fre 13 maj 2022, 13:01#758005
Det är alltid E-modulen som ska bytas ut när det är något klödd. Om det inte är glappkontakt i Hirschmannkontakten. Och om det hjälper att gå ut och rycka i kontakten så kan man förledas att tro att det var glappkontakt där. Medans det ofta hjälper bättre att rycka i själva de helgjutna "gummikylflänsarna" eller vad det nu är, ibland är det där inne glappkontakten finns. Men det hjälper i princip alltid att helt enkelt köpa en ny E-modul. Kostar bara sådär 6000-8000 kr.
Felsökningen går till som så att man tar en annan fungerande E-modul och låter den byta plats med den på den strulande ventilen.
Jag tycker spakarna är bra. 1000 gånger bättre än den lastarspak som Valtra utrustat den skramlande plastlådan till armstöd med, jag är inne på min tredje spak nu. Och det är också pvg32. Men Valtra har satt ventilpaketet under hytten, så jag har ännu inte tagit mig för att byta E-moduler där, trots minst 2-3 som spökar. Man får vara glad för de som sitter ute på kranen i lagom arbetshöjd.
Ekonomiskt är det nog försvarbart att byta ut både spakar och ventilpaket till något annat. Det betalar sig i insparade E-moduler.
Ett nytt ventilpaket av annat fabrikat 3,5 E-moduler.
Nya spakar av annat fabrikat 2,5 E-moduler.
Är det någon som får för sig att byta ut sitt pvg32 ventilpaket, så köper jag gärna de återstående fungerande E-modulerna.
Är det någon som vet var man kan köpa biligare E-moduler, än att köpa nya i hydraulbutiken?
Och är det någon som vet om det är möjligt att själv renovera sina E-moduler? I så fall har jag en hel hög...
(Det var på grund av de två sista frågorna jag surfade in här, för att se om jag hittade några tips.)
Hälsningar
Jonas