Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma RW 1300 winch trassel

12 inlĂ€gg 955 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Farma RW 1300 winch trassel

JHr  
#832592 Helv..te đŸ€Ź Idag lyckades jag med tabben att winchwiren trasslade in sig bakom trissan och sitter stenhĂ„rt fast đŸ€
MÄste troligen plocka isÀr den för att fÄ loss den.
NÄgon som har gjort likande och pillat isÀr den? Isof va det krÄngligt ?
Mvh Johan



   TS
FTG
AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

anersimyra  
#832686 Den vinschen körde jag mĂ„nga timmar i veckan under nĂ€ra sju Ă„rs tid och trassel tillhörde vardagen efter att man tvingats slĂ€ppa draget nĂ€r den inte orkade..😃 fĂ€st vajern i nĂ„got stadigt och svĂ€ng loss trasslet med hjĂ€lp av kranen. Orkar inte svĂ€ngen sĂ„ kan man försöka köra loss vajern med traktorn.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

JHr  
#832814
anersimyra skrev:Den vinschen körde jag mĂ„nga timmar i veckan under nĂ€ra sju Ă„rs tid och trassel tillhörde vardagen efter att man tvingats slĂ€ppa draget nĂ€r den inte orkade..😃 fĂ€st vajern i nĂ„got stadigt och svĂ€ng loss trasslet med hjĂ€lp av kranen. Orkar inte svĂ€ngen sĂ„ kan man försöka köra loss vajern med traktorn.
anersimyra skrev:s


Ja precis sĂ„ gick det till 😁 .. Testade lite sĂ„ som du beskriver men jag vĂ„gade inte lyfta sĂ„ hĂ„rt med kranen.. Jag fĂ„r vĂ€l testa lite hĂ„rdare đŸ€” Lite rĂ€dd för att sabba hela skiten bara đŸ„¶

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

anersimyra  
#832826
JHr skrev:
anersimyra skrev:Den vinschen körde jag mĂ„nga timmar i veckan under nĂ€ra sju Ă„rs tid och trassel tillhörde vardagen efter att man tvingats slĂ€ppa draget nĂ€r den inte orkade..😃 fĂ€st vajern i nĂ„got stadigt och svĂ€ng loss trasslet med hjĂ€lp av kranen. Orkar inte svĂ€ngen sĂ„ kan man försöka köra loss vajern med traktorn.
anersimyra skrev:s


Ja precis sĂ„ gick det till 😁 .. Testade lite sĂ„ som du beskriver men jag vĂ„gade inte lyfta sĂ„ hĂ„rt med kranen.. Jag fĂ„r vĂ€l testa lite hĂ„rdare đŸ€” Lite rĂ€dd för att sabba hela skiten bara đŸ„¶

Vi drog flera gĂ„nger av vajern med kranen utan att sjĂ€lva vinschen kom till skada. AngĂ„ende ”skatbo” nĂ€r man slĂ€pper draget, du kĂ€nner vĂ€l till friktionsskruven som ska förhindra att trumman roterar helt och hĂ„llet fritt..đŸ€”đŸ™‚đŸ‘

AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

JHr  
#832837
anersimyra skrev:
JHr skrev:
anersimyra skrev:Den vinschen körde jag mĂ„nga timmar i veckan under nĂ€ra sju Ă„rs tid och trassel tillhörde vardagen efter att man tvingats slĂ€ppa draget nĂ€r den inte orkade..😃 fĂ€st vajern i nĂ„got stadigt och svĂ€ng loss trasslet med hjĂ€lp av kranen. Orkar inte svĂ€ngen sĂ„ kan man försöka köra loss vajern med traktorn.
anersimyra skrev:s


Ja precis sĂ„ gick det till 😁 .. Testade lite sĂ„ som du beskriver men jag vĂ„gade inte lyfta sĂ„ hĂ„rt med kranen.. Jag fĂ„r vĂ€l testa lite hĂ„rdare đŸ€” Lite rĂ€dd för att sabba hela skiten bara đŸ„¶

