Traktorer och processorer

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

149 inlägg 69790 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Bond.J  
#833306 Ringde och frågade lantmännen reservdelar om det fanns delar att få tag på till en 6000serie utan fram/back.

Lådan med pedalställ komplett kostade ca 25. Sedan tillkommer wire och lite kopplingar. Under 30 totalt. Ratt vill jag inte ha, utan tänker att det enklaste är att "T:a" inkommande till orbitrolen upp till en spak med lämplig placering, som sedan släpper vidare oljan åt ena eller andra hållet till slangar som är "T:ade" på slangarna till styrkolven. Vet inte om orbitrolen tål tryck åt "fel" håll i och för sig. Totalt kanske man landar på 35 för delar. Sedan tillkommer väl en tusenlapp i timmen för montering om lantmännen gör det. Om jag gör det åt mig själv, skulle jag nog kunna tänka mig att bara 800 kr/timme. 😀

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833313 De gör inget att trycket kommer från fel håll, chockventilerna sitter i obitrolen o löser ändå

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Fredi  
#833318 Hur månntro det fungerar med att T:a inkommande på orbitrol? Orbitrolen har ju en LS slang som styr proritetsventilen under hytten på höger sida. Dvs orbitrolen tar visst olja bara då du vrider på den eller har jag helt fel @gnisten83 ? Och skulle jag fixa det med skild ventil skulle jag lägga en elventil annars blir det mycket slangar och skräp att dra in i hytten

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833356
Fredi skrev:Hur månntro det fungerar med att T:a inkommande på orbitrol? Orbitrolen har ju en LS slang som styr proritetsventilen under hytten på höger sida. Dvs orbitrolen tar visst olja bara då du vrider på den eller har jag helt fel @gnisten83 ? Och skulle jag fixa det med skild ventil skulle jag lägga en elventil annars blir det mycket slangar och skräp att dra in i hytten

Min tanke var som skrivits många gånger innan att ta en av sliden för de yttre sektionerna o T:a in den till styrningen annars blir de lite svårare som du skriver.

Satte annars en elventil med serie nippel före obitrolen på 805an och T:ade in det till styrningen, funkade rätt bra men den har en annan obitrol utan Ls

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Fredi  
#833360 Jepp, läst att du tänkte så att använda en av yttre sektionerna vilket givetvis går fint men @Bond.J planerade visst att lägga dit ett helt skilt ventilbord till styrningen om jag uppfattade rätt ?

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Bond.J  
#833386 Jag saknar kunskap som många andra besitter i detta forum. Jag är oduglig på hydraulik, elektronik, och mycket annat, men jag är väldigt trött på att snurra stolen och fastna med kängorna 58 ggr om dagen! Jag har sett bilder på någon slags elmanövrerad ventil framför batteriet på en x05, med vippströmbrytare i stolen. Jag fattade inte hur det fungerade, och trodde därför det var enklare att "T:a" ledningarna till orbitrolen och sedan vid styrkolven. Är det inget tryck fram till orbitrolen ,så går det ju inte! Jag trodde det skulle fungera och frågade lantmännens verkstad, och de trodde på iden. Vad ni menar med yttre sektioner och ventilbord förstår jag inte.
Går detta att förklara på något enkelt sätt, så en hydrauliknovis förstår? Har samma problem när det gäller mitt blytunga ventilpaket till kranen. Det finns lättare, och tvåspak, men hur jag än frågar försäljare, så blir jag bara mer förvirrad. Man vill ju inte lägga ut massor av pengar på delar som kanske inte kommer att fungera för att jag är för korkad för att veta vad jag behöver.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833397
Bond.J skrev:Jag saknar kunskap som många andra besitter i detta forum. Jag är oduglig på hydraulik, elektronik, och mycket annat, men jag är väldigt trött på att snurra stolen och fastna med kängorna 58 ggr om dagen! Jag har sett bilder på någon slags elmanövrerad ventil framför batteriet på en x05, med vippströmbrytare i stolen. Jag fattade inte hur det fungerade, och trodde därför det var enklare att "T:a" ledningarna till orbitrolen och sedan vid styrkolven. Är det inget tryck fram till orbitrolen ,så går det ju inte! Jag trodde det skulle fungera och frågade lantmännens verkstad, och de trodde på iden. Vad ni menar med yttre sektioner och ventilbord förstår jag inte.
Går detta att förklara på något enkelt sätt, så en hydrauliknovis förstår? Har samma problem när det gäller mitt blytunga ventilpaket till kranen. Det finns lättare, och tvåspak, men hur jag än frågar försäljare, så blir jag bara mer förvirrad. Man vill ju inte lägga ut massor av pengar på delar som kanske inte kommer att fungera för att jag är för korkad för att veta vad jag behöver.

