Skogsvagn (Huggarvagnar)

Råd vid inköp

19 inlägg 2005 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

Broddan  
#819859
maltex skrev:Om det funkar med en 9tons nu borde det funka med en 10tonare, vad har du för vagn och kran nu? Du kanske skulle fundera på något med parallelkran, kan vara bra vid kombon traktor vagn.


Farma 9T vagn
Vad det är för kran vet jag inte mer än att räckvidden är 6,5 meter.
Kapaciteten för kranen är inte för dålig egebtligen men grejerna börja bli slitna.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

maltex  
#819863 Då borde det funka med en 10tons Moheda utan större problem, du kan ju kolla om en motsvarade Mowi är passande. Vissa föredrar parallelkran och parallelföring har nog sin fördel om det blir mycket plockade av virke.

Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

molnia  
#820232 8tons patun hade bara 2 bankar/4 stöttor. Vilket gjorde att vi fick ha boggin långt bak för att få balans på stockarna. När vi kör mohedan med boggin så långt fram det går, kort vagn kan vi få lite dåligt vikt på kroken med 5m stockar. Men då när den är som kortast så skulle jag säga att den är minst lika smidig om inte smidigare än 8tons patun då den följer bättre med full ramstyrning.

Din valmet 655 stor jag i grund är samma motor som valmet 705 har även om det är 5 hästkrafter mer i 705an. Det räcker utan bekymmer till en 10 ton till dig.

Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

jonko  
#824511 Kör Vatra A92(ca år 2010), BMF t20-2 pro med 720 kran.

Hytten är mini på traktorn, går ju inte att svänga stolen och få rum som folk, golvet är inte plant. så stolen svängs 90grader och det fungerar men...
funkar bra i skog annars, storlek och ork etc.

kärran är dubbleram typ (ville ha vridstyv kärra) så det går ej att flytta hjulen på den för bättre spårbarhet, 720 kran med eget hemma byggt hydraulsystem pto drivet. kör traktorn på 1050 varv hela dagen, handgas och kör rör aldrig pedalen, kran är en aningen för kort, dubbelutskjut skulle vara trevligt för räckvidd och fart.

ekipaget är ok, stadigt, lagom snabbt, lastar rätt mycket, smidighet helt ok, men allt är i relation till annat, den patu 8t? som vi hade före var smidigare men vippbenägen på alla sätt och orkade inte hälften.

kort och gott så är jag nöjd,

servo spakar med prop på ut och grip, att plocka av tar ca 15min och det är pga pumpen sitter med skruv mot pto, och lite tokigt gjort för snabba byten.

frågor på det?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).