Skogsvagn (Huggarvagnar)

MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

673 inlägg 304519 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

olli  
#282569 Jag tror oxå att det är liten risk att få baklass om man inte latstar 5,50 grantimmer fullt med rotänden bakåt. Det är ju inte så vanligt att man bara har såna stockar, utan oftast finns ju även kortare längder om man måste "balansera" lasset. Som vanligt är det ju bra att köra lite med huvet oxå.

FTG
Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

OlaE  
#282583
gnisten83 skrev:Att ställa kranen upp över ett fullt lass är väl ingen bra ide längs vägar eller har ni inga luftledningar kvar i området ;)



Faktum är att, nej, man har nog grävt ner de flesta efter Gudrun och Per.

De andra som står kvar, är så höga så vi når inte ens upp till nedersta ledningen med kranen rakt upp i luften med fullt utskjut. :lol:

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282585 Grattis, de enda som försvann här var Telia som sa tack o adjö o tog sina stolpar o stack .
Här i byn är de bara vår fiber som grävts ner

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

olli  
#282587 Nu går den här tråden endera mot himlen eller åt helvete. :lol:

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

Karlsson_98  
#282623 jonathanA - Inget dåligt ekipage du har nu! ;)
Blir ju lite smått avundsjuk :)

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

olli  
#282629 Tack Karlsson_98.
Jag tror att både Jonathan A och jag är rätt nöjda med våra respektive ekipage i nuvarande utformning.

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

Mannfolk  
#282749 Olli har patruuna gått felfritt för dig ? :grin:

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

olli  
#282764 Tackar som frågar.
Ekipaget består av Valtra A72 skogsutrustad med Skogsdäck 18,4*34 och 14,9*24, det ger en frigångshöjd under hitchen på ca 48 cm, bukplåtar, bakrutekil och vändplatta till stolen. Dessutom har jag modifierat fram-backspaken och stolsinfästningen för att komma runt på ett anständigt sätt. Funkar utmärkt, och jag har inga problem att komma runt.
(Lagom tjock gubbe 176cm och 85 kg.) Vagnen är en driven Patruuna 10 ton,kopplad till traktorns hydraulik, med en Patruuna 866 kran och radiostyrd Weimerwinch.
Eftersom jag kör drivningen med traktorhydraulik, stannar toppfarten vid ca 3km/tim med 53 minutliter. Jag har relativt bra terräng i vår skog, så jag utnyttjar vagndrivningen som hjälpdrift vid svåra situationer. Utan vagndrift är alternativet ofta att lasta av halva lasset, och djävlas med traktorn som slirar och gör situationen än värre. Med vagndrift bara att tuffa vidare utan större ansträngning.
Har funkat kanonbra för mig hittills.
Förut har jag kört med patruunas 751 kran (5,1 m) som har funkat bra, men jag uppskattar 866 kranens större räckvidd (6,6 m), och större kraft både på lyft och sväng.
Enda felet jag haft på kranen är ett knäckt stödben. Kan dock inte klandra kranen för detta, då jag glömde benet nere vid passage över berghäll med skapligt lass på. Svarar bra kan jag lova.
Har nu sökt inträde i VVS klubben, (våga vägra stödben), men har ännu inte fått svar om jag är kvalificerad eller inte. Vagnen är tillräcligt stadig och robust för lastning utan stödben, centrum ramen
är 200*200*10 mm, och vagnsvikten utan kran är ca 2,2 ton, med kran dryga 3 ton.
Slutsats: Hittills är jag väldigt nöjd med ekipaget, som täcker mina behov med råge. :grin:

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

Mannfolk  
#282765 De låter ju utmärkt :)

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

OlaE  
#282778 Jag vet inte vem som är ordförande i Våga Vägra Stödbens-klubben, så det kan vara svårt med att bevilja medlemsskap. :lol:

Personligen är jag automatiskt medlem eftersom jag inte har några stödben. :grin:

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282781 Och jag är nog diskvalificerad när jag inte har kranen på vagnen ;)

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

hayabusa 08  
#282859 Tja, du har väl inte stödben på traktorn så då måste du väl kvala in ? :P

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

Robertberg  
#282924 Den med störst kran på vagn utan stödben borde väl vara den som svingar ordförandeklubban, alltså OlaE just nu? :)

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

olli  
#282926 Eller också den med minst kran på störst vagn, med tanke på minskad tipprisk :D

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282928 Når inte upp till OlaEs kranvikt, min väger bara 950kg +200kg grip o rotator

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).