Visade ju en bild på en fastkörningar med fyrhjulingen i förra inlägget.

Orsaken var den nyinköpta Canadapulkan som användes för att transportera älgen med.
Har dragit älg med diverse vagnar och fordon men aldrig nått som gått såhär tungt. När man väl kom iväg så var det full gas som gällde om underlaget var det minsta mjukt.
Älgen såg ut som ett träsktroll när första myren var passerad, och alla ni som testat dra nått riktigt tungt bakom fyrhjulingen i myrmark vet att styrförmågan är starkt begränsad när framhjulen börjar resa sig.
Jag förstod att friktionen skulle vara lite högre men att det skulle gå så här överjävligt trögt hade jag inte kunnat drömma om.
Innan alla läsare som drar sina älgar med liknande pulkor slutar läsa i ren frustration över att jag snackar en massa skit och att pulkor är överlägsna i blöt terräng ska vi kanske klargöra varför det gick så tungt.
Pulkan är som sagt nyinhandlad och detta var första och hittills enda älgen vi dragit med den.
Nån hade hört om ett lag i grannbyn som slitit sönder draghålet på sin, förvisso med två vuxna älgar och en kalv på men det bestämdes iaf att den skulle förstärkas. Ett annat lag hade rivit sönder sin i nått stenskravell så förstärkning under till skulle oxå göras. Jag var av den bestämda åsikten att vi testar först så ser vi om något behövs förbättras men fick inget gehör.
Ok, tanken är kanske inte så dum men det hela föll på materialvalet, en ca 10 mm tjock industriplast var tänk att använda men istället tog man det som fanns tillhands.
Det blev gummi från ett gammalt transportband, inte direkt världens glattaste material.
Förlängningen som hör till fanns inte hemma så även den delen ersattes med gummimatta.

Förstärkningen runt draghålet var väl ok men dom två remsor, ca 15 cm breda under pulkan greppade ordentligt i backen när det kom lite vikt på.
Dom avlägsnades omgående efter första provturen och nu ska det enligt uppgift sitta plast där i stället.
Visst kan det vara bra med med gummiskydd, men det går lättare utan ;)

I ett annat lag jag jagar i har vi kört med pulka ett tag och det funkar ju såklar hur bra som helst. Just denna älg som vi hämtade igår gick dock inge vidare. Normalt sett så är det gott om fyrhjulingar, den ena värre än den andra.
Men just denna gång var alla ute på annat håll, det enda som fanns att tillgå var en gammal Yamaha 350 med däck som såg ut som nån sorts grönytedäck, givetvis utan kedjor. Efter mycket besvär så tog vi iaf oss dom 300 meterna till vägen.


8 kommentarer | Läst 5092 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Tosca tis 10 sep 2013, 10:41
Ja, gummi är bra, men i vissa sammanhang använder man glidmedel - finns nog orsaker till detta.
Slit-/ glidplast är nog betydligt bättre, finns att kapa till i många tjocklekar.
Det används ju bla till glidbelägg i utskjut och i gruvindustrin som mötningsskydd i materialfickor.
av Kse tis 10 sep 2013, 11:00
Svågern tipsade om ett material som heter robalon, dom använder det som glid och nötningsskydd när dom hänger upp stora fjärrvärmerrör i tunnlar och liknande.
Rören expanderar ju av värmen så det kan bli ganska stora rörelser i långa ledningar.

Blev nyfiken och googlade lite, samma material används i bla. fällkilar, boggihjul till snöskotrar och bandvagnar mm.
Det är mycket möjligt att även själva pulkan är gjord av just robalon.

Ett alternativ är ju att man har med sig en jättetub med glidmedel som man sprutar ut framför pulkan. :lol:
av Uvskogen tis 10 sep 2013, 11:49
Hmm, intressant! Vi har funderat på att sätta plåtremsor under för att minska skadorna från all sten. Annars så glider den bra. Det där med förstärkning kring draghålet ska jag ta till mig och göra på vår också, låter klokt. Vi drar iofs med snaran runt halsen eller i nosen, men klart det spänner i hålet ändå.

Likaså förlängning kan ju vara bra om vi till äventyrs träffar på en stor älg någon gång....
av totte tis 10 sep 2013, 12:27
Vi drar iofs med snaran runt halsen


Har ni inte svårt att andas då? :lol:
av Uvskogen tis 10 sep 2013, 12:37
totte skrev:
Vi drar iofs med snaran runt halsen


Har ni inte svårt att andas då? :lol:


:lol: :lol:
av Hugin tis 10 sep 2013, 18:09
totte skrev:
Vi drar iofs med snaran runt halsen


Har ni inte svårt att andas då? :lol:


:surp: 8) :lol: :lol: :lol: :lol:

Bra Totte!

- Kommer att tänka på den gamla vitsen: - Har du kofot?

- Ja!?

- Är det inte svårt att ta på sej byxorna då?
av totte tis 10 sep 2013, 23:29
men klart det spänner i hålet ändå


Avstår helt från kommentarer kring detta. :mrgreen: