Hej igen,
En liten uppdatering om mitt arbete under fredagen. Började med en tidig morgon eftersom min flickvän började jobba kl 8, så skjutsade ner henne på stan och sedan började köra ut mot skogen. Jag och min bror hade tänkt att köra fram litegrann från skogen med fyrhjuling och vagn och därefter lasta upp det på en gammal traktorvagn vi har för transporten ner till det befintliga upplägget.

Bestämde oss för att dra igång BM320'in i garaget som inte varit igång sedan länge och eftersom det inte finns någon ström i stugan så blev det en kallstart. Kopplade in batteriet och började glögga, vred sedan på den stackars nyckeln och motorn började att snurra och det bolmade blårök ur avgasröret. Glöggade om och prövade igen, garaget blev snabbt fyllt med blå rök så man knappt såg handen på nyckeln. Så tjock att man kunde skära den med kniv. Motorn rasslade igång på max 2 cylindrar, så höll full gas tills den verkade gå på 3 burkar och då körde brorsan ut den ut garaget. Körde ca 200m och till sist hoppade den sista cylindern igång också.

Kopplade vagnen och körde den mot slänten så tanken var att köra fyrhjulingen på toppen av slänten och sedan lägga brädor över och putta ner stockarna till vagnen.

Kopplade vagnen baki fyrhjulingen och begav oss nerför backen mot avverkningen, gick rätt hyffsat och lastade upp ett fullt lass på vagnen och vände runt och försökte köra uppför backen mot traktorn. Gick åt helvete helt enkelt, körde fast direkt det lutade uppför. Tog fart flera gånger men stannade på samma ställe, lyckades snirkla mig ut från skogen ut på den stora gräsmattan upp mot stugan men på sista knölen så fastnade jag igen! Gick inte komma en meter. Kom fram till följande slutsats, 300cc honda fyrhjuling med manuell växellåda och orginaldäck sedan 92 är ingen höjdare på frostigt gräs. Problemet är att på ettan går den ca 5 km/h och på 2an orkar den inte + man tappar all fart i växlignen. Min fader körde några vändor senare och kom fram till att 4-5 pinnar på vagnen sedan gick det inte mer. Så vi la ner projektet att köra fram något mer med vagnen för tillfället. Idén kom då upp att låna dit den andra fyrhjulingen vi har, en 01as polaris worker 500. Men insåg rätt snart att på den har termostaten pajat till elfläkten så vågar inte köra och dra tungt utan den.
Det värsta med nederlaget var att det nästan inte lutade någonting!
Nederlaget


Ska felsöka och eventuellt koppla förbi den så att fläkten går kontinuerligt eller så man har en knapp till denna funktion.

Märker även en dålig funktion på skogsforum, när man skriver långa inlägg så blir det någonting jättefel med scrollen, den hoppar och och ner hela tiden och man kan inte se vad man skriver än mindre redigera det på ett bra sätt.

Blir att åka dit och jobba på söndag också, lär ta sin lilla tid att gallra upp detta ~8ha område eftersom det är väldigt grovt men även tjockt och många stammar.

Men ikväll blir det att åka på en middag i goda vänners lag och äta god mat och dricka lite gott till.

Hoppas ni här på forumet kan åtnjuta samma sak som mig och ha en underbar kväll!

3 kommentarer | Läst 4341 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Elias

Överhuggare

Blev medlem: fre 17 jul 2009, 22:49

Jag bloggar om lite allt möjligt när det faller mig in, mestadels om mitt arbete i skogen med gallring och uppstädning av ett helt eftersatt område på 14ha.

Kommentarer

av Anonymous lör 31 okt 2009, 19:01
Hur har du det med kultrycket? - På bilden ser det ut som att överhänget är stort baktill på kärran, då får ju inte fyrhjulingen ner mycket drivning från däcken i marken. Kanske prova med lite kortare stockar.....?
av totte lör 31 okt 2009, 19:24
Jo, nog är det bakvikt på det lasset, går det inte att flytta boggin på den kärran? Annars är kortare längder enda boten ser det ut som, ser ut på bilden som den snarast har "kullyft" snarare än tryck.

Efter en sådant bakslag behöver man en trevlig kväll, hoppas det blir/blev det, beroende på när du läser det här!
av Elias sön 01 nov 2009, 19:45
Det är det som är problemet att boggin går inte att flytta längre bak, men det känns inte heller som det är så ofantligt lite kultryck. Stockarna är 4m vilket inte är någon överlång dimension så jag ska knåpa ihop en lösning till detta så får vi se.