägen tar vi väl den posten sen som det verkar. Har vart o kikat och är väl en del träd som inte är alltför roliga. Ska man putta på med skördaren lär man nästan stå upp mot banvallen,vilket inte känns helt oproblematiskt..
Har även börjat med lite dikesrensining,var riktigt kämpigt att ta sig fram i snödjupet som var på hygget. De skulle ut med en ec140 som de la ner på väg ut. Så bobcaten passa perfekt för jobbet.
Återkommer med lite mer bilder sen.
Hej så länge...
7 kommentarer | Läst 28009 ggr