Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

20 inlägg 2303 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

Tomasou  
#815713 Hej, står i valet och kvalet mellan en 9tons Vreten med en 65-40 kran eller en Farma T7 Med 46 kran.
Vreten är en 2004 och Farman en 2010.
Ska ha den till en Case Jx60 (60hk).
Någon som har erfarenhet av dessa vagnar och råd om vilken som passar bättre storleksmässigt till traktorn?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815720 Jag hade valt Vretenvagnen av dom två.
Om jag förstår det rätt så är det bättre räckvidd på den kranen, och 7ton tycker jag känns för liten, 9 känns mer lagom...

Finns kanske andra som har andra åsikter.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

maltex  
#815728 Det är två ganska olika vagnar/kranar om man ser till storlek och prestanda. Så välj efter det behov du har,tänk på att Vreten vagnen kräver lite av traktorn för att kunna utnyttjas fult ut.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

Tomasou  
#815833 Kommer man märka av att Vretenvagnen väger 800kg mer mycket? Pumpkapaciteten ska vara 30-50 på Vreten och traktorn har 40 om jag läst rätt så det borde ju räcka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815845 Jag tänkte inte på det där med hur mycket olja vagnen kräver, finns ju en lien risk att din traktor inte riktigt orkar med, men jag håller med dig, den bör klara det, om inte pumpen börjar bli trött då.

Och vikten, tror att du inte märker så stor skillnad i skogen, det är nog värre på väg, men om du inte har långa transporter och ofta så skall du inte bry dig om det så mycket.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

maltex  
#815860 Förmodligen kommer du att bli aningen besviken på trakorns hydraulik tillsammans med Vretenkranen, kommer nog att kännas lite trött. Du bör nog satsa på en separatpump som lämnar ett arbetsflöde på åtminstone 30-40 liter/min ,beroende på vad det är för ventil på den.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

Tomasou  
#815861 Enligt instruktionsboken så har jag en kapacitet på 40l/min och kranen kräver 40-50. Den kommer ändå känns trött tror du? Frågan är om räckvidd osv väger upp lite trötthet isf? Någon erfarenhet av Vreten kontra Farma kvalitetsmässigt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

halvproffs  
#815862 Dessa 40l är vid höga varv. Vill du ha lägre arbetsvarv så bör du satsa på en 70l pump.
Jag har den pumpen till min 65-40 kran och en tank på ca 40l.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

Tomasou  
#815863 Ok, tack för infon. Såg att jag skrev fel. Kranen krävde 30-50 inte 40-50 men det kanske inte hjälper ändå. Frågan är om man kan leva med att det går lite sakta. Är inte någon yrkesmässig användning utan lite mer sporadiskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

halvproffs  
#815864
Tomasou skrev:Ok, tack för infon. Såg att jag skrev fel. Kranen krävde 30-50 inte 40-50 men det kanske inte hjälper ändå. Frågan är om man kan leva med att det går lite sakta. Är inte någon yrkesmässig användning utan lite mer sporadiskt.


Har du lite tålamod och inte så bråttom går det bra. Du kan bara köra en funktion i taget vid lyft. Tvärs om när du sänker då kan du köra sväng också.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

Tomasou  
#815868 Hmm ok. Tror du Farman med 4,6m kran är mkt rappare och att det skulle totalt sett väga upp mindre vagn (på gott och ont) och kortare räckvidd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

maltex  
#815872 Skillnaden på storlek på vagnarna är mindre än på kranarna. Vretenkranen har väl ett lyftmoment på drygt 50kNm medan Farman ligger på ca30kNm tror jag. Så i princip är Vreten kranen nästan dubbelt så stor som Farman. Man kan kanske få på 3-4 fub på Farmavagnen och kanske drygt 5 på Vretenenen , väldigt ungefärligt mellan tumme och pekfinger.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

maltex  
#815881 Kanske bättre att jämföra travad lastvolym mellan vagnarna.
Vreten 9ton har väl grindarea 2.3 m2 och antar man en vedlängd på 4.2m får man på 9.66m3 Farma har 1.95 m2 blir 8.19 m3. Så skillnaden hur stora normal lass man får på vagnarna är mindre än man kanske tror. Sen hur det funkar vid praktisk användning vet man ju inte direkt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815917 Du sparar otroligt mycket brosslande med vretenkärran och 6,5m kran..

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Vreten Hvv.9 eller Farma T7

Tomasou  
#815921 Ja, jag är nog inne på att det blir den. Prismässigt ligger dom ganska lika också.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).