Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 356315 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#260292 dehära var smart, gäller förstås att inte krossa bakrutan vid ett lyft.
viewtopic.php?f=9&t=15535&st=0&sk=t&sd=a&start=195#p247274

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Amatörhuggare 62  
#260460 På sidan 15 i denna tråd talas det om fotsteg. här är bild på min lösning. Då pappa var med i en tröskeverksförening för länge sedan har jag haft tillgång på dessa remmar. Förut på 605 an och nu på 6300 an

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Skogstinsen  
#260529 Även kallad balata rem. :-)

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#260530 sedär, den var inte så dum den heller, påminner om Ned´s model med en brandslang.
fast sträckduken du har var en smart ide . Kom på nu, att vi har brandslangar liggandes hemma så med sträckduk på så blir det nog bekvämt. har du bultat det genom remmen?
orginalsteget är nu monterat, min far har svetsat det.
tog en tur idag och fick plocka resterna av en gallring, mest hemveden som blivit lämnad och mkt av det var trinn. Det är besvärligt att köra trinn, kan ju inte backa när det kommit på vagnen. De tar i backen och bryts av.
20140125_0492L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Bax  
#260553 Trinn?

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#260561 hi hi roligt att få lära ut något..

trinn är undertryckta granar som vi använder när vi gör gärdesgårdar.
"trinn, stör o trå"
gran-trinn, ene-störar och ståltråd.


viewtopic.php?f=25&t=9716&st=0&sk=t&sd=a&start=105#p236089




http://allmogeliv.wordpress.com/2011/05 ... gardsgard/
Senast redigerad av molnia sön 26 jan 2014, 00:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Bax  
#260566 Jahaja, det roligt att lära sig nåt också.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

alias  
#260596
molnia skrev:hi hi roligt att få lära ut något..

trinn är undertryckta granar som vi använder när vi gör gärdesgårdar.
"trinn, stör o trå"
gran-trinn, ene-störar och ståltråd.


viewtopic.php?f=25&t=9716&st=0&sk=t&sd=a&start=105#p236089




http://allmogeliv.wordpress.com/2011/05 ... gardsgard/


Till en gärdesgård ska man väl använda värmda granerötter eller granekvistar istället för ståltråd?

Det är i alla fall vad de gamle härikring nyttjat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#260634 jo även häromkring användes det förr, men när jag ser på de halvmultna gärdesgårdarna här omkring så är det ståltråd även där.. verkar som om även förrförra generationen hade gått över till ståltråd.
har hört någon säga att "vill du gärdesgården ska stå i 10-15 år så använd grangrenar, vill du gärdesgården ska stå i 25-30 år, använd ståltråd".

Om man har lagt sten i botten så att de nedersta trinnen kommer upp lite från backen så håller virket länge. De som oftast gör att en gärdesgård går omkull är när ståltråden rostar av. Därav ska man gärna ha grov tråd. Vi dubbelviker även ståltråden så att det sitter "2 varv" på varje knutpunkt.
zoomade in på en bild jag hade för att visa vad jag menar.
110726_0408LL.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#260669 Grangrenar är för hembygdsnostalgiker.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

ned  
#260714
molnia skrev:sedär, den var inte så dum den heller, påminner om Ned´s model med en brandslang.
fast sträckduken du har var en smart ide . Kom på nu, att vi har brandslangar liggandes hemma så med sträckduk på så blir det nog bekvämt. har du bultat det genom remmen?
orginalsteget är nu monterat, min far har svetsat det.
tog en tur idag och fick plocka resterna av en gallring, mest hemveden som blivit lämnad och mkt av det var trinn. Det är besvärligt att köra trinn, kan ju inte backa när det kommit på vagnen. De tar i backen och bryts av.
20140125_0492L.jpg


Här kommer en bild på fotsteg med brandslang till en Valtra 6300

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

cinom  
#262865 Här kommer bilder på vårt Fotstöd, har funkat kanon i 25år!

Stabilt i sidled när man kliver in samt rör sig i längdsled när man kör emot något! :wink:

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Brickan  
#262877
totte skrev:Grangrenar är för hembygdsnostalgiker.
Det gäller kanhända även för de som orkar bygga en gärdsgård. Har man det intresset förstår jag inte varför man använder ståltråd.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

cinom  
#262882 1988
Det var året som man som liten Parvel fick hoppa in i den några år gamla 505:an för 4mils hjulande till "Terrama" (dåvarande Odal-maskin).

Lycklig som få satt man där på en bilstol på golvet. i förväntan om att få se och åka i den nyköpta 505 GLTX:en hem.
Liten parvel som man var då, så kommer man inte ihåg så mkt mer än så men nog om det så nu till sak.

Minns att ratten byttes ut innan vi hjulade hem med nyköpet.

Sitter en 35cm ratt i traktorn så frågan är vad har ni för ratt i era x05:or eller x55:or??

Varför frågan kommer upp är för att jag lyckats övertala svärfar till å sälja Case.n å fått honom till å köpa en riktigt traktor istället. :wink: (blev en 755:a)

Men den har ju en hiskeligt stor ratt!!
Blir trång vid krankörning.
Tror bestämt att ratt-fällningen är ombyggd på 505:an också då den går att fälla så den tar i pennfacket!
Vilket medför att man kan köra bak stolen till max i bakvänt läge.

Funderar på om det var en tillbehörsratt som monterades när vår 505:a när den köptes eller om det är från t.ex 405. Då jag vet att dessa har 35cm ratt, dock vet jag ej om splines är lika!!

Har ni annat förslag på passande ratt??

Mvh
Christian (ny här i detta trevliga forum)

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#262895
Brickan skrev:
totte skrev:Grangrenar är för hembygdsnostalgiker.
Det gäller kanhända även för de som orkar bygga en gärdsgård. Har man det intresset förstår jag inte varför man använder ståltråd.


Skulle lagt till en ironisk gubbe där förstås, missade det, inte meningen att racka ner på folk som vill bygga gärdsgårdar med grangrenar. Ursäkta om nån tyckte det var småelakt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).