Traktorer och processorer

John deere 2040S hydraulik

29 inlägg 2261 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John deere 2040S hydraulik

TorbjörnLindroos123  
#803481 Hej! Har varit och tittat på en John Deere 2040S från 1985 med sg2 hytten som man är sugen att köpa, nu till frågan. Jag har hört att John Deere's hydraulik är mycket kraftigare och högre tryck än andra traktorer i den årsmodellen och för att få vissa hydraul redskap att funka behövs det alltid lite modifieringar då trycket från traktorn är högt. Har någon testat att ha skogsvagn+kran bakpå en John Deere och klarat sig utan att fixa till eventuella problem som uppstått? :) En bekant till mig som har en 2140 har måsta fixat såna hydraulproblem då slangarna börjat knacka och spela f*n då traktorn matar väldigt mycket olja till skogskran. Tanken är att 2040'n skall dra en Patu 595 med hydraulservo ventilpaket.

Alla svar uppskattas. :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: John deere 2040S hydraulik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803482 John deere har konstanttryck i sitt hydralsystem medan nästan alla andra har rundpumpning.
Detta gör att en viss ombyggnad av ventilpaketet på skogsvagnen MÅSTE göras för att de ska fungera.
Systemtrycket i skogsvagnen bestäms av vagnens ventilpaket inte traktorns

Om grannen inte gjort några ändringar i sitt ventilpaket kan jag förstå att de blir konstigt

Användarvisningsbild

Re: John deere 2040S hydraulik

TorbjörnLindroos123  
#803485 Precis ombyggnation i skogskrans ventilpacket. Hört att det finns nån ''plugg'' i ventipakete på skogskran som man skruvar bort eller har inskruvade beroende på om traktorn har rundpumpning eller konstanttryck. Pluggen stryper väl oljans rundpumpning om jag förstår rätt. Är det så på alla ventilpacket? Lite osäker på vart det sitter på mitt ventilpacket, vart brukar dendär ''pluggen'' sitta? Är någon kunnig på om jag skicka bild på ventilpaketet säga vart ''pluggen'' finns?

med vänliga hälsningar Torbjörn Lindroos

   TS
Avatar Fallback

Re: John deere 2040S hydraulik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803486 Den brukar hamna på retursidan, så bild på de och typskylten på paketet så kan svar kanske finnas

Användarvisningsbild

Re: John deere 2040S hydraulik

TorbjörnLindroos123  
#803487 Precis, ja typskylt i detdär råttboet är svårt att hitta och då jag inte heller just denna vecka är hemma och kan kolla närmare. Jag bifogar lite bilder på ventilpaketet. Det är 2-spaks med hydraulservo och grip/utskjut är el-on/off. Sitter på en Patu 595 kran, hoppas någon kunnig kan säga om det går att göra så det går med en traktor som har konstant tryck...

   TS
Avatar Fallback

Re: John deere 2040S hydraulik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803499 Vilken slanghärva 😱

Användarvisningsbild

Re: John deere 2040S hydraulik

TorbjörnLindroos123  
#803531 Japp, dock har man bara 2 spakar inuti hytten som är lätta att sätta dit istället. Skulle denna inringade sak på bilden jag bifogar styra om man vill ha rundpumpande/konstanttryck på ventilpaketet?

   TS
Avatar Fallback

Re: John deere 2040S hydraulik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803532 Jag kör med elspakar, blir mindre då 😉
Tolkar de du ringat in som huvudtryckbegränsare, för att jag antar den blåa burken till höger om den som ett tryckfilter för inkommande tryck från pumpen.
Står det ett ”P” där?
Den prylen ska du inte börja skruva med om du inte ska börja lamborera med kranens lyftkraft
De är den andra änden av ventilpaketet som är intressant

Användarvisningsbild

Re: John deere 2040S hydraulik

TorbjörnLindroos123  
#803533 Hej tack för svar! Jo absolut skulle riktiga mini spakar sitta fint ;). Filtret sitter efter ventilpaketet på returen. Alltså när oljan kommer ur ventilpaketet går det till filtret som sen går från filtret till traktorns retur. På andra sidan av ventilpaketet kommer traktorns tryck. Bifogar bild på det, så säg till om ni ser något som tyder på att man kan göra så ventilpaketet går att köra med konstanttryck. Bifogar 2 bilder, 1 bild där slangen går till traktorns tryck uttag.

   TS
Avatar Fallback

Re: John deere 2040S hydraulik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803536 Utan en typskylt eller någon som är tvärsäker på modellen så blir de bara spekulation
Rätt ovanligt med gjutet hus för returfilter
Senast redigerad av gnisten83 mån 12 jun 2023, 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: John deere 2040S hydraulik

TorbjörnLindroos123  
#803537 Japp tyvärr får det bli så, typskylten är säkert inbyggd där i råttboet..... Överlag ventilpaket från 90-talet brukade de gå att plugga igen för konstanttryck? Någon som har koll på det?

   TS
Avatar Fallback

Re: John deere 2040S hydraulik

maltex  
#803539 En fundering vad brukar vagnen vara ihopkopplade med nu.

Användarvisningsbild

Re: John deere 2040S hydraulik

HannuRöj  
#803541 Hej! 😀
Tror ventilen är en Walvoil, och sektionerna heter SD8.
Jag har lik på min Patu 655 åm -00. Kolla Ursus i skogen -trådet.
Här på videon syns ventilen.


Står inget om konstanttryck på manualen.

Användarvisningsbild

Re: John deere 2040S hydraulik

TorbjörnLindroos123  
#803544
maltex skrev:En fundering vad brukar vagnen vara ihopkopplade med nu.

Just nu sitter det en Ford 4610 från -85 framför med 2wd, dendär 2an i 2wd skulle kunnat vara en 4a...

   TS
Användarvisningsbild

Re: John deere 2040S hydraulik

TorbjörnLindroos123  
#803545
HannuRöj skrev:Hej! 😀
Tror ventilen är en Walvoil, och sektionerna heter SD8.
Jag har lik på min Patu 655 åm -00. Kolla Ursus i skogen -trådet.
Här på videon syns ventilen.


Står inget om konstanttryck på manualen.


Ja detdär kanske liknar, nu har jag något märke att gå på iallafall, tack så mycket för denna hjälp. :) :)

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).