Skogsvagn (Huggarvagnar)

Eftermontera ramstyrning

15 inlägg 1408 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eftermontera ramstyrning

Tallberg  
#833945 Är det någon som eftermonterat ramstyrning på en timmervagn? Efterlyser erfarenheter, bilder, ritningar etc.
Eller är det bättre att byta vagn?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

Bert1  
#833950 Frågan är väl om du har kunskapen själv el du skall leja bort det

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

Tallberg  
#833961 Har inte svarv/fräs så jag behöver köpa det jobbet. Men från beräkning till svetsning är det inget bekymmer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

Bert1  
#834033 Ja då är det väl bara och gasa på låter som ett litet lagom kul projekt

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ramstyrning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834043 Vad för vagn har du tänkt modifiera?

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

toker72  
#834287 Borde vara ganska enkelt jobb dessutom kopplas ju oftast ramstyrningen direkt till traktorn uttag så man behöver inte modifiera befintlighet hydraulpaket till kran.

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

Tallberg  
#834301
gnisten83 skrev:Vad för vagn har du tänkt modifiera?

Ingen aning hittar inga märkningar alls, den är gammal (80 talet?)men i bra skick. Centrumbalken ser ut att vara 180x180

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

toker72  
#834305 Finns fasta bussningar att köpa från tex Sagro har använd dom några gånger funkar utmärkt om man inte har svarv https://www.sagro.se/sv/artiklar/bussni ... etsba.html

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ramstyrning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834307
Tallberg skrev:
gnisten83 skrev:Vad för vagn har du tänkt modifiera?

Ingen aning hittar inga märkningar alls, den är gammal (80 talet?)men i bra skick. Centrumbalken ser ut att vara 180x180

Bilder 😇

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ramstyrning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834309
toker72 skrev:Finns fasta bussningar att köpa från tex Sagro har använd dom några gånger funkar utmärkt om man inte har svarv https://www.sagro.se/sv/artiklar/bussni ... etsba.html

Köpte det till tiltleden på avsliten rototilt, kapades i lagom bitar o svetsades fast.
Håller ihop än efter några år med att gräva bland sten 😎

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

Kim74  
#834612 Gjorde om min skogsvagn för några år sedan. Gjorde själv en ritning och hade en lokal metallverkstad att tillverka och svetsa ihop delarna. Tillverkades med en svängcylinder. Därefter kapades bommen bort och ramstyrningen svetsades fast i skogsvagnsramen.

Blev jättebra och inget problem med hållfastheten. Hittade endast ritning från sidan. Har inga bilder för tillfället, men kan vid behov ta på lördag.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ramstyrning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834645 Haken med en svängcylinder är att de blir svagare när kolven drar ihop sig än när den skjuter ut.
Har kommit så illa till med min gamla moheda att jag inte kunnat svänga tillbaka efter fullt utslag.
Den modellen har en tvärliggande cylinder…

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ramstyrning

alias  
#834648 Var det inte någon av våra finska forumister som använde ett hjulnav från en Scania som vridled vid ett huggarvagnsbygge?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

Kim74  
#834657
gnisten83 skrev:Haken med en svängcylinder är att de blir svagare när kolven drar ihop sig än när den skjuter ut.
Har kommit så illa till med min gamla moheda att jag inte kunnat svänga tillbaka efter fullt utslag.
Den modellen har en tvärliggande cylinder…

Blir det kanske mera moment med min version? Har inte varit några problem hittills. Lastar jag 3-meters, så går det ca 3 fm3 på vagnen. Förstås är ju dubbla cylindrar bättre, men det blev en budgetversion....

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ramstyrning

Tallberg  
#834736
gnisten83 skrev:
Tallberg skrev:
gnisten83 skrev:Vad för vagn har du tänkt modifiera?

Ingen aning hittar inga märkningar alls, den är gammal (80 talet?)men i bra skick. Centrumbalken ser ut att vara 180x180

Bilder 😇

Ska försöka att ta bilder vid tillfälle, den är stationerad någon timmes bilresa hemifrån. Mvh T

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).