Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kesla 326T på Valtra T235D

8 inlägg 1300 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kesla 326T på Valtra T235D

kjetilroeste  
#798802 Hei på dere, skogsforum :)

I september fikk jeg den nye ekvipasjen, Valtra T235D /m 200l pumpe + Kesla 326T på jake-feste + 144ND 4wd henger. Så langt så vel.
Til å begynne med la ikke kransentralen (parker L90LS) ut nok LS-trykk til traktor, da leverte traktor ca 65l/m. Etter noe ombygging av LS-linje fra kransentral og inn på traktor fikk forhandler opp fløden til 120-130l/m. Da fikk jeg noe bedre flyt i krana.
Det jeg sliter med nå er at utskyten stjeler veldig mye av fløden, så når jeg kjører løft, vipparm og utskyt samtidig så er det fremdeles ikke nok fløde. I det jeg slutter å kjøre utskyt, så går de andre funksjonene slik de skal. Justerer jeg ned hastigheten på utskyt så er det mer olje til overs til andre funksjoner. Da blir jeg sittende å vente på utskyten, noe som skulle være unødvendig.

Hadde fra før av en Palms 13U med 7.94 kran med LS-pumpe på draget + x-crane plus. Der var det også parker L90 sentral, men der gikk krana som en drøm i forhold. Nok fløde i massevis, og en fantastisk kranstyring!

Det går tregt hos forhandler, og virker som ingen tar spesielt tak i problemet. Om de ikke fikser dette er jeg ganske sikker på at dette ble første og siste kesla-produktet jeg kjøper... Kesla skal liksom være rolls-royce, hvertfall om man ser på prisen. Sålangt er erfaringen min med palms 7.94 og x-crane plus vesentlig bedre.

Er det noen her inne som kan ha forslag til løsning?

1681114841_2023-01-28_13.02.48.jpg




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kesla 326T på Valtra T235D

zeetorg  
#798815 Jag kan inte hjälpa dig med oljan men däremot vill jag uttrycka min beundran för ditt fina ekipage!
Kör du på entreprenad eller?

Användarvisningsbild

Re: Kesla 326T på Valtra T235D

kjetilroeste  
#798816
zeetorg skrev:Jag kan inte hjälpa dig med oljan men däremot vill jag uttrycka min beundran för ditt fina ekipage!
Kör du på entreprenad eller?


Syns det ble flott selv jeg... :D Bare synd krana ikke fungerer slik den burde.
Jeg driver med trefelling, tomtehogster og diverse skogsrelaterte servicejobber. Kanskje litt overkill ekvipasje, men vi lever vel antakelig bare en gang. Viktig å ha det gøy på jobb!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla 326T på Valtra T235D

Fredi  
#798817 Kan det vara så att flödet ännu är för litet att oljan inte räcker till alla funktioner? +-130 l/min såg jag på Keslas hemsida att denna kranen vill ha. Vad månne de byggde om om inte LS fungerade från början? Kommer det säkert 120-130l/min till kranen , är flödet mätt vid användning av kran eller utan kran? Tycker absolut återförsäljaren bör åtgärda detta problem

Avatar Fallback

Re: Kesla 326T på Valtra T235D

zeetorg  
#798818 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Kesla 326T på Valtra T235D

kjetilroeste  
#798832
Fredi skrev:Kan det vara så att flödet ännu är för litet att oljan inte räcker till alla funktioner? +-130 l/min såg jag på Keslas hemsida att denna kranen vill ha. Vad månne de byggde om om inte LS fungerade från början? Kommer det säkert 120-130l/min till kranen , är flödet mätt vid användning av kran eller utan kran? Tycker absolut återförsäljaren bör åtgärda detta problem


Ja, du har rett i at kesla mener 130l/min. De har dratt LS-slangen fra sentralen og inn på en shuttle-ventil og deretter rett inn på pumpa på traktor. Det er det jeg ble fortalt.
Ikke helt sikker, tror ikke fløden er målt ved bruk av kran men målt på power-beyond uttaket på traktor. Har skrudd tur og returslangen til sentralen rett i power-beyond blokka uten ISO-koblinger for å utelukke fløde-brems. Det hjalp ingenting.
Det kan jo selvsagt være at det fremdeles mangler noe fløde for at dette skal fungere optimalt. Utskytsylinderen er relativt liten, så den stjeler jo egentlig ikke veldig mange liter på en inn/ut bevegelse ifht løft og vipparmsylinder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla 326T på Valtra T235D

Cat554  
#798912 Gåt utskytet i forventet hastighet om du kjører den funksjonen alene? Og vet du om andre som har tilsvarende kran, om de opplever det tilsvarende? Egentlig er ikke utskytsylinderen liten, den er faktisk stor, altfor stor når en beregner jobben den gjør i forhold til kraften den kan gi. Men den er dimensjonert utifra faren for knekking, altså at den bøyer seg fordi den er for lang og tynn. Derfor har den lavere trykk for å begrense kraften, og krever da mye olje for å holde farten oppe. Beregnet en del på dette da jeg bygde meg kran for mange år siden, -dengangen ingeniøren var ung og hadde ustoppelig pågangsmot. Og jeg ser på krana på min Cat at det er brukt en dimensjon større slanger og rør til utskytet enn på de andre sylinderne. Det høres også at motoren tar i for å gi mer olje til denne funksjonen. Jeg mistenker derfor at det kan være noe feilmontering slik at LS-kretsen gir for svakt signal, da dette signalet jo er en liten avledet strøm fra flowen som går til sylinderen. Skal se om det er tilsvarende kran en i nabolaget her har. Og om ikke Kesla forstår noe av det, muligens kan Parker svare? De har nok dyktige forl på dette, vil jeg forvente.
OH

Användarvisningsbild

Re: Kesla 326T på Valtra T235D

kjetilroeste  
#798964
Cat554 skrev:Gåt utskytet i forventet hastighet om du kjører den funksjonen alene? Og vet du om andre som har tilsvarende kran, om de opplever det tilsvarende? Egentlig er ikke utskytsylinderen liten, den er faktisk stor, altfor stor når en beregner jobben den gjør i forhold til kraften den kan gi. Men den er dimensjonert utifra faren for knekking, altså at den bøyer seg fordi den er for lang og tynn. Derfor har den lavere trykk for å begrense kraften, og krever da mye olje for å holde farten oppe. Beregnet en del på dette da jeg bygde meg kran for mange år siden, -dengangen ingeniøren var ung og hadde ustoppelig pågangsmot. Og jeg ser på krana på min Cat at det er brukt en dimensjon større slanger og rør til utskytet enn på de andre sylinderne. Det høres også at motoren tar i for å gi mer olje til denne funksjonen. Jeg mistenker derfor at det kan være noe feilmontering slik at LS-kretsen gir for svakt signal, da dette signalet jo er en liten avledet strøm fra flowen som går til sylinderen. Skal se om det er tilsvarende kran en i nabolaget her har. Og om ikke Kesla forstår noe av det, muligens kan Parker svare? De har nok dyktige forl på dette, vil jeg forvente.
OH


Takk for betrakninger :)
Ja, utskyten går så fort jeg vil når jeg kun kjører den funksjonen. Feilmontering er ikke utenkelig, siden de har måttet tukle en del for å få sentralen til å dytte på nok LS.
Skal ha traktoren inn på 600t service om en stund. Har spurt om de ikke bare kan få tak i en teknikker fra kesla, så de får dette til å funke. Såpass til utstyr syns jeg skal fungere...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).