Traktorer och processorer

Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

18 inlägg 2404 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

Volymmannen  
#806212 Hej
Vi har ärvt en 6550Hi (moheda kran på ett jake fäste) som köpts med en Arbro stroke
( Arbromat styrning)
Nu tänkte jag koppla på Arbron ,men tyvärr har den fått ligga och skräpa utomhus under en pressning, och får inget liv i den alls .
Eftersom jag varken har manual eller erfarenhet så vet jag inte om det är skit bakom spakarna eller bara misskötseln som ställer till det.
Ventilerna tror jag att jag fått liv i ,dom satt fast så jag kunde inte manuellt trycka på dom ,men nu går dom lätt när jag trycker på dom.
Det är egen pump till arbron och när jag har den igång händer inget vilket antagligen beror på att jag inte får fram signaler till spolarna ( ingen grön diod) på någon.
Har även provat trycka på ventilerna men tycker inte det händer något då heller .
Vet inte var jag skall mäta spänning eller hur jag skall komma vidare .
Något förslag ?

Finns det någon manual man kan hitta hur man ställer in Arbromaten .
Förstår inte hur jag ställer in den heller : 🤣



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806223 Jo de var nog inte den optimala förvaringen 😢
Är de länge sen den användes senast?
Tänds styrburken upp annars kommer du ingen stans?
Finns några trådar här om Arbron

Användarvisningsbild

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

Volymmannen  
#806309 Hej.
Nej det kan man inte påstå.
Ja arbromaten tänds och svarar på några tryck ,då det kommer upp tex goal när jag trycker någonstans .
Jag vet inte hur man skall programmera den heller så.
Har kollat runt ,men hittar inget som stämmer med mitt problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806322 Okey, såg igår att reservdelslistan o lite så låg som download på maskinisten men inte manual.
De var länge sen jag hade en med Arbromat som styrsystem, den jag har heter styrsystemet Arbromit o är nåt helt annat men har nog endel kvar i gömmorna
Ska kolla lite

Användarvisningsbild

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

HannuRöj  
#806374 Hej!
Jag har broksanvisningen men den är på finska. Ungefär så här ska aparatet användas.
Koppla strömmen på.
Står Close Grab på skärmen. =Stäng grip.
Arbromat är nu på, det står programversion i första råd, och Goal 1 i nästa råd.
Goal1 och Goal2 betyder förval till virkes längd. I höger spak upp i vänster och upp i mitten. Finns fyra längder i varje knopp. Klicka knoppen återigen så kommer nästa och nästa. Klicka annat förvalknopp, så förvalet stängs av.( kvistningen stannar inte automatiskt.) Klicka återigen, så aktiveras förvalet.

Programmering:
Värdet förändras med höger pekfinger upp eller ner.
Sågknopp är Nästa.

Klicka boda förval samtidigt. Så startar programmerimgsläge.
1. Select delay 1. Väljas tid hur länge stängs gripen förran kvistningen börjar.
2. Select delay 2. Väljas tid hur länge öppnas gripen förran riktningen förändras.
3.Select Min Dia. Diameter när knivarna är helt stängt.
4. Select Dia. Siffra, som förändras upp/ner att visa rätta diameter.

Avatar Fallback

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

ebcjaa  
Användarvisningsbild

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

Johan B  
#821119 Har bekymmer med arbromit och Arbro.
När jag byter mellan en längd till en annan blir tredje stocken ca40cm för lång… ska försöka förtydliga. Kapar timmer ex vis 5meter (längden stämmer) byter till längden 3,1 meter timmer ( längden stämmer) kör ytterligare en timmer 3,1m då stämmer helt plötsligt inte längden när jag mäter med måttband stocken är då ca3.5m😫
Håller jag mig till samma längd i timmer sortiment stock efter stock stämmer det exakt.
Någon som har tipps?

Avatar Fallback

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821123 Är de ett fel som dykt upp nu?
Den har inte bytt längd själv pga de är minimum diameter inlagd för den längden du ville ha?

Användarvisningsbild

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

Johan B  
#821124 Har kört några dagar nu efter att jag lagt in nya timmer längder då skogen är lite grövre. Så ja det har börjat idag eller upptäcktes idag. Jag byter längden med knapp då diameter är för liten

Avatar Fallback

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821126 Står de i displayen att biten är 31 även när blir 35?

Användarvisningsbild

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

Johan B  
#821131 Ja det gör det

Avatar Fallback

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821143 Sen de kom efter du lagt in nya längder borde du nog granska dom väldigt nog.
Jag lagt min diameter på mitt timmer o kubb så en stock som ska bli 52dm ska vara minst 180mm, är den inte det välje Arbromiten en kortare längd automatiskt i den automatiska frammatningen.
Dessutom har jag kapspärr så om stocken är för lång eller kort händer inget när jag trycker kapning första gången utan måste trycka en gång till om jag ändå vill kapa just där

Användarvisningsbild

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

Johan B  
#821224 Vad menas med meddelandet på skärmen?

Avatar Fallback

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821229 Att diametern faller mer än 2cm/m och att du satt 18cm i diameter som minimum för en längd på 550 och att nuvarande diameter är 17,6cm

Användarvisningsbild

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

Johan B  
#821247 Okej var meddelandet att diametern faller med mer än 2cm jag var ute efter. Det andra vet jag😀. Tänkte om det hade med mitt lilla problem att göra. Tack snälla för din hjälp👍🏻

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).