Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265435 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486556 Rörelsemönstret hänger lite på de med men kanske på hur lång kolv man fått dit och höjdskillnaden mellan bom o kolvinfästning.
Lyftkraften blir väl sämre när kolvens infästning på bommen blir lägre än bommens infästning i kranstubben

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#488054 God fortsättning, alla i tråden!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489009 Då er det slut med vedkörningen i 2017.
Kanon fint väder i dag, med -2 grader och 2cm snö, dock inte mycket tjäla.
Har endast hinnat med 5 lass, och klyvd ca 30m3 vedsäcker, så ligger langt efter förra året/sesong, men åtminstone har jag en hel del björketräd som ligger redo i skogen, som bara er att köra hem.

Drift på vagnen er helt nödvendig numera, och den er rejält stärk tycker jag.
Verkar dock inte som gör nåt att man inte kan ha kedjor på vagnen, då jag inte tror vagnen klarer spinna loss med fullt lass hur som helst, kedjor eller inte.
Går tyvärr inte ta nån actionbild, men kör upp branta backar med fullt lass som det inte fanns sjans på tidligare.
Faktisk håll jag på att döda motoren i dag på väg upp brantaste backen, fast jag körte på L2/snabb II (då denna växel lirar i hop med drivningen när jag kör 540E PTO på hydraulikpumpen til vagnen) på min Valmet 6400, så dabbade varvet från ca 1500rpm i botten til ca1000rpm när jag klev över toppen av en 30m lång backe. :surp:

Kollade lite snabbt på drivningen vid parkering i dag, och ser att det er Parker prylar til drivningen.
Båda körventilen och drivmotorarna er Parker, er det samma Weimer kör med??
Forsökte "googla" datan på Parker motoren, men söken gir mig ingen info. :???:
Nån som vet mer??

Din vagn ser kanonfin ut, Martiniholma. :-bd


Några bilder från i dag.

1514665228_img_20171230_122937.jpg


1514665225_img_20171230_122921.jpg


1514665225_img_20171230_125549.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Mats Nilsson  
#489013 Jag fick min Moheda 121 4wd monterad i fredags. Nu ska vi ut o prova och se om allt fungerar.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#489025 Jag det verkar svårt att hitta någon info om de motorerna med hjälp av de siffrorna.
Weimer använder denna motor: http://www.weimer.se/Shop/Product/Orbit ... 55470W3822 Troligen billigare på flera sätt än Parker. Kommer inte ihåg märket på ventilerna.
Så länge vagnen är tom så tror jag det skall mycket till för att inte komma fram, och i så fall så slirar nog alla 8 hjul på ekipaget. Med lass på så orkar driften inte slira på någorlunda fast underlag. Skillnaden mellan drift eller inte är som natt och dag. Kärran driver sig själv mer eller mindre och går mer dit man vill. Men jag hade ändå inte tackat nej till mer kraft om det fanns som alternativ, tror inte man kan få för mycket. Men än så länge är jag väldigt nöjd med min (förutom ett visst hydraulikproblem...). Tar mig utan problem upp (tom eller lite lass) för samma backe som andra traktorn som vimeken hänger på tvekar lite i, och då är den traktorn både större och tyngre och har förut varit den som alltid tar sig fram.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489115
JohannesG skrev:. Men jag hade ändå inte tackat nej till mer kraft om det fanns som alternativ, tror inte man kan få för mycket.

