Efter viss forskning, funderande och en stadig José Cuervo så hade jag min plan klar för trucken.

Jag tror att den inte får tillräckligt med bränsle. Så för att testa detta tog jag en utbytt tankpump jag bytte ut från min 240. Kopplade den till ett bilbatteri, hällde en deciliter bensin i en tom FAST skruvlåda. Tvingade över en bränsleslang på pumpen och stoppade ner pumpen i lådan, kopplade slangen på förgasaren på trucken och tog några steg tillbaka. (Observera att detta är dagen efter så inget mekande berusad) Vred på nyckeln och trucken hoppade igång efter lite choke. Varvade som faen! Stängde av, öppnade fuggen och kollade. Behållaren full av soppa. Gjorde samma övning med original mekaniska pump - behållaren tom på soppa.
Men varför varvar den så in i bomben? Kollade tändning. Någon absolut avskyvärd kommunist i Tjeckien har monterat fördelaren så jävligt att det krävs tre händer och och fyra leder på fingrarna för att justera den. Flyttade den 2 millimeter efter svordomar. Testade igen. Varvar likadant. Fattar ingenting.

Står där och försöker justera förgasaren utan framgång. Så noterar jag att gasreglaget går ju inte i botten vid vila. Den är lite öppen. Håller tillbaka gasen med handen och startar. Går perfekt! Lugn o fin tomgång. Liften går lugnt o fint upp och ner, fram och bak. Så lätt var det! Jösses...

Men problemet med pumpen kvarstår. Den mekaniska är sliten. Eller blockerad. Men eftersom den är monterad av en annan förbannad kommunist så sitter den nästan lika illa som fördelaren.

Får bli en elektrisk pump. Antar att man får koppla den på generatorn någonstans så den bara går när motorn går. Annars kan jag tänka mig fantastiska skador om man välter och det börjar brinna.

Volvopumpen ska enligt V-parts ge 0,2 bar. Biltema har pumpar med olika tryck. Borde fungera. Men tryckande och sugande? Känns som tryckande är rätt.

När det slutar regnar ska jag ta o fixa gasen. Någon smartskalle tyckte det var bra att parkera trucken utomhus för då blir det ju bättre ljus att meka i. Jo ja...

Idag ska mina första campinggäster komma enligt uppgift. Jag har beslutat att jag ska fokusera på MC camping. Tydligen är adventure riding en grej i Europa. Man ska köra på slingor som består av mestadels grusvägar ut på landet. Så många omvägar som möjligt som tar dig förbi de skönaste landskapen i Europa. Off-road hoj ska det vara då vissa länder i EU har olika uppfattningar om hur en användbar grusväg ser ut. Dock har jag sett en svensk som kör med Harley Davidson. Den är inte så kromglansig när han är färdig.
Trans Euro Trail kallas det, förkortas TET och verkar skitkul. Jag köpte en ny Off-road hoj själv för att testa. Tur man inte impulshandlar.

Idag har jag uppdaterat min skogsbruksplan. Som medlem i Södra kan man numera uppdatera själv vilka åtgärder man gjort i skogen. Så några hektar röjning vi gjorde förra året är nu inmatat. Plockhuggningen av tall på ett föryngringsområde gick dock inte att mata in då sånt "flum" inte uppenbart gick att mata in i appen. Så det får stå kvar som orört. Undrar hur jag matar in mitt lövträdsprojekt sen. Lite asp ska det bli med.

Bifogar bild på min Automower. Kräver ingen uppdatering av mjukvara, är hyfsat ekologisk och dödar inte igelkottar.

0 kommentarer | Läst 239 ggr

Mer om bloggaren

Elmhult

Proffshuggare

Blev medlem: tor 01 jan 2015, 23:46