Skogsvagn (Huggarvagnar)

Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

10 inlägg 1266 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

csjalin  
#814906 Vagnstyrningen är kopplad på dubbelverkande och det fungerar.
Problemet blir när vi kopplar på ventilpaketet då blir det högt tryck i slangen fram till paketet men det kommer knappt nån olja ur returslangen om jag håller slangen i en hink…
Har provat att byta kopplingarna både på slangarna och på traktorn.
Grejjerna funkade felfritt på en BM650 för någon månad sen och har bara stått sen dess.
När någon funktion körs så låter det som att problemet försvinner men så fort jag släpper en spak så känns det och låter det som att oljan inte har nån stans att ta vägen. Kan nått i paketet gått sönder?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

haltegarden  
#814909 Har råkat ut för samma sak, det skedde i fjol då vagnen hade varit losskoppling från traktorn första gången på många år.
Kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde för att det till sist skulle bli rätt.
Om jag kommer ihåg rätt testade jag både att skifta slangarna på hydraluttagen och att köra lägesväljaren/spaken framåt och bakåt till låst läge.
Till sist givk det i vart fall som det skulle

Användarvisningsbild

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

skogsBG  
#814910 Det brukar vara 2 returledningar, en retur för cirkulerande olja och en för överströmmande olja . Sitter de rätt kopplade ? Vid högre flöden är det bra om de går i fri retur . Öppnar alla käglor i snabbkopplingarna ? På en sliten koppling kan de stängas av högre flöden.

Användarvisningsbild

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814918 Kanske du skiftat tryck med retur?

Användarvisningsbild

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

csjalin  
#814976 Om jag har fattat det rätt så är p=tryck och t=retur och det sitter rätt. Har provat med nya kopplingar både i traktorn och på vagnen.
Från tryckalslangen till paketet sitter det ett T till vischen, kan nått där blivit fel?
Nån skrev nått om två returer, på paketet har jag en retur som går till traktorn och en retur från vischen som går till andra sidan paketet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

MrOlsson  
#814993 T koppling på trycksida brukar man inte ha, det ska vara serienippel om jag inte minns helt fel.
Låter rimligare att ska skifta slangarna, då bör ha tryck till paketet på en sida, vidare till vinch andra sidan och att returerna sitter med t-koppling till fri retur.

P står för pressure och T för tank vill jag minnas.
Trots det tror jag du ska skifta slangarna.

Användarvisningsbild

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815001 På min New Holland tar jag ut tryck på den nedre gröna uttaget med spaken bakåt.
Returen går in i det förberedda uttaget på påfyllningsröret.

Användarvisningsbild

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

csjalin  
#815006 Såhär sitter det kopplat nu om ni förstår min (fantastiskt fina) ritning.
Har glömt att säga att vagnen tömdes på olja innan den kopplades på den här traktor pga fel olja i vagnen för våra bromsar. Kan det bete sig så pga nån luftficka eller nått sånt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

skogsBG  
#815009 Felkopplat . Kör inte mer kopplat så ! När ingen funktion används får du tryck från båda håll in i ventilpaketet . Vinch och ventilpaket ska vara kopplat i serie .

Användarvisningsbild

Re: Problem med hydraulik Newholland Farma vagn.

csjalin  
#815071 Okej tack! Ska prova att koppla om testa 🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).