Vi drog flera gĂ„nger av vajern med kranen utan att sjĂ€lva vinschen kom till skada. AngĂ„ende ”skatbo” nĂ€r man slĂ€pper draget, du kĂ€nner vĂ€l till friktionsskruven som ska förhindra att trumman roterar helt och hĂ„llet fritt..đŸ€”đŸ™‚đŸ‘


NĂ€ friktionsskruven kĂ€nner jag inte till đŸ«Ł. Min trissa roterar vĂ€ldigt lĂ€tt vilket gör att det ofta blir "skatbo". Det fĂ„r jag kika pĂ„ 👍

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

anersimyra  
#832838
JHr skrev:
anersimyra skrev:
JHr skrev:
anersimyra skrev:Den vinschen körde jag mĂ„nga timmar i veckan under nĂ€ra sju Ă„rs tid och trassel tillhörde vardagen efter att man tvingats slĂ€ppa draget nĂ€r den inte orkade..😃 fĂ€st vajern i nĂ„got stadigt och svĂ€ng loss trasslet med hjĂ€lp av kranen. Orkar inte svĂ€ngen sĂ„ kan man försöka köra loss vajern med traktorn.
anersimyra skrev:s


Ja precis sĂ„ gick det till 😁 .. Testade lite sĂ„ som du beskriver men jag vĂ„gade inte lyfta sĂ„ hĂ„rt med kranen.. Jag fĂ„r vĂ€l testa lite hĂ„rdare đŸ€” Lite rĂ€dd för att sabba hela skiten bara đŸ„¶

Vi drog flera gĂ„nger av vajern med kranen utan att sjĂ€lva vinschen kom till skada. AngĂ„ende ”skatbo” nĂ€r man slĂ€pper draget, du kĂ€nner vĂ€l till friktionsskruven som ska förhindra att trumman roterar helt och hĂ„llet fritt..đŸ€”đŸ™‚đŸ‘


NĂ€ friktionsskruven kĂ€nner jag inte till đŸ«Ł. Min trissa roterar vĂ€ldigt lĂ€tt vilket gör att det ofta blir "skatbo". Det fĂ„r jag kika pĂ„ 👍
. Inringat med gult ser du en stor insexskruv med vilken man kan justera friktionen pÄ trumman.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

JHr  
#832845 AhađŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»Tack för tipset. Den ska jag justera. Lite orolig Ă€ndĂ„ pga att wiren har krupit in under kĂ„pan till höger mot kranarmen om du förstĂ„r hur jag menar... Hade du Ă€ndĂ„ dragit som đŸ‘č. Mvh Johan

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

anersimyra  
#832851 AjdĂ„, dĂ„ Ă€r det bara att demontera trumman..😼

Avatar Fallback

Re: Farma RW 1300 winch trassel

Bosse500  
#832904 Jag har en gÄng svÀngt pÄ slangarna till vinschmotorn och "backat" ut vaijern men dÄ var den inte utanför trumman utan hade spolats upp pÄ ett stÀlle pga en kvist som tryckte pÄ vaijern.

Avatar Fallback

Re: Farma RW 1300 winch trassel

Bosse500  
#832905 Annars Àr det inte svÄrt att demontera trumman bara man fÄr till nÄn slags arbetsplattform runt vinschen

AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

JHr  
#832952 đŸ‘đŸ»Ok tackar för tipset. Jag fĂ„r ge mig pĂ„ den vid tillfĂ€lle 😬

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Farma RW 1300 winch trassel

JHr  
#833073 Skruvade ned grejjorna idag, Det va busenkelt faktiskt 😎 . Nu Ă€r det bara att köra igen. Nu Ă€r Ă€ven slirbromsen justerad đŸ€  . Tack för tipset

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).