Traktorer och processorer

John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

8 inlägg 632 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

Vodgev  
#819980 Hej!
Har problem med min JD 1640 och det är frontlastaren som strular. Jag har en spak som höjer och sänker när jag drar bak respektive skjuter fram, och i sidled så tiltas skopan uppåt eller neråt. Det är höjning och sänkning som strular - i kyla. Eller åtminstone har jag bara haft problem vintertid. I fjol var det så mot slutet av vintern och i år har det börjat igen:
Det är helt tvärstopp framåt och bakåt med spaken. testade med 5-56 i själva mekanismen, men ingen skillnad. Eller, till slut fick jag spaken att gå framåt, men utan effekt å lastaren. Funkar bra i sidled. Funkar bra med annan hydraulik, växling och bromsar.

Efter att jag kört en halvtimme (eller för att det blivit riktigt varmt i kupeen eller annat), så börjar det funka, och då är det som om det aldrig varit något problem.

Var kan problemet vara?

Mvh Roger



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

Bert1  
#819990 Låter som wiren el sliden fryser pga fukt

Avatar Fallback

Re: John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

Vodgev  
#819996 Tack för svar!
Var hittar jag wiren och sliden...?
/Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

Bert1  
#820001 Wiren går mellan spak och ventilpaket
Sitter en kopp på var sida om sliden där wiren sitter i ena sidan
Är i dom kopparna det kan samlas fukt/vatten och lika så att det rinner ner ifrån koppen och in i wiren
När det funkar så försök och smörj upp wiren

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820169
1701365496_17081923515afddc09bed32.jpg

Lånad bild, där dom röda pilarna pekar där kan det frysa och bete sig som nämns.
Jag får värma höj/sänk funktionen, alltså den ena av sliderna.
När jag ska köra så startar jag traktorn och så värmer jag försiktigt med elvärmepistol
ungefär där pilarna pekar på den ena av dom två som går till höj/sänk.
Förmodligen har det läckt in vatten litegrann år för år och nu när det gått elva år
så märks symptomen såhär.
Jag ska ta in traktorn i värme och peta isär och försöka blåsa torrt och sedan mata på
med flyktig smörjolja tex 5.56 så resterande fukt jagas ut ur sliden och wirehöljet.
Återkommer när jag gjort det.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820171 Kanske en Moderator kan klippa ihop denna tråd med Frontlastar Tråden ?

Avatar Fallback

Re: John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

Vodgev  
#820259 Hej igen!
Ja, nu funkar det, utan att jag gjort något, men det är väl en tidsfråga innan kombination fukt och frost leder till nya problem, så det är väl bra att försöka förebygga.

Så här ser det ut hos mig (om jag är på rätt ställe...). Den ena ser ju påtagligt mycket smutsigare ut, så det är väl en läcka där någon stans? Skall jag skruva loss där, och vad händer då? Fontän med olja? Som ni förstår - jag har inte riktigt koll på hur detta fungerar, men snart så!

Tack!

/R

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1640 hydraulik/frontlastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820302 Normal försiktighet anbefalles, sänk redskap till marken och se till att inget står/hänger i spänn.
Stanna motorn och bryt strömmen.
Sedan ska det nog gå att mixtra lite här och där, fota gärna under arbetets gång så du kan få ihop det igen.
Återkom gärna med bild och text hur det gick.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).