Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265483 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

olli  
#416111 Har lite funderingar. Jag kör med 10 tons Patruuna med rulldrift, kran Patruuna 866 och Weimer winsch. Traktorn Valtra A72 ger max 52 l/min. Vagnen är i dagsläget kopplad till traktorns hydraulik, vilket räcker i de flesta fall. Jag tänkte montera Weimers PTO drivna system enl följande: Växellåda 25 kw gjutjärnspump 45 cc och tank 45 l (svårt att få plats med större) Detta system ger då ett flöde på 90 l/min vid 540 PTO, vilket är något mer än de 80 l/min som jag behöver. Jag vill dock ligga i ovankant för att få ned motorvarvet. (År inte ofta man behöver köra med nära 2000 r/min i skogen) Tror ni att detta koncept kommer att fungera utan att behöva koppla i och ur PTO hela tiden, (är ju lite besvärligare på A72 då detta måste ske manuellt med spakar). Avser ju inte att köra kontinuerligt med vare sig rulldrift eller kran, utan pumpen snurrar ju obelastad större delen av tiden vid förflyttningar i skogen. Tänker då närmast på eventuella problem med oönskad värmeutveckling, och eller andra problem som jag inte har kommit på ännu.

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416116 Hur stämmer hastigheten på vagnSdriften nu? Den blir mkt snabbare sen.
Blir de de höga flödet länge så blir oljan varm, var de inte tankvolym samma som flödet som är riktmärke?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

olli  
#416117 Nu får jag köra mer än 2000 varv för att komma upp i 3till 3,5 km/tim. Min tanke är att få ned varvtalet till kanske 1500 varv vid terrängkörning. Enl de uppgifter Junkkari/Patruuna lämnar ger 80 l/min ca 5 km/tim. Till de hastigheterna tror jag inte det är svårt att hitta lämplig växel. Jag håller med ang tankstorleken, borde försöka krångla dit 75 liter istället.
Vad tror du om relativt kontinuerlig drift på PTO pumpen. Kan det orsaka problem för traktorn eller PTO hydraulsystemet? Som jag nämnde förut går ju pumpen obelastad större delen av tiden.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#416119 Som jag har förstått så rekommenderas minst lika stor olje volym som pump kapacitet. Och det för att minimera risken för luftbubblor i oljan. Jag valde till oljekylare på min vagn för att slippa för hög temperatur på oljan. för vist måste det bli friktions värmen när pumpen går hela tiden.

Sent from my RunboF1 using skogsforum forum mobile app

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416168 Visst blir det värme men inte så mycket som när det är belastning på de med.
Jag har en frontpump ansluten direkt på motorn på 54cc och en tank på 120 liter och oljekylare som behövs på sommaren när jag kör med kranen

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#416183 Oj, 80l/min. :surp:
Keslan jag just beställd har endast ca 70l/min (36cc pump) vid 540pto, och det skulle hålla fint med ca 50l/min til kranen (304t) och drivningen enligt Kesla`s ÅF.
Kranen er vel rekommanderat 40-70l/min, och drivningen vet jag inte, men ÅF mente att det var trycket som var viktig i samband med drivningen och inte flöde.
Dock tyckte even jag att 70l/min var lite (even om man kommer köra på 540E pto), för att få ut 50-60l/min på låga varv, så bad dom hitta en pump som er snappet större. 8)

Vet inte hur terrängen ser ut hos dig, men jag behöver inte drift på vagnen konstant, utan snarere bara maks nån minut, varje dag, och andra dager inte als.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416190 Ja trycket bestämmer drivkraften och flödet hastigheten

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Ängagärdet  
#416200 Ni lär väl snart märka att det går åt mer kraft än man räknat med till driften. Jag började på 1000varvet, orkede inte, sen 540 ekonomi, orkede inte så nu kör jag på vanliga 540, dock ligger jag bara på ca 1400 varv.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#416201
gnisten83 skrev:Ja trycket bestämmer drivkraften och flödet hastigheten

Jo givetvis er så, men Kesla ÅF verkar ha uppfattning om att 50-60l/min räckte fint til lagom hastighet av drivningen.
Han hadde mer bekymmer om trycket var i minsta laget om t.eks ville köra med traktorens hydraulik.
Tror denna Pto pumpen gir 220bar om jag minns rett.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#416207
Ängagärdet skrev:Ni lär väl snart märka att det går åt mer kraft än man räknat med till driften. Jag började på 1000varvet, orkede inte, sen 540 ekonomi, orkede inte så nu kör jag på vanliga 540, dock ligger jag bara på ca 1400 varv.

Ok.
Vilken traktor kör du med??
" bara" 1400rpm. :surp:
Jag hadde inte tänkt mer enn maks 1200rpm vid krankörning, något mer vid vanlig körning.
Jag har et Igland aggregat som jag kör med en gammal 40hk Deutz, och det går utan något större bekymmer, visst får den ta i lite nu och då, men aldrig i närheten av att ta stopp.
Varvar på ca 1500rpm på motor, då den endast har 540pto.
Aggregatet 85L/min och 220bar.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416214 De behövs över 200bar för de ska bli nåt vidare tryck i driften och de har inte 10år gamla traktorer

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

olli  
#416219 Visst stegmaster och gnisten. det är därför jag sneglar på en gjutjärnspump, som förmår ge ett högre tryck än en aluminiumdito. Det är ju inte maxflödet som är intressant, utan ett lägre motorvarv vid normal användning, och ändå ha en pump som förmår ge ett högre tryck de få gånger jag använder rulldriften. Samtidigt vill jag ha ett högt flöde för att kunna köra kranen med ett motorvarv på ca 1100 varv.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#416222 Just, tror egentlig vi er enige alla här nu, vi bara snakker lite forbi varandra. :grin: :-BD

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Ängagärdet  
#416228 NH tl90A kör jag med.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#416237
Ängagärdet skrev:NH tl90A kör jag med.

Hmmm, ja den bordet ju klara detta fint kan man tycka, men tror dig självklart då du har testat. :surp:
Fast jag har 15hk och 50nm mer att leka med, så er frågan vilken skillnad det skulle göra. :???:
Ja då blir det ennu en spännande moment att kolla, när vagnen ankommer nån gång. 8)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).