tor 04 maj 2023, 10:05#800533
0470 skrev:Det kan inte bero på kolvtätningarna att gripen öppnar. Om kolvtätningen är dålig kan kolvstången åka ut men aldrig in om inte ventilen släpper igenom oljan.
Den större oljevolymen i cylindern får inte plats på kolvstångssidan.
Så testet som Fredi föreslår skulle man kunna göra helt utan kolvtätning, gripen skulle inte öppnas ändå.
Av erfarenhet kan jag säga att dåliga kolvtätningar visst kan orsaka att gripen öppnar sig. Så ett test är definitivt relevant.
En enklare variant är att stänga gripen helt. Därefter lossa slangen för öppning av gripen. Om du sedan provar att stänga gripen mer och det fortsatt kommer olja från den lösa slangen läcker tätningarna igenom.
För att testa ventilen kan du absolut byta plats på funktioner. Se bara till att inte få fel tryckbegränsning på fel plats. Men rotator och grip brukar vara utan chockar. Att däremot byta mellan två sektioner och fortsätta köra så är INTE lämpligt. Det handlar om säkerhet att följe det schema som redan finns.
Kan säkert finnas undantag, men för det mesta är det som du säger inga utbytbara tätningar inne i själva ventilen. Bara ytterst.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II