Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma med trött hydraulik

5 inlägg 1338 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma med trött hydraulik

Jörgen Salomonsson  
#800411 Har en 20 år gammal Farma med ca 5m kran som säckar ihop när den står och gripen får man nypa ihop konstant för att inte tappa virket
Vad är mest troligt ventil paketet eller kolvtätningarna?
Inga större yttre läckage men fuktar bla på gripsliden så paketet är huvudmisstänkt..
Någon som bytt tätningar så man kan få måtten innan man ska riva?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma med trött hydraulik

Fredi  
#800412 Jag skulle misstänka cylindertätningar först, lägg gripen på marken med en stock i, ta loss slangen på klämsidan i gripcylinder, proppa ändarna och lyft upp. Öppnar den då är det cylindern som släpper. Alternativt lägg en bollkran mellan slang och cylinder som du ka stänga när du lyft och kolla vilket som läcker?

Användarvisningsbild

Re: Farma med trött hydraulik

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800508 Det kan inte bero på kolvtätningarna att gripen öppnar. Om kolvtätningen är dålig kan kolvstången åka ut men aldrig in om inte ventilen släpper igenom oljan.
Den större oljevolymen i cylindern får inte plats på kolvstångssidan.

Så testet som Fredi föreslår skulle man kunna göra helt utan kolvtätning, gripen skulle inte öppnas ändå.

Avatar Fallback

Re: Farma med trött hydraulik

Jörgen Salomonsson  
#800511 Nån som vet om det sitter några tätningar i farmas paket förutom i ändarna på sliderna?
Normalt är det väl bara snäva toleranser så då är det byte som gäller?
Eller så vänder jag på hela paketet och sliter ett tag till på andra sidan 😃 borde fungera när det borde vara mest belastat på lyft knip..
Det är ju grip som är sämst.kanske endast att byta med tex rotator som inte gör lika mycket om den släpper förbi lite..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma med trött hydraulik

JohannesG  
#800533
0470 skrev:Det kan inte bero på kolvtätningarna att gripen öppnar. Om kolvtätningen är dålig kan kolvstången åka ut men aldrig in om inte ventilen släpper igenom oljan.
Den större oljevolymen i cylindern får inte plats på kolvstångssidan.

Så testet som Fredi föreslår skulle man kunna göra helt utan kolvtätning, gripen skulle inte öppnas ändå.

Av erfarenhet kan jag säga att dåliga kolvtätningar visst kan orsaka att gripen öppnar sig. Så ett test är definitivt relevant.
En enklare variant är att stänga gripen helt. Därefter lossa slangen för öppning av gripen. Om du sedan provar att stänga gripen mer och det fortsatt kommer olja från den lösa slangen läcker tätningarna igenom.

För att testa ventilen kan du absolut byta plats på funktioner. Se bara till att inte få fel tryckbegränsning på fel plats. Men rotator och grip brukar vara utan chockar. Att däremot byta mellan två sektioner och fortsätta köra så är INTE lämpligt. Det handlar om säkerhet att följe det schema som redan finns.

Kan säkert finnas undantag, men för det mesta är det som du säger inga utbytbara tätningar inne i själva ventilen. Bara ytterst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).