Skojigt/Galet

Quiz hösten 2022

5 inlägg 3452 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Quiz hösten 2022

rokon  
#772077 Lite Svensk historia, vad heter Tysklands största Ö?
Något att grunna på denna fredagseftermiddag/kväll



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Quiz hösten 2022

jannee  
#772079 Är det en f.d. svensk ö?

Användarvisningsbild

Re: Quiz hösten 2022

Elis76  
#772080 Rügen

Användarvisningsbild

Re: Quiz hösten 2022

rokon  
#772187
Elis76 skrev:Rügen


Grattis Elis76 det är ordning på dig, ja visst är det Rügen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Quiz hösten 2022

rokon  
#772192
jannee skrev:Är det en f.d. svensk ö?

Ja visst har ön varit i Svensk ägo, citerar Wikipedia
Rügen tillföll Sverige 1648 vid Westfaliska freden, och kvarblev som sådan fram till Wienkongressen genom ett traktat mellan Sverige och Preussen 7 juni 1815. Den ingick som en viktig del i det som en gång kallades Svenska Pommern. Genom Westfaliska fredens beslut kunde den svenska monarken lägga till titeln "Rügens furste".

Jag hörde för ca 20 år sedan under en tågresa med totalt 14 tåg enkel resa ned genom centraleuropa till Transylvanien i Rumänien något som jag blev nyfiken på. Det var av en medressenär vi var ~8st, medressenären var gift med en släkting till våran forna "tändstickskung" Ivar Kreuger och hennes far som bar samma efternamn hade varit Svensk attache i Berlin under WW2 det var om en enormt lång byggnad kallad KDF Prora, den mannen sade även att han efter kriget hade sammlat på sig mängder med filmer om V1 och V2 raketerna.
Nu finns ju Youtube med en uppsjö av allt detta och mycket mera, lägger nu in en länk om KDF Prora som nu genomgår en renovering för att för första gången tas i bruk som semesteranläggning.
KDF Prora 2020 - so sieht der Koloss heute fast vollständig saniert aus

"Före andra världskrigets utbrott började tyskarna bygga ett sexvåningars höghus som sträcker sig 4,5 kilometer längs med stranden på öns östra sida, i nuvarande byn Prora. Den var tänkt att vara en sorts semesteranläggning (KdF-hotell) som var till också för militären, men kom aldrig i bruk."
Det ligger en jättelång sandstrand strax nedanför den kolosala byggnaden med endast en smal remsa med uppvuxen skog emellan starnden och byggnaderna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).