sön 08 jun 2014, 08:34#282764
Tackar som frågar.
Ekipaget består av Valtra A72 skogsutrustad med Skogsdäck 18,4*34 och 14,9*24, det ger en frigångshöjd under hitchen på ca 48 cm, bukplåtar, bakrutekil och vändplatta till stolen. Dessutom har jag modifierat fram-backspaken och stolsinfästningen för att komma runt på ett anständigt sätt. Funkar utmärkt, och jag har inga problem att komma runt.
(Lagom tjock gubbe 176cm och 85 kg.) Vagnen är en driven Patruuna 10 ton,kopplad till traktorns hydraulik, med en Patruuna 866 kran och radiostyrd Weimerwinch.
Eftersom jag kör drivningen med traktorhydraulik, stannar toppfarten vid ca 3km/tim med 53 minutliter. Jag har relativt bra terräng i vår skog, så jag utnyttjar vagndrivningen som hjälpdrift vid svåra situationer. Utan vagndrift är alternativet ofta att lasta av halva lasset, och djävlas med traktorn som slirar och gör situationen än värre. Med vagndrift bara att tuffa vidare utan större ansträngning.
Har funkat kanonbra för mig hittills.
Förut har jag kört med patruunas 751 kran (5,1 m) som har funkat bra, men jag uppskattar 866 kranens större räckvidd (6,6 m), och större kraft både på lyft och sväng.
Enda felet jag haft på kranen är ett knäckt stödben. Kan dock inte klandra kranen för detta, då jag glömde benet nere vid passage över berghäll med skapligt lass på. Svarar bra kan jag lova.
Har nu sökt inträde i VVS klubben, (våga vägra stödben), men har ännu inte fått svar om jag är kvalificerad eller inte. Vagnen är tillräcligt stadig och robust för lastning utan stödben, centrum ramen
är 200*200*10 mm, och vagnsvikten utan kran är ca 2,2 ton, med kran dryga 3 ton.
Slutsats: Hittills är jag väldigt nöjd med ekipaget, som täcker mina behov med råge.