Idag var det en sån där dag när man inte borde ha klivit upp ur sängen.
Började jävlas direkt på morgonen då all belysning i skördaren bestämde sig för att slockna så fort man nuddade gasen. Blev alltså bäck svart, men så fort man släppte gasen så kom all belysning tillbaks. Funderade på om jag kommit åt nån knapp eller liknande kollade lite kablar och säkringar men utan resultat. Fick hänga på skotaren ut på hygget för att få lite ledljus men ledsnade efter en stund och började felsöka igen. Tog fram den ovärderliga säkringsprovaren och hittad till slut en 7,5 amp som var bränd, och problemet var löst. Måste kolla i boken vad den säkringen har för uppgift förutom att ställa till konstiga fel.
Flöt inte alls på bra då kedjan hoppade ur titt som tätt innan det kopplade att det var dax att byta gasfjäder till kedjesträckaren. Mitt H73 aggregat är begåvat med den lite ovanliga Sandviks sträckaren som gick att välja istället för hydraulisk sträckare. Bara en gascylinder typ som man har i bagageluckan fast lite kraftigare då.Varje gång svärdet går tillbaks så aktiveras spännaren.
Den är inte lång, men smal.

Tycker det är kort livsläng på dessa gascylindrar, ca två per år enligt Ponsse men jag är inne på min tredje på ett år och då har maskinen stått still halva året. Hydraulisk spännare kostar runt 8000:- + moms och man borde köpt en sån på en gång då gasfjädrarna går lös på en tusenlapp st.
Nu påverkar kall väderlek iof hållbarheten, bytte till den kraftigare 1050 Nm varianten men jag tycker nästan att den dog fortare än den förra med 850 Nm
Kollade in ett läckage på skotarens fällgripsåg vid lunch. Tidigare i veckan så drogs bultarna till sågmotorn åt då dom vibrerat lös så pass mycket att det börjat läka. Då det nu var läckag igen så var det uppenbar risk för att den blåst oringarna. Bara att riva isär pumpen, visade sig dock att oringarna var i mycket bra skick och det som förmodligen orsakade läckaget var att schimsen som sitter mellan motorhalvorna hamnat lite på sned när bultarna drogs åt.
Sprängskiss typ.
Motorn på plats igen, en F11-10.
Här bör man fylla upp med olja innan trots att det är en motor har jag fått lära mig.

Demontera är ju lätt men att få in dom små pumpkolvarna i sina säten utan att demontera lager och allt från motoraxeln var ingen lek. Misstänkte att jag inte skulle får lös lagrena från axeln så därför ville jag inte gå den vägen. Efter timmar av skruvande och svärand kom till slut allt på plats och sågmotorn funkade fint igen. Blev dock inte mycket avverkat eller skotat idag.
Kom dessutom hem en timme försent till den planerade fin fredags middagen vilket var lagom populärt.
Nä nu behöver jag en whiskey och en god natts sömn.

7 kommentarer | Läst 5520 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av totte lör 28 jan 2012, 13:21
Nutida elsystem är det nånting mystiskt med. Om en säkring går i ett gammalt system så slocknar nåt, punkt. I moderna system uppstår det vanligen sånt här i stället, trolldomar av olika slag. Tvivlar starkt på att dom som gör systemen har nån egentlig koll på exakt vad som händer, det är oöverblickbara system, ett begrepp som lanserades i datorvärlden redan på 60-talet.
av jeppe-larsson lör 28 jan 2012, 14:57
Fick ett ungefär lika konstigt problem på bilen i somras när en säkring gick, skulle byta lampan till innerbelysningen i bakluckan, lyckades väl kortsluta med ett finger eller nått.
Det som hände var att ingen innerbelysning funkade, det gick inte att låsa bilen, inte att starta och all instrumentering slocknade.
Då var det en 10A som gått, den var märkt för centrallås och elhiss höger sida :-\
Kan ju säga att instruktionsboken på tyska inte underlättar...
av Valmet860 lör 28 jan 2012, 23:21
När jag praktiserade på en timberjack verkstad fick jag stå och montera isär gammla sågmotorer och kolla så att allt var helt och sedan montera ihop, då fick jag en burk med vaselin till hjälp att smeta in kolvarna med så att dom blev någorlunda fixerade när dom skulle tillbaka. Sågmotorerna skulle andvändas som pumpar till vedklyvs byggen
av totte lör 28 jan 2012, 23:55
jeppe-larsson skrev:Fick ett ungefär lika konstigt problem på bilen i somras när en säkring gick, skulle byta lampan till innerbelysningen i bakluckan, lyckades väl kortsluta med ett finger eller nått.
Det som hände var att ingen innerbelysning funkade, det gick inte att låsa bilen, inte att starta och all instrumentering slocknade.
Då var det en 10A som gått, den var märkt för centrallås och elhiss höger sida :-\
Kan ju säga att instruktionsboken på tyska inte underlättar...


Min förra Renault fick tuppjuck och kunde inte startas när bakrutetorkarn brunnit och blåst säkringen. Mn undrar hur dom kopplar ihop saker och ting.
av Kse sön 29 jan 2012, 20:47
Valmet860 skrev:När jag praktiserade på en timberjack verkstad fick jag stå och montera isär gammla sågmotorer och kolla så att allt var helt och sedan montera ihop, då fick jag en burk med vaselin till hjälp att smeta in kolvarna med så att dom blev någorlunda fixerade när dom skulle tillbaka. Sågmotorerna skulle andvändas som pumpar till vedklyvs byggen

Jo jag körde oxå med lite fett för att kolvarna inte skulle trilla ur, vilket dom ändå gjorde med jämna mellanrum. Problemet var ju som sagt att hylsan där oringarna sitter monterade var tvungen att monteras först och med den på plats så måste man liksom svinga och lirka in kolvarna, och att då försöka få alla på plats samtidigt kräver några försök.
Ja nu vet man ju att det går iaf.
av jönsson84 sön 29 jan 2012, 23:30
Hmm..Känner igen det där felet,har bestämt för mej att vi hade det på våran hs 16 oxå..kommer dock inte ihåg va det berodde på..lr jo..va det kanske något med släpvagnskontakten..hmm..lr arbetsbroms lr midjelås kanske..hmm..sitter det inte några automatsäkringar på den...kanske när backljus fick ström så blev de kortslutning i släpkontakten ås allt slocknade..
av Kse sön 29 jan 2012, 23:45
jönsson84 skrev:Hmm..Känner igen det där felet,har bestämt för mej att vi hade det på våran hs 16 oxå..kommer dock inte ihåg va det berodde på..lr jo..va det kanske något med släpvagnskontakten..hmm..lr arbetsbroms lr midjelås kanske..hmm..sitter det inte några automatsäkringar på den...kanske när backljus fick ström så blev de kortslutning i släpkontakten ås allt slocknade..

Finns ett gäng med automatsäkringar men det var en vanlig flatstift på 7,5 amp som gått.
Bytte bara säkring så var de löst, felet har inte återkommit......ännu.