Sen kraften var högre tidligare år, så misstänker jag att det vore nåt som tatt stryk vel snabbt som gör att dom justert ner kraften lite, så alt ska klara av kräfterna.
Har inte märkt att jag skulle behöva mer kraft så langt. Kört upp alla platser jag provat, och inga fastkörninger. 8)
Ser dessutan på videoer på YT att even vagner med 4wd navdrift(som vel drar 4,5t eller så som max) inte heller orkar spinnar loss med fullt lass på vagnen, så tror faktisk man måste upp i samma kraft som totalvikten på vagnen om drivningen ska klara det, typ 10t eller så.
Typ samma som med grävmaskinen, var drivkraften er ca samma som vikten på maskinen. :???:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#489123 Vad gäller att kraften minskat så är jag inte säker på vad som har avgjort detta, och vissa tillverkare har ju fortfarande runt 3000kp exempelvis Moheda och Hypro. Tror inte det är däcken som är den största orsaken. Kollar man exempelvis på någon gammal blondin med rulldrift tycker jag det ser ut som att däcken är ganska jämt slitna och inte sönderbrutna i mönstret. Och som gnisten83 visat så slits rullarna nästan mer än däcken.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489131 Jag har ingen aning varför, bara noterat att det er så på flera vagner.
Vilka motorer sitter det på Moheda och Hypro då???
Och vilket tryck??

Med kraner er det oftast motsatt, t.eks har Kesla/patu tillverkat 304t kranen sen år 2003 eller så, men år 2014 blev lyftkraften uppjustert rejält, så den blev nästan lika stärk som den "gamla" 305t modellen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489135 Snabbt svar för moheda så är trycket 200bar

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#489140 Enligt vad jag kan läsa ut av reservdelsbladet på Mohedas hemsida så är det 500cc motorer på M121/4WD. Kollar man på M151/4WD så har de 630cc alternativt 800cc motorer, så där finns garanterat mycket mer kraft. Kommer jag ihåg rätt så hade Hypro bara 180´bar eller däromkring. Men i stället större motorer, kommer inte ihåg hur stora, men troligen som Moheda M151/4WD. Nu är ju dessa vagnar större än 12 ton, och tänkt att använda med en traktor eller ett hydraulsystem som klarar att ge mer flöde, men de är ju fortfarande rulldrift.

200bar och 500cc, redan där blir det ju starkare än weimer, och så en något eller mycket mindre rulle än Weimer beroende på däckdimension bidrar ju även det.

Kesla har något mindre rulle än Moheda, men ett lägre tryck och okänt deplacement, så svårt att säga säkert. Har du ingen reservdelskatalog att kolla detta i? Hittar inget på Keslas hemsida.

Mått på några olika rullar, mätt på Elmia i år:

Weimer We-12:an, Däck 500/50-17: 29cm
Weimer We-12:an, Däck 500/45-22,5: 24cm
Kesla 122HD: 22cm
Moheda M121/4WD: 23cm

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489147 Joda, jag har alla manualer, men det står inget om storleken på drivmotoren i parts katalogen.
Det enda man kan lesa av brukerhandboken er 1,8t drivkraft vid 175bar, för både 10t och 12t vagnen.

Såg jag med att mowi och moheda har 400cc motor på sina 10tonnare och 500cc på 12tonnaren.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#489160 Kolla i denna videoen från ca 1:45 min inn i filmen.
Detta er en Kesla 122 med 4wd navdrift, och ska ju ha en rejäl dragkraft, men som syns så har den inte sjans att spinna loss hjulen när det tar stopp med traktoren.
Tack vara att han knuffar fram och tilbaka med vagnsvängen lyckas han precis knuffa sig vidare.
Nu var det riktig nog et rejält lass och en liten(lett) traktor til denna stora vagnen, men even 4-5t drivkraft verkar vara för klent i vissa fall, even om han kom sig vidare i just detta fallet.


Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#489171 Lite ot men man kan undra om totalekonomin blir blir bättre av att krångla med en liten traktor med stor vagn, till synes ofta i öst, där en skotare skulle ta sig fram på ett helt annat vis. Inköpskostnaden är visserligen lägre men livslängden kanske 1/5 och lägre produktivitet.... Finns otaliga filmer likt ovan på yt

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#489172 Jag får känslan av att dom kör professionellt med dessa ekipage

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

svampbob  
#489178 Det måste väl vara så att kesla och Valtra har bättre säljare än skogsmaskins tillverkarna.
Som jag har förstått det så finns det i princip ingen privatägd skog i de gamla öststaterna utan det är stat eller kommuner som äger och sköter skogarna.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).