Traktorer och processorer

Värme i hytten på Valtra 6200

11 inlägg 1403 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värme i hytten på Valtra 6200

Pelle-0570  
#820720 Har problem med att få värme i hytten när jag står och kör med kranen (har hydraulpumpen på kraftuttaget) det tar även lång tid när jag ökar varvet vid transport osv
Någon som vet orsak eller åtgärd?
Traktorn är från 2004 och har nyligen vsrit på 1000 timmars service hos Lantmännen.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

Bert1  
#820724 Kan va termostaten.

Avatar Fallback

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

ÅsaNisse  
#820726 Det är ett känt fenomen på dessa traktorer. Har en 6200a från 97 och den har alltid varit sådan. Under 1800 varv orkar inte cirkulationen till taket. Det finns någon som har monterat en extra pump på slangen till taket.

Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

Bert1  
#820729 Har med hört det sägas så men nu har inte jag kört nån 6000 äldre än 2000 och där har det inte varit så iallafall
Har en N101 nu och den är inte heller sån

Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

Pelle-0570  
#820733 Funderar på om det kan hjälpa med en extra pump, Calix har en 12V pump i ett paket som även går när den elektriska motorvärmare är inkopplad, någon som har erfarenhet av en sådan lösning? Hade tänkt mig att även kunna köra den med en brytare via 12V för att öka cirkulationen på låga varv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

Bert1  
#820736 Jag hade börjat med en ny termostat iom du säger den är seg även vid lite redigare arbete
Där finns 2 olika gradantal så ta den högre
När Valtras modellserie började ha en 3a på slutet så sitter där en extra pump under huven precis framför rutan

Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820747 På min 6400 behöver man bara få igång cirkulationen efter längre stillestånd= köra på 1500 var en stund för att få bort luft som samlats i taket, efter detta ger den full värme även på tomgång.. blev även bättre efter byte av kylarlock då dessa kan tappa styrka i fjädern och då inte orkar hålla tryck vad jag förstått..

Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

verumiten  
#820842 Hade liknande problem för 5 år sen. Köpte en termostat från OIE men de hjälpte inte. Sen prata ja med en montör på lantmännen, han rekommendera original termostat. Jag köpte en sån o satte i sen har det funkat perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

Fredi  
#820902 Går motorn på normal temp, annars byt termostat. Kylarlocket eller locket på expansionskärlet kan läcka ut tryck vilket gör att vattnet inte cirkulerar. I varje fall på dessa med expansionskärl så kommer det nytt lock med i 2000h serviceställen. Så detta bör bytas med jämna mellanrum.Även vattenpumpen kan pumpa för dåligt så det inte orkar cirkulera till taket. Ibland händer det cylinderlockspackningen läcker så ingen värme kommer i hytten fastän motorn går ok. Många orsaker som kan inverka på detta att det blir dåligt med värme. Är allt som det ska vara så kommer det varmt i hytten efter ca 15 min på tomgång vid kallstart vid -10 till 15 grader. Så gör det på min i varje fall.

Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

Pelle-0570  
#820922 Ok, verkar som det är bäst ( och billigast) att byta termostaten samt kolla locken till att börja med. Ska skaffa en Valtra orginaltermostat för säkerhets skull samt nytt lock. Sen är det bara att hoppas på det funkar!
Tack för alla tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värme i hytten på Valtra 6200

Pelle-0570  
#823343 Nu har jag fått "finsk bastuvärme" i hytten !!!!
Efter att ha bytt lock på kylaren, det gamla saknade nämligen tryckdelen, så blev värmen bättre men inte så bra som jag hadd hoppars på. Samtidigt upptäckte jag att så fort som motorn började bli varm så släppte den ut varmvatten på kylaren , vilket tydde på att termostaten inte fungerade som den ska. Så en ny termostat införskaffades och när jag jämnförde den gamla och den nya så skijde det ca 5 mm i höjd. Detta innebar att den gamla termostaten inte tätade mot returvattnet från kylaren. Så nu var jag både arbetstemp på motor och värne i hytten! Tack för alla tips och God Jul! 🌲

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).