Traktorer och processorer

Kraftuttag Valmet 605

13 inlägg 2115 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kraftuttag Valmet 605

Prandersson  
#798109 Hej! Jag har en Valmet 605 som inte frikopplar kraftuttaget! El funkar och ventilen drar, torde finnas ledningar till kopplingen invärtes som kan läcka alternativt slavcylindern som inte funkar? Någon som har erfarenhet av detta problem?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kraftuttag Valmet 605

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798251 Ingen expert på detta här, har aldrig skruvat med kraftuttaget på en valmet, men efter som ingen annan svarat får jag försöka mig på ett svar.
Har tittat i verkstads handboken och något oljeläckage borde det inte vara, då (om jag förstår det rätt) ett för lågt oljetryck skulle resultera i att lamellkopplingen frikopplas och kraftuttaget sluttar att driva.

Om du trycker in frikopplingsknappen i hytten frikopplar den inte alls då? eller är det bara så att kraftuttagsaxlen fortsätter att röra sig.
Något jag har hört kan hända är att stållamellerna som ligger mellan friktionslamellerna kan bli skeva vilket resulterar i att kraftuttaget fortsätter att driva trots att anläggningstrycket på lamellpaketet har upphört.
1680557871_img_20230403_175703.jpg

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag Valmet 605

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798285 Märker du detta när du har ett redskap kopplat på
kraftuttaget?
Funkar den mekaniska urkopplingen med spaken?
Om traktorn är avstängd ska de nog att dra runt kraftuttaget förhand har jag för mej

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag Valmet 605

Prandersson  
#798319 Har kört med full snöslunga och kopplat ur både på knapp och brytaren på spaken och den drar fortfarande! Får bara i driften med avstängd motor!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag Valmet 605

Prandersson  
#798321 Cylindern kanske har hängt sig på något vis. Antar att man kommer åt cylinder och lamellpaket bakifrån? Fota gärna av det du har om det ingreppet om du har verkstadshandbok tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kraftuttag Valmet 605

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798332 Direkt från Ellös vhb med texten

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag Valmet 605

Prandersson  
#798374 Tusen tack! Blir väl att öppna upp och kolla,

   TS
Avatar Fallback

Re: Kraftuttag Valmet 605

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798386 Ditt lamellpaket verkar sitta i hopa rätt så ordentligt om du kan köra en snöslunga när du har frikopplingen i.
Bidrar med lite fler sidor från verkstadshandboken.
Har själv skruvat så långt som till att ta ut den långa kraftöverförings axeln vilket var rätt lättskruvat så att få ut lamellpaketet borde inte vara några problem.
Återkoppla gärna med hur det går, alltid kul att höra.
$matches[2]
$matches[2]

1680646377_img_20230405_001004.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag Valmet 605

Prandersson  
#798459 Tanken att nån tidigare ägare har gjort nån steloperation är som en klump i magen 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Kraftuttag Valmet 605

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798466 Menar du att de aldrig fungerat i din ägo?
Hur länge har du haft den?

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag Valmet 605

Fredi  
#798481
Prandersson skrev:Tanken att nån tidigare ägare har gjort nån steloperation är som en klump i magen 😀


Bara att skruva bort hydraulpumpen så får du lamellerna till kraftuttaget bort, inget grymt stort jobb. Då ser du om lamellerna är skeva eller nåt annat fel på kopplingen?

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag Valmet 605

Prandersson  
#798579 Två lameller hade brustit och kilat ihop! Men korg,centrum och mellanskivor var bra så nya lameller så ska det nog funka!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag Valmet 605

Fredi  
#798587 Bra att det löste sig med nya lameller att inte nåt mer va sönder 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).