Skojigt/Galet

Roliga filmklipp

2045 inlägg 577724 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

Skogsfrost  
#809550 Testar livsfarlig kinesisk doppvärmare


Elmia
Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825558 Dottern kom glatt o visade upp detta klipp. 🤪
https://vm.tiktok.com/ZGe27Qub2/

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826106 Denna kom i mitt flöde...
Är det en bra film? Eller pratar han i nattmössan?

https://youtu.be/sBL4WzCI9rs?si=Dv6UNytj8Ry66TRl

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

anersimyra  
#826146
Zixten skrev:Denna kom i mitt flöde...
Är det en bra film? Eller pratar han i nattmössan?

https://youtu.be/sBL4WzCI9rs?si=Dv6UNytj8Ry66TRl

Det är ett relevant antagande..🙂

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826262 En annan film kom i flödet....
Hur stor nytta gör spännbanden här?
Så som han gör så borde det gå bra utan?? Eller?


Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826268 Spjälkning när det lutar så mycket. Banden håller ihop stammen.
Kan ju vara extra bra om det är fint virke

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

JohannesG  
#826270 Många lövträd och särskilt Ek har väldigt lätt för att spjälka. Särskilt när de lutar är det väldigt oförutsägbart och kan bli livsfarligt på bara någon millisekund även om man gör allt rätt. Om jag inte minns fel var @anersimyra ute för något riktigt otäckt med en flera meter stor spjälkning på en ek för ett tag sedan.

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

Badger  
#826272 Det där klippet får mig att tänka på svärdslängd. I det här klippet var det kanske befogat, men så fort man ser någon amerikan på Youtube med motorsåg så är det minst 30 tum svärd även när de ska kapa minsta lilla träd. Är det någon här i Sverige som använder jättesvärd eller är det bara en amerikansk grej? För egen del har jag aldrig behövt mer än 18 tum och tagit ner övergrovt upp till 120 cm.

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

JensSkoog  
#826273 Grabben jobbar ju bra med att få trädet ner, men jag skulle väl aldrig lita på de två (gamla)
spännbanden som säkring emot spjälkning på ett så grovt träd.
Hade varit bra om vi kunne ropa på @anersimyra för en kommentar 😀

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

anersimyra  
#826396
1704903109_img_2953.jpeg
1704903108_img_2955.jpeg
JohannesG skrev:Många lövträd och särskilt Ek har väldigt lätt för att spjälka. Särskilt när de lutar är det väldigt oförutsägbart och kan bli livsfarligt på bara någon millisekund även om man gör allt rätt. Om jag inte minns fel var @anersimyra ute för något riktigt otäckt med en flera meter stor spjälkning på en ek för ett tag sedan.
. Stämmer bra det..😨 tack och lov var vi båda erfarna och stack som ett skott vid det första knäppet..💨💨🏃🏻‍♂️🏃🏻‍♂️😂

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

Badger  
#826400
anersimyra skrev:
1704903109_img_2953.jpeg
1704903108_img_2955.jpeg
JohannesG skrev:Många lövträd och särskilt Ek har väldigt lätt för att spjälka. Särskilt när de lutar är det väldigt oförutsägbart och kan bli livsfarligt på bara någon millisekund även om man gör allt rätt. Om jag inte minns fel var @anersimyra ute för något riktigt otäckt med en flera meter stor spjälkning på en ek för ett tag sedan.
. Stämmer bra det..😨 tack och lov var vi båda erfarna och stack som ett skott vid det första knäppet..💨💨🏃🏻‍♂️🏃🏻‍♂️😂


Det var som tusan. Ser inte ut som om din ek ens lutade mycket. Blåste det?

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

anersimyra  
#826402
JensSkoog skrev:Grabben jobbar ju bra med att få trädet ner, men jag skulle väl aldrig lita på de två (gamla)
spännbanden som säkring emot spjälkning på ett så grovt träd.
Hade varit bra om vi kunne ropa på @anersimyra för en kommentar 😀

Spännband är förstås bättre än ingenting. Å andra sidan är det inget som man i första hand ska använda för att förhindra spjälkning, och då särskilt inte på stora lövträd med en ordentlig krona..😧

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

anersimyra  
#826418
Badger skrev:
anersimyra skrev:
1704903109_img_2953.jpeg
1704903108_img_2955.jpeg
JohannesG skrev:Många lövträd och särskilt Ek har väldigt lätt för att spjälka. Särskilt när de lutar är det väldigt oförutsägbart och kan bli livsfarligt på bara någon millisekund även om man gör allt rätt. Om jag inte minns fel var @anersimyra ute för något riktigt otäckt med en flera meter stor spjälkning på en ek för ett tag sedan.
. Stämmer bra det..😨 tack och lov var vi båda erfarna och stack som ett skott vid det första knäppet..💨💨🏃🏻‍♂️🏃🏻‍♂️😂


Det var som tusan. Ser inte ut som om din ek ens lutade mycket. Blåste det?

Eken var ett kantträd i ett större bestånd men var rakväxt. Däremot så hade eken större delen av grenverket på endast en sida i fällriktningen. Jag påbörjade därför ett instick, men eken var stenhård och kedjan rejält träslö så jag avbröt och gjorde ett fällskär rakt bakifrån med känt resultat..😳

Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

Bosse1  
#826427
Zixten skrev:Denna kom i mitt flöde...
Är det en bra film? Eller pratar han i nattmössan?

https://youtu.be/sBL4WzCI9rs?si=Dv6UNytj8Ry66TRl


Vad han talar om är ju ett felaktigt riktskär.

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

anersimyra  
#826440
Bosse1 skrev:
Zixten skrev:Denna kom i mitt flöde...
Är det en bra film? Eller pratar han i nattmössan?

https://youtu.be/sBL4WzCI9rs?si=Dv6UNytj8Ry66TRl


Vad han talar om är ju ett felaktigt riktskär.

Just det, ett felaktigt riktskär som förorsakar en ”Barbara”..🙂👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).