Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

196 inlägg 44559 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

maltex  
#832492 En driven 12tons Mowi behöver min 75 l/min för driften med 90 l/min ska den gå 3.5km/h,Mohedan bör ha samma behov.M50 kranen ska väl ha 50l/min(40-60) för att funka ok.Du behöver en pumplösning som fixar dom kraven om det ska funka som tänkt.FTG saluför tre pump alternativ till den vagnsstorlek du har kugghjul 90l/min,kolv 101l/min eller L/S 130l/min (540 pto r/min?). I praktiken har dom nog ganska jämförbara prestanda sen beror det på hur mycket och hur grejerna ska användas.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832537 Har nu fått svar av FTG, deras "540varvspump" är med växellåda. Ger 90l/min med 540varv på tappen. En rejäl skillnad mot min nu alltså.
Listpris låg på ca 15k +m, lär bli en slant till på LM.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Bert1  
#832547 Men en sån universal växellåda ser ju inte så himla dyr om man kollar olsson el weimer och det borde väl gå och få ihop istället för du skall behöva köpa allt nytt

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Ådii  
#832550 Vad har du för pump nu? Och hur mycket varv klarar den att köras på? Tänkte om du kör den på 540E istället så den får 650rpm istället får 540 så får du ju snabbare kran. Är inte alltid heller det blir bra att sätta större pump om du inte kan ställa om kranen, så blir den istället så du kan döda flugor med den men 0 precision.

Samma är det även om ventilbordet inte är anpassat för högre flöde så blir inte alla funktioner snabbare fastän du ger hur mycket olja som helst dit.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

maltex  
#832561 Tror att problemet är att medföljande pump går för sakta, dvs rätt storlek men "fel" kraftutag.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

HannuRöj  
#832615
maltex skrev:Tror att problemet är att medföljande pump går för sakta, dvs rätt storlek men "fel" kraftutag.

😀 Det tror jag också.
Om man försöker kompensera sakta flödet och röra spaket för mycket, fungerar ramperna inte så som de skulle. Därför kranrörelsern är ryckliga.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832662
Bert1 skrev:Men en sån universal växellåda ser ju inte så himla dyr om man kollar olsson el weimer och det borde väl gå och få ihop istället för du skall behöva köpa allt nytt

Det är inte dagsaktuellt i vilket fall så ska kolla runt lite innan jag gör så mycket.
Anna. Tanke är ju att man kan sälja pumpen jag har, men som sagt...

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832665
Ådii skrev:Vad har du för pump nu? Och hur mycket varv klarar den att köras på? Tänkte om du kör den på 540E istället så den får 650rpm istället får 540 så får du ju snabbare kran. Är inte alltid heller det blir bra att sätta större pump om du inte kan ställa om kranen, så blir den istället så du kan döda flugor med den men 0 precision.

Samma är det även om ventilbordet inte är anpassat för högre flöde så blir inte alla funktioner snabbare fastän du ger hur mycket olja som helst dit.

Snabbheten är en bonus känner jag i detta fallet. Hade vart trevligare att få ner varvet isf. 680varv har jag på uttaget på 540E med 2000rpm på motorn.
Som jag kollade med FTG så blir principen att jag har ett 1000varv på uttaget med denna pumpen ist för 540 på min nuvarande på samma varv på motorn. Blir ju trevligare varv och lägre soppaförbrukning.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832666
maltex skrev:Tror att problemet är att medföljande pump går för sakta, dvs rätt storlek men "fel" kraftutag.

Jo, pumpen som följde med är för 1000varv, men har bara 540 och 540E på min traktor.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832667 Så här ser pumpen ut.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Ådii  
#832668 Okej, försökte få klarhet i hur du kör nu i tidigare inlägg men nu förstår jag bättre. Ja då gör du ju va du kan redan med den utrustning du har.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832672
Ådii skrev:Okej, försökte få klarhet i hur du kör nu i tidigare inlägg men nu förstår jag bättre. Ja då gör du ju va du kan redan med den utrustning du har.

Lugnt. Är pumpen som följde med vagnen. Funkar som sagt så ingen ko på isen, märker dock att driften vill inte riktigt lika fort som en annan är van vid att åka 😇

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#839576 Funderar lite på detta fortfarande efter att ha kört vagnen lite. Utskjutet och stödbenen är kräver nog rätt mycket flöde, likaså om man kör flertalet funktioner samtidigt. Vilken växellåda passar på min 6200 och pumpen jag har utan att behöva bygga om så mycket? Eller vilken pump med "dubbla" flödet passar?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

alias  
#839578
MalZon skrev:Funderar lite på detta fortfarande efter att ha kört vagnen lite. Utskjutet och stödbenen är kräver nog rätt mycket flöde, likaså om man kör flertalet funktioner samtidigt. Vilken växellåda passar på min 6200 och pumpen jag har utan att behöva bygga om så mycket? Eller vilken pump med "dubbla" flödet passar?


Kan inte hjälpa dig med detaljerna, men har du 540/1000 RPM eller 540/540E(750) RPM som val på traktorns PTO?

Det vilket varvtalsalternativ som du kan och vill köra på bör påverka val av växellåda och pumpstorlek.

Bara mina fem ören...

Edit: Såg nu att du tidigare skrivit att traktorn har 540/540E som PTO-alternativ och befintlig pump är anpassad för 1000 RPM.

Förutsätter att du kört pumpen på 540E?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

maltex  
#839581 Ska det inte saka vid körning av flera funktioner är det nog bara att skaffa/bygga om till LS. Annars borde kranen funka bra att köra på runt 60l/min med rundpumpning om du inte vill överströmma för mycket flöde till ingen nytta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).