Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 247892 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#250553 Fått uppen än elle ? :grin:

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Amatörhuggare 62  
#250592
m_DSC00007.jpg
m_DSC00009.jpg
Tack för komplimangerna, Jo det gick bra, bara att häkta i Snoken.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Blivande snickare  
#250598 Såna situationer lär en verkligen uppskatta möjligheten kunna hoppa in i nästa maskin! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ananders  
#250622
Blivande snickare skrev:Såna situationer lär en verkligen uppskatta möjligheten kunna hoppa in i nästa maskin! :smile:


Eller att ha hälpsamma grannar.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ananders  
#250623
Blivande snickare skrev:Såna situationer lär en verkligen uppskatta möjligheten kunna hoppa in i nästa maskin! :smile:


Eller att ha hälpsamma grannar.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Blivande snickare  
#250630
ananders skrev:
Blivande snickare skrev:Såna situationer lär en verkligen uppskatta möjligheten kunna hoppa in i nästa maskin! :smile:


Eller att ha hälpsamma grannar.

Det åxå :-bd



Men helst båda B-)



Så att grannen kan komma å hjälpa när man har båda maskinerna nerkörda ;)

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250781 Inte så mycket till tips kanske men förbättrade min huggarvagn nåt otroligt i förra veckan genom att skaffa en ny grip. Har en gammal vagn med Lima kran utan varken vagnstyrning eller stödben. Orginalgripen på kran var grotesk, storlek 0,20 med stor hydraul kolv= tung och slö! vagnen var vinglig utan ens ha virke i gripen!

Skaffade nu då istället en Möre grip 0,14 (endast 52kg tung). Mindre kolv m.m. och helt plötsligt går det och jämnslå virket mot backen. Den nya gripen stänger ungefär 3ggr så snabbt mot den gamla och dessutom kan man plocka enstaka massabitar utan att de hänger sig på snedden och vill glida ur.

Är ett riktigt nöje och reda ut vindfällorna nu! :)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#252320
Domppi skrev:
stektlök skrev:På min valmet får jag varva rejält när jaghöjjer längst upp för att lossa spärren.... inte bra alltså.
Kan man kanske byta några enkla å billiga delar för att åtgärda problemet ?

/steklök

Det är bara att spänna stagen till hitchen,brukar vara att lossa staget i ena änden och skruva in lite.
Här en bild på vår 605:a här är det bara att lossa sprinten nere till höger ibild och skruva in lite.
Alltså nere till höger på bilden om den står rätt,ja vet inte hur man roterar den rätt.


Tjena dompi !

Nu är det fixat men det var inte så lätt att skruva in.... började vrida på den lite och sedan gick den av. Med hjälp av en granne fick jag loss den iaf och smörjde upp gängerna och satte tillbaks den. Skruvade in lite extra och vips så var problemet borta :)

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

loppan  
#252325
Amatörhuggare 62 skrev:
m_DSC00007.jpg
m_DSC00009.jpg
Tack för komplimangerna, Jo det gick bra, bara att häkta i Snoken.

Jasså du har en snok ochså.
Hur funkar den för självverksamhet.....bilder kanske :geek:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Domppi  
#252335
stektlök skrev:
Domppi skrev:
stektlök skrev:På min valmet får jag varva rejält när jaghöjjer längst upp för att lossa spärren.... inte bra alltså.
Kan man kanske byta några enkla å billiga delar för att åtgärda problemet ?

/steklök

Det är bara att spänna stagen till hitchen,brukar vara att lossa staget i ena änden och skruva in lite.
Här en bild på vår 605:a här är det bara att lossa sprinten nere till höger ibild och skruva in lite.
Alltså nere till höger på bilden om den står rätt,ja vet inte hur man roterar den rätt.


Tjena dompi !

Nu är det fixat men det var inte så lätt att skruva in.... började vrida på den lite och sedan gick den av. Med hjälp av en granne fick jag loss den iaf och smörjde upp gängerna och satte tillbaks den. Skruvade in lite extra och vips så var problemet borta :)


Bra att du fixade problemet!

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

idolf  
#259655 Detta har väl inte riktigt med körning att göra men det förenklar/snabbar upp det lite.
Har haft en gummistropp som låst fast spaken så att det går att köra kranen.
Tyckte det var lite fippligt, så jag gjorde ett prov på en "upphakning" inte värdelns snyggaste men billig och fungerar klockrent, lätt att haka i även om man sitter bakvänd.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#259669 De e bra idolf. Jag fipplar med gummistroppen än så länge :)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259675 Ni som har twin Trac på era traktorer, backar ni genom gallringen när ni lastar eller kör ni framåt o vrider nacken av er??

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#259856 Jag kör mycket efter manuellhuggare, som hugger ved eller liknande.

Så då får man väldigt ofta mycket virke i vägen och ris.

Brukar då backa in och plocka rent vägen och flyttar virket åt sidorna och kör ner riset.
Sen när jag kommer längst in i vägen, börjar jag lasta.

Många gånger är det dessutom där det är som surast. :grin:
Sen kör jag framåt, dvs sitter baklänges och kör ut.

Brukar gå väldigt bra faktiskt.

Ibland när man kör ut mindre skördaravverkade objekt så har man sån lyx att man bara kan köra slingan runt och lasta och köra ut när man har lass, helt enkelt.

Blir ett par lass i timmen efter en skördare, helt annan kapacitet. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259866 Vad tycker nacken om de?
Min gillar de inte

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).