Tror du sett bilden jag lagt ut på på min 805a med elstyrd ventil för styrning.
Med yttre sektion menar de uttag du styr med spakarna till höger om stolen.
Har du en till vagnsstyrningen o en till kranen på vagnen har du kanske en tredje som du inte använder i skogen

Ett rent elstyrd ventilpaket till skogsvagnen för 8 rörelser om du har utskjut o stödben är väldigt smidigt för förutom tryck o retur o vagnsstyrningen är de bara en mångpolig elkontakt att lossa när du kopplar ifrån.
Sen finns de hydralservo där du har betydligt klenare slangar in till spakarna du har i hytten, 2spak de med, där grip utskjut o stödben körs med elvippor
Hydralservo är betydligt billigare än elservo

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

MalZon  
#833410
Bond.J skrev:Ringde och frågade lantmännen reservdelar om det fanns delar att få tag på till en 6000serie utan fram/back.

Lådan med pedalställ komplett kostade ca 25. Sedan tillkommer wire och lite kopplingar. Under 30 totalt. Ratt vill jag inte ha, utan tänker att det enklaste är att "T:a" inkommande till orbitrolen upp till en spak med lämplig placering, som sedan släpper vidare oljan åt ena eller andra hållet till slangar som är "T:ade" på slangarna till styrkolven. Vet inte om orbitrolen tål tryck åt "fel" håll i och för sig. Totalt kanske man landar på 35 för delar. Sedan tillkommer väl en tusenlapp i timmen för montering om lantmännen gör det. Om jag gör det åt mig själv, skulle jag nog kunna tänka mig att bara 800 kr/timme. 😀

Lägg gärna upp bilder medans du håller på! Kanske får bli något liknande för mig med.

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Bond.J  
#833439 Vänta inte på bilder från mig innan du gör något! Priset är inte orimligt, för traktorn ökar ju mer i värde än delarna kostar, men det verkar för komplicerat, så det blir nog inget för mig. Tyvärr! Får väl investera i balettskor! Pedalställ och wire kan jag ju köpa, men styrningen verkar vara för svårt. Verkar ju som andra får till det, men jag vet inte var man hittar kunskapen.
Har en verkstad en mil bort i skogen som gjorde det mesta förr. Nu är det mest ungdomar som man får hjälp av. En jättetrevlig kille kom ut för att laga en annan maskin, men jag fick skicka tillbaka honom, för han tittade på youtube för att hitta något om hur man kunde reparera, och när han inte hittade något så hände inte mycket. Söka på youtube kan jag göra själv, men jag tror att det behövs grundläggande förståelse för att lösa styrning på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

MalZon  
#839497 125+m kostar ett komplett twintrackit, 85+m utan otbitrolen. Skulle suga lite på det.......
Blev 4st nya växelspaksknoppar iaf, 1200+m. Värt när 3st av dem är helt kassa.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839531 De var rätt saftigt

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

MalZon  
#839575
gnisten83 skrev:De var rätt saftigt

Lite så. Med tanke på hur mycket Lantmännen lägger på FTGs priser så kan man nog tänka halva priset från tillverkaren.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839595 Nu kommer väl inte twin trac paketet från Ftg utan från valtra.

Sökt ett tag efter nån möjlighet att styra hastigheten på min 121 4wd, har sett att Multiforest o vreten har de jag sökte.
Frågat lantmännen och Weimer men de har inte återkommit så jag mailade Ftg och fick svar samma dag att de fanns.
Fick beställningsnr o pris av Ftg så jag kunde beställa på LM till de priset.
LM fick lägga upp grejen centralt i deras system för att de skulle bli beställningsbart 😉

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

MalZon  
#839626
gnisten83 skrev:Nu kommer väl inte twin trac paketet från Ftg utan från valtra.

Sökt ett tag efter nån möjlighet att styra hastigheten på min 121 4wd, har sett att Multiforest o vreten har de jag sökte.
Frågat lantmännen och Weimer men de har inte återkommit så jag mailade Ftg och fick svar samma dag att de fanns.
Fick beställningsnr o pris av Ftg så jag kunde beställa på LM till de priset.
LM fick lägga upp grejen centralt i deras system för att de skulle bli beställningsbart 😉

Precis så gjorde jag med pumpen för 540rpm. Fick nummer och pris av FTG på 14k. Väl hos Lantmännen så ville de ha 35k för pumpen. Lite därav mitt förra inlägg... Tror sorteringssgöttor skulle kosta 2500 men hos Lantmännen 4800.

Hastigheten för driften? Det ska som du säger finnas för EHC systemet iaf.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

maltex  
#839629 Twintrac kostade väl 99000 vid nyköp av en Valtra N för några år sen,så om det kostar 125000 nu som reservdelar är nog rimligt. Om det är prisvärt blir förstås en annan fråga.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).