Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 247886 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248074
donky-kong skrev:
ananders skrev:Du är inte lite klurig du. Snyggt jobbat. Det är helt riktigt att hitchlåset ska hålla. När du har något kopplat i hitchen ska de lyftstagen vara avlastade och hitchen hänga i låset, annars töjs stagen ut och tillslut kan du inte lösa ut låset när du ska koppla av vagnen.


Ja, visst ska man avlasta armarna? Far och jag gör alltid det. Men enl. storbonden i trakten är vi de enda i hela Västsverige som fortfarande gör det :P


Jag avlastar numera. Lärde mig den hårda vägen efter några fulla lass på vagnen. Fick lossa hitchen m domkraft....

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#248090 På min valmet får jag varva rejält när jaghöjjer längst upp för att lossa spärren.... inte bra alltså.
Kan man kanske byta några enkla å billiga delar för att åtgärda problemet ?

/steklök

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#248095 Självklart släpper man ner hydraulen så hitchen hänger i spärren...........Sunt bondförnuft!!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Domppi  
#248096
stektlök skrev:På min valmet får jag varva rejält när jaghöjjer längst upp för att lossa spärren.... inte bra alltså.
Kan man kanske byta några enkla å billiga delar för att åtgärda problemet ?

/steklök

Det är bara att spänna stagen till hitchen,brukar vara att lossa staget i ena änden och skruva in lite.
Här en bild på vår 605:a här är det bara att lossa sprinten nere till höger ibild och skruva in lite.
Alltså nere till höger på bilden om den står rätt,ja vet inte hur man roterar den rätt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#248098 Tack domppi. Ska kolla upp detta !

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Amatörhuggare 62  
#248553
Foto0172.jpg
Foto0139.jpg
Så här ska man inte göra

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248599
stektlök skrev:På min valmet får jag varva rejält när jaghöjjer längst upp för att lossa spärren.... inte bra alltså.
Kan man kanske byta några enkla å billiga delar för att åtgärda problemet ?

/steklök

Justera enligt tipset om det behövs, annars kan man dra lite i dragkraftregleringsspaken
så kan det räcka.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Amatörhuggare 62  
#248624 Justera stagen till hisskroken, bara så mycket att det löser ut. Man kan spräcka lyften om stagen är feljusterade. Efter att vagn är monterad släpper man alltid lite på lyften. För att minska belastning på lyft. Vet en som tänkte det ska gå att göra loss. Spräckte hela lyften, men det var på en Same.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#248744 Ok Tack för tipsen men just nu blire inget skruvande för det är 17 minus å ja har ingen värme i maskinhallen. (och så ä de natt också)

Det blir att justera lite i taget då alltså och testa till det går utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

loppan  
#248757 Orkar inte läsa allt som sagts men en klassiker är att man kör lite för fort med tom kärra och helt enkelt studsar omkull den när man kört över ett hinder.
Tomma kärror bör köras långsammare än fulla.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#250263 Till dompi, slurfi å amatörhuggarn å alla andra.

Nu har jag justerat lite och det var tyvärr så svårt att det ena gick av när jag vred. Men det är lagat å uppsmörjat (får nog lossa den andra också och smörja). Ska koppla på vagnen och sedan testa så det blir precis så jag kan släppa spärren så vi inte töjjer materialet onödigt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Amatörhuggare 62  
#250346
m_DSC00005.jpg
Ett tips, kolla bärigheten där ni ska köra.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Blivande snickare  
#250355 Ojdå, bara att gratulera! :wink:
Hur fick du upp den? 8)
Senast redigerad av Blivande snickare sön 15 dec 2013, 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250356 Bättre dragkraft med mönster på däcken ;)
Hur kom du loss?

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ananders  
#250358
Amatörhuggare 62 skrev:
m_DSC00005.jpg
Ett tips, kolla bärigheten där ni ska köra.


Han kallar sig inte för "Amatörhuggare" för inte :wink: .

Nåväl det slutade väl lyckligt hoppas jag?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).