Skogsvagn (Huggarvagnar)

Väsekran beter sig konstigt.

9 inlägg 579 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Väsekran beter sig konstigt.

Janne22  
#835602 Hej forumet! Slänger ut en fråga då jag jag tror det finns mycket kunskap här. Jag köpte en väsekran för drygt ett år sedan och har nu börjat använda den men den beter sig märkligt vid invinschning.

Spelar jag in vajern och släpper spaken så kan den bromsa och stoppa ibland och ibland inte utan fortsätter spela.. samma när man snabbt ska släppa ner stocken och drar spaken förbi klacken så kan den fortsätta spela ett tag för att sedan sakta hacka lite och tillslut byta håll på trumman och släppa ut vajern igen.

Är det en slags frikoppling som sitter på axeln som man vrider på när man drar spaken fram och tillbaka?

La upp en liten film som förklarar lite av fenomenet..

https://youtu.be/GB9YlkVBZjE?si=xE9rLBpWKUzAUzKt

Edit: ytterliggare en film med en stock som last, låst mot kärran

https://youtu.be/JZWyAOlslUg?si=yBztYXDMiWjOCpa3


Senast redigerad av Janne22 tis 05 mar 2024, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Väsekran beter sig konstigt.

jannee  
#835605 Bromsbanden lossnat ?
Det kan hända vad som helst med en kran som stått outnyttjad en längre tid.
Vet ej men det kan också vara någon fjäder som fått spelet.

Avatar Fallback

Re: Väsekran beter sig konstigt.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835609 Kolla med Väsekranen. https://www.hitta.se/v%C3%A4sekranar/v%C3%A4se/crzhmqrb

Avatar Fallback

Re: Väsekran beter sig konstigt.

wigge  
#835610
Janne22 skrev:Hej forumet! Slänger ut en fråga då jag jag tror det finns mycket kunskap här. Jag köpte en väsekran för drygt ett år sedan och har nu börjat använda den men den beter sig märkligt vid invinschning.

Spelar jag in vajern och släpper spaken så kan den bromsa och stoppa ibland och ibland inte utan fortsätter spela.. samma när man snabbt ska släppa ner stocken och drar spaken förbi klacken så kan den fortsätta spela ett tag för att sedan sakta hacka lite och tillslut byta håll på trumman och släppa ut vajern igen.

Är det en slags frikoppling som sitter på axeln som man vrider på när man drar spaken fram och tillbaka?

La upp en liten film som förklarar lite av fenomenet..

https://youtu.be/GB9YlkVBZjE?si=xE9rLBpWKUzAUzKt


Testa knacka lite på skivan som snurrar (avstängd givetvis) det ska vara ett litet frispel där om jag minns rätt.. brukar få ge min en smäll då å då när den fryser på morgnarna

Användarvisningsbild

Re: Väsekran beter sig konstigt.

Janne22  
#835617
jannee skrev:Bromsbanden lossnat ?
Det kan hända vad som helst med en kran som stått outnyttjad en längre tid.
Vet ej men det kan också vara någon fjäder som fått spelet.

Bromsbanden ser ut att sitta fast på klossarna.
Ja något konstigt är det, är en stor fjäder som man kan justera dragkraften på tror jag men den borde inte ställa till detta🤔
bengt.a skrev:Kolla med Väsekranen. https://www.hitta.se/v%C3%A4sekranar/v%C3%A4se/crzhmqrb


Glömde skriva det att jag ringde faktiskt herr väsekran först men han visste nog inte riktigt vad som kunde krångla.. kan vara så att jag är dålig på att förklara med😄

wigge skrev:
Testa knacka lite på skivan som snurrar (avstängd givetvis) det ska vara ett litet frispel där om jag minns rätt.. brukar få ge min en smäll då å då när den fryser på morgnarna


Skulle kunna pröva att ge den en liten med släggan kanske ja..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Väsekran beter sig konstigt.

Janne22  
#835618 Uppdaterade med en till film med en stock som last.

   TS
Avatar Fallback

Re: Väsekran beter sig konstigt.

Brorsan  
#835659 Nu har jag bara sett din video men bromsen, närmast spaken, fungerar ju.
Det är drivdelen som måste sitta vid den bortre skivan som inte släpper helt.
Där finns säkert en justering som ska spännas eller släppas för rätt dragkraft och att trumman rullar helt fritt.
Har den inte använts på länge kan nog rost och skräp ligga emot någonstans vilket gör att den vill dra lite hela tiden.
Jag har en starwinch som säkert fungerar på liknande vis och där får jag liknande problem.

Försök att släppa lite på justeringen, kör med den ett tag, sedan får du säkert spänna den lite igen när allt har slitits rent.

Avatar Fallback

Re: Väsekran beter sig konstigt.

wigge  
#835670 Bifogar instruktion. Kanske kan underlätta

Användarvisningsbild

Re: Väsekran beter sig konstigt.

Janne22  
#836013
Brorsan skrev:Nu har jag bara sett din video men bromsen, närmast spaken, fungerar ju.
Det är drivdelen som måste sitta vid den bortre skivan som inte släpper helt.
Där finns säkert en justering som ska spännas eller släppas för rätt dragkraft och att trumman rullar helt fritt.
Har den inte använts på länge kan nog rost och skräp ligga emot någonstans vilket gör att den vill dra lite hela tiden.
Jag har en starwinch som säkert fungerar på liknande vis och där får jag liknande problem.

Försök att släppa lite på justeringen, kör med den ett tag, sedan får du säkert spänna den lite igen när allt har slitits rent.


Jag har prövat att släppa på justeringen på den stora fjädern för den låg strax under 12cm när jag mätte, det gjorde ingen skillnad🤔 sen såg jag på bilden som wigge la till att det faktiskt fanns två muttrar som gömde sig under gammalt fett och skräp som justerade längden man pressade klolagret och i sin tur trumman mot lamellen. Bingo tänkte jag eftersom det känns som den nästan dragit så fort man rört spaken åt vänster och dragläget varit mycket tidigare än på bilden.. men det hjälpte inte det heller.. det är som att ibland funkar det bra men oftast vill trumman nästan fortsätta spela in eller fastna för att sedan sakta hacka sig tillbaka och tillslut släppa efter vajern, när spaken sätta i friläget..
wigge skrev:Bifogar instruktion. Kanske kan underlätta


Tusen tack, det gjorde mig lite klokare i hur allt hänger ihop.👍🙂 Har du flera sidor är jag intresserad!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).