Traktorer och processorer

County med hakki 400

80 inlägg 24316 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#827067 Nu äntiligen fått ny svarvad fläns till pumpen men där var hel del smide och filning innan den var duglig att skruva på komatsun. Mun nu är den dit och fungerar!

1705255595_20240114_183606.jpg

Men nu när jag har massa halv tums bsp bonde anslutingar hemma så vad är dessa för namn? Yttergängans inre ca 12-13mm , altså inne i konan.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#834084 Efter flertal försök och ahaa, så är komatsun som grundmaskin nu hydraulik redo för ferrari/hakki. Hakki skall hugga ännu denne vinter som bogserad efter countyn.

Men, med små steg nu behövliga delar hemma , så test vad "nya" pumpen via övertryck, den gav 180bar. Så de borda gå att koppla i.

Komatsuns original tredje funktion är halv tums slangar. Original har den ju även halv tums fri retur. Nu ju kylfläktens pump via 3/2 ventil tages allt och egen linje till 3/4 T när prosessorn är igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#835573
1709655533_img_20240305_140851.jpg

600 däck är bra nu i slask eller fruset. Om för tight, bredare spår?
1709655529_img_20240305_141430.jpg

Counytn i skogen, komatsun kommer man hem.
1709655532_img_20240305_105928.jpg

Radiostyrt fälljärn
1709655532_img_20240305_105314.jpg

Sikten ingenting att klaga på.

De stora är nu, finns ej difflock, ock pendeln begränsat, så rejäla dubb kedjor, möjligtvis bredare däck, blött så märks de skilnaden hur countyn flyter och komatun sjunker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#835671 😀 Det är alltid bra att få köra lite i praktiska arbetet och skapa erfarenheter så vet man vad som behövs utväcklas. Hjulen kunde ju vara större och fälgarna utåt bredda, att kompensera korta pendeln. Förvånads bra gick det i varjefall med tanke på allt is, och hala småhinderna under snön.

👍 Bra jobbat paavo! Trevligt att få se bilder av jobbet med projektet.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#836183 Nu fint att vara på skogen. Nu med countyn och dennes 600 däck underbara att kliva i stenig uppförbacke med bogserade prosessorn bakom.
Vinch att da ner träd i tät skog samt lunna in, sedan även säkergöra framfarten första varvet med vinchen för komatsun?

Tror ej komatsu skulle klivat utan slir där ej iaf nuvarande konfundering.

Blev liksom nu lite såhär, de jag nu kört komatsu med 3 kedjor utan dif lås, samt funderar alvarligt avlägsna pendelstopparena, eller iaf göra kortare sådanna. De andra nu iår igen, ej tjäle alls, men med rätt däck, sådanna som på countyn, packar och kliver över sten och stubb. Om jag frigör pendel, måste styrvinkeln begränsas, vippig redan nu, känslan iaf. Sedan kikat under komatsun, ej helt tokig markfrigång, men den ny köpta väckelådan är lägre ner än bakasel mitten, samt typ två-tre mm skyslåt för bränsletanken under motorn. Bottenpansare nog billigare än spräcka växelåden i skogen? Därtill, vikt hastigt hundra kg eller mer lågt nere som stabiliserar

365/80r20, D ca 1150mm, sneglat på dessa vagns paket däck, i storlek ca 500 nånting 22.5. Vetskap dennes förra liv i grönområde bygg samt nu innom jordbråket burit bla sand till täkdik, dennes orginal däck i förhållande till vikten på 5,5t ej alls optimalt för teräng skador.

Vet, vissa snöförhållanden, smalare är bättre. Då har jag ju orginalen kvar, kanske. Ferrari kranen nu lite provosoriskt, utan rotator eller grip, känns dennes vikt alls, ni vet hur en skogskran inverkar i svårare teräng hur man kan balansera med att ha kranen framåt eller sidan osv.

Men om man skall hantera säg 300-400liters stammar, så orgindäcken sjunker nog in, samt offsetten, de märkte jag ju med countyn hur mycket de inverkade.

Märkte nu i erfarenhets insamling ändå i teräng, lyfter man ju upp kranen bort från kvistar, den kanske kunna sitta lägre ner ändå. Svängen är ju svag på denne typs kanar, fraåt bakåt fås enkelt justerat, men i färdrikting få vågrätt, oskilerande fäste?

Därtill, en entreprenör visionerade pendelakslar lik nisulas skördare, mellan framaksel och lastaren...........

Sikten framåt i komatsun samt färdas ut och in sitta ner och köra/lasta är nåt helt annat än countyn min och alla valtras, ett nois att svänga runt om, samt ut i mellanåt från bakåtsittande

Många vägar att utforska sam slanten har mer än två sidor.......

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).