Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 331565 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829191 Delarna till denna reparation kom från Bepart i Valdemarsvik, annars har de varit lite sånna delar som köpts på länge.
Svärd kedjor o slangar o elprylar har köpts på andra ställen.
Skillnaden mellan 350M och S är att de är ett annat styrsystem i M modellen.
Lite mer automation på frammatning så man bara väljer längd sen kör den själv och att man förutom längd även kan lägga min diameter på varje längd.
Funkar bra på rakt inte alltför grovkvistiga träd, krokigt löv är betydligt jobbigare…

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829196
Rossignol skrev:
gnisten83 skrev:Arbron har dreglat olja ett tag när den tiltas upp så nåt skit var de inne i balken.
Skruvarna till glidplattorna var visst säkrade med loctite så de fick värmas loss då försänkta insex är odugliga när de behövs kraft… en blev rund men efter bankat in en torxbits så lossnade den med.

Nåja allt gick att lossa och kolvpackningen var inte bra pga kolvstången var krokig så den ska riktas med innan ihopmonteringen.
En sak var bra med att dela Arbron var att jag upptäckte att ena glidplattan var helt slut


Jag ser att du har smörjgrop. Använder du den ofta? Eller är den mer ett tecken som visar åldern på verkstan?
Jag har funderingar på att bygga en verkstad och tvekar då på om det är bra att satsa på smörjgrop.

Är väl dryga 30 år sen jag byggde verkstan så kanske de 😉
Hade nog inte byggt nytt med grop idag, kanten mot planken över gropen är ibland ett problem för garagedomkraften.
Men visst några ggr om året används den väl till grejer som en pelarlyft inte hade funkat till.
Har funderat på att fylla den o bara gjuta ner ett lyftbord på lämpligt ställe

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

maltex  
#829201 Är inte en smörjgrop sånt som är bra att ha tills man skaffat sig en.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

alias  
#829207
maltex skrev:Är inte en smörjgrop sånt som är bra att ha tills man skaffat sig en.


Kontrollera och smörja undersidan på maskinerna får man väl göra när de ligger på sidan ute i skogen... 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829225 Var bra att ha när jag skulle flytta motor/växelådor från C303an till 11bilen , då hissades den ner i gropen o sen rullades bilen undan 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

maltex  
#829228 Så nu ska du börja med såna jobb löpande då,för det funkar så bra och du har utrustningen.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829242
maltex skrev:Så nu ska du börja med såna jobb löpande då,för det funkar så bra och du har utrustningen.

Knappast men grop har varit användbar även under traktorn o traktorgrävaren .
Några avgassystem på bilar har med bytts genom åren dock hade jag klarat mej utan den om den inte funnits här

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838529 Denna pryl är inte synlig på Mohedas sida o när ja frågade (2ggr) på lantmännen har inte gett svar heller.
Men efter ett Mail till Moheda fick jag svar direkt att de hade o fick leverans dagen efter beställningen (via lantmännen)
Snabba puckar 🤣

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).