Traktorer och processorer

Armerad slang till styrservon, Zetor 6245

7 inlägg 1909 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Armerad slang till styrservon, Zetor 6245

Kariknallen  
#766179 Hej På min traktor, Zetor 6245, läcker det olja från tanken med servostyrningsolja. Slangen har ca 22 mm innerdiameter och ca 29 mm ytterdiameter. Jag hittar ingenting om detta i Sagro eller Olssons och inte heller någonting om några armerade slangar som jag misstänker behövs. Var hittar man sådana slangar? De måste väl tåla hög värme och högt tryck? Hälsningar Harald



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Armerad slang till styrservon, Zetor 6245

Göt  
#766191 Närmaste traktorfirma eller Hydraulverkstad borde kunna hjälpa

Användarvisningsbild

Re: Armerad slang till styrservon, Zetor 6245

Kariknallen  
#766254 Tack för svar,
Jag hade hoppats att någon som känner till traktortypen hade svarat. Tillflödesröret till behållaren är grov med standard tryckförband. Avflödet sitter ihop med en armerad slangbit på ca 130 mm som verkar vara mycket kraftig. Det jag inte vet är om behållaren och till- och frånflödet är utsatt för högt tryck kanske 80 kp/kvcm eller mera.
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Armerad slang till styrservon, Zetor 6245

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766260 Nu säger du inte riktigt vart slangen går, är de mellan behållaren o pumpen?
En bild hjälper med till att förstå de hela
En retur till behållaren har inget tryck att tala om och sugledningen till pumpen har heller inget tryck.
Tryck har du mellan pump och obitrolen/styrventil och ut till kolven

Användarvisningsbild

Re: Armerad slang till styrservon, Zetor 6245

Kariknallen  
#766281 Hej och tack för svar!
Att ta en bild på plats är inte lätt! Hittade istället en ritning i en verkstadshandbok som jag fotograferade av. Där har jag skrivit in med rött slangbit och att den fästs med slangklämmor i båda ändarna.
Slangbiten borde sitta på sugsidan men jag förstår inte varför den är så kraftig. Kan det bero på att den inte ska tryckas ihop och bli platt av lufttryckets atö som ju är ca 1 kp/kvcm?
Hälsningar
Harald
Bifogar bilden som heter Styrservo.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Armerad slang till styrservon, Zetor 6245

Fredi  
#766318 Enligt bilden så verkar det vara pumpens sugslang, eftersom den är fäst med slangklämmor så är där inget tryck att tala om, däremot eventuellt lite sug. Grov slang så att pumpen skall få olja även vid kallt väder. Östtraktorerna brukar ofta ha tjocka, grova och styva slangar på många platser där det skulle räcka till med lite smidigare slang. Sök en ny vanlig gummisugslang från närmaste hydraulikbutik så funkar det nog.

Användarvisningsbild

Re: Armerad slang till styrservon, Zetor 6245

Kariknallen  
#766375 Tack för svar!
Bra! Nu vet jag hur jag ska göra fast det kan möjligen vara lite knepigt att få dit den nya slangbiten för det är litet avstånd mellan rörändarna!
Hälsningar
Harald

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).