Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 74273 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Patrikanderssson  
#816826 Jag har inget

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#819219
1700597466_20231120_085345.jpg
Hej!!
Har fått ett haveri på min g30! Ingående kraftöverförings axel har gått av precis vid lager hållaren.
Verkar inte finnas nån kvar som reservdel.
Så min fråga är om nån har nån liggande lr nån skrotad g30.
Skicka mig isf ett pm så hör ja av mig!
Mvh Anders
Mvh

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#819224 Ta med dig hela axeln till en smidesverkstad så bör de kunna svetsa ihop den alternativt tillverka en ny.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#819247 Hat lämnat in den men tror de kommer ta tid..
Så gjorde en chansning..

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Patrikanderssson  
#819632 God kväll!
Behöver ha tag i en ny lamell. Går det att hitta?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#819634 Finns diverse företag som limmar lameller. Det är vad som gjordes på våran för många år sedan.
Då löste Bil & Bromsservice i Falköping det, om de fortfarande gör sådant vet jag dock inte säkert.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Patrikanderssson  
#819638 Det är själva plattan som lamellen sitter limmad på. Han har spruckit sönder

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#819642 Aj då. Kolla med Vimek om de mot förmodan har. Annars löser säkert en mekanisk verkstad det.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Amatörhuggare 62  
#819666 Finns firmor lite överallt i Sverige.
Som limmar lameller.
När jag hade vimek.
Gick dom till Värmland.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Örstanäs  
#822468 Inlägg

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823527 Ni som har erfarenhet av G30, vad tycker ni?
De börjar få ett antal år på nacken nu och kanske börjar vara slutkörda? Det mesta går att reparera för den händige.
Jag tycker dom ser ut att funka bra. Snabbare än en stegmatare och inte så klumpig.
Visst man producerar inte jättemycket med en sån här men den är inte för den yrkesverksamme.
En Niab är betydligt klumpigare tycker jag det verkar som. En del andra stegmatare verkar också rätt så baktunga.
En Niab klarar större diameter men kör man gallringar så räcker 25-30cm långt.
Sen finns Hypro 300 som väl i mina ögon är i samma klass men helt andra pengar.
Skogsolle är nog för ovanlig för att egentligen utgöra något realistiskt alternativ.
Vimek TP5-40 större och tyngre och gammal precis som G30 men VERKAR även den funka rätt så bra.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#823557 Jag är då nöjd med min. Har bytt nån slang och svetsat lite samt bytt el. Tyvärr dog elektroniken till winshens fjärrstyrning men det ska åtgärdas.
Det bästa med den tycker jag är att virket ligger i fina högar efteråt, jag slipper brosslingen.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#823624 G30 kan man i princip betrakta som en mekaniskt driven Hypro 300. De största skillnaderna ligger i att det är många fler rörliga delar som med tiden kan krångla och att matningen inte går att stanna lika exakt eftersom rullarna frihjular när man släpper spaken.
Sågen är också ofta en hydrauldriven motorsåg som manövreras manuellt.

Annars är det ingen dålig maskin. Bara man är beredd på att skruva lite ibland. Det mesta är billiga standardkomponenter så som kullager och rullkedjor. Och det som inte är standard löser de flesta smidesverkstäder utan bekymmer